Regler & bra tips gällande hojbyggen

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skapar en ny sticky med lite regler och vettiga tips gällande hojbyggen.

Fyll gärna på med bra länkar som kan hjälpa folk med deras hojbyggen. Jag lägger in dem i första inlägget ifall de är vettiga nog.
Tips om företag som säljer saker läggs ej in i första inlägget.

Frågor inom detta ämne (hojbyggen) kan också göras i denna tråd.
För svar på mer specifika saker så testa att skapa en egen tråd i t.ex. Teknik- och Mekhörnan

Läsvärda länkar

-Vilka regler gäller ifall du skall bygga eller modifiera en hoj
Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar

-Behöver du hjälp med att hitta en ny gaffel som passar
Motorcycle Fork Diameter Chart

(Hela filen i .pdf format finns även att ladda ned längst ned i detta inlägg)
 

Bifogat

Last edited:

Bifogat

efter lite skäll från wiseguy så lägger jag ett inlägg här istället :D

lite komplement... ---> länk

överlappar lite med tidigare inlägg men lite nytt finns det nog, iaf diameter hjulaxlar + styrlager, gaffel mm...
 
Hur mycket får man ändra fälg storleken innan det blir reggbesiktning på en cykel före -82 ?
 
Hur mycket får man ändra fälg storleken innan det blir reggbesiktning på en cykel före -82 ?
Titta i regbeviset!
Står det dimension där?
Om inte är du fri att göra vad du vill.

Om det står klarar man sig oftast ändå.
De flesta besgubbar har inte 100 koll på detta,
men det finns så klart alltid en risk att man
träffar på värsta knowitallmcgurun! :näsblod

:hej

/e
 
Dags att lyfta denna tråd lite genom att bryta ut lite information som finns tillgängligt via länken i första inlägget.
Jag är ingen expert på det här så har jag tolkat något fel så rätta mig gärna. :)

Helfordonsgodkännande.
När trädde detta i kraft och vilka motorcyklar omfattas av det?

Jag har hittat 2 datum när det gäller helfordonsgodkännandet. Det ena som det hänvisas till är fordon som har tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare. Formuleringen som står lite här och var i föreskrifterna är:
Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare....
Dessa skall uppfylla vissa krav och får inte ändras.
Det andra är det som står nedanför.
1 kap
3 §
Motorcykel som tas i bruk mellan den 17 juni 1999 och den 16 juni 2003 får tillämpa de krav som föreskrivs i dessa föreskrifter för motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999.

Hur skall vi tolka detta då.
Jo, helfordonsgodkännadet gäller motorcyklar som tagits i bruk 17 juni 1999 eller senare.

Det finns dock en liten lättnad och det är att motorcyklar som tagits i bruk mellan 17 juni 1999 och 16 juni 2003 får använda sig av de regler som står i föreskrifterna för motorcyklar som tagits i bruk innan 17 juni. Dvs. dessa motorcyklar får tillämpa de nya reglerna som är till för gamla hojar.
 
Så vilka regler är det som gäller när det gäller blinkers då?

62 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.
på hojar från och med 1975 och framåt måste det finnas blinkers.

Motorcykel av 1987 eller senare års modell skall vara utrustad med ett jämnt antal körriktningsvisare på vardera sidan.
Från och med 1987 skall det finnas jämnt antal blinkers per sida, 2, 4, 6, osv.

64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
Från och med 1986 skall blinkers vara typgodkännda (e-märkta)

65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.
Blinkfrekvens på 60-120 gånger per minut.

66 § För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvudstrålkastarens lysande ytor.

För främre körriktningsvisare får avståndet mellan körriktningsvisarnas lysande ytor och de närmaste halvljusstrålkastarnas lysande ytor inte vara mindre än
1. 75 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 90 cd,
2. 40 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 175 cd,
3. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 250 cd,
4. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 400 cd.
De främre blinkerserna skall vara placerade minst 240 mm från varandra.
Sen är det lite avstånd mellan halvljuset och blinkersen beroende på hur starkt blinkersen lyser.

För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.
Bakblinkers skall placeras minst 180 mm från varandra.

67 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 200 mm.
I höjdled skall blinkerserna vara minst 350 mm ovanför marken och högst 1200 mm upp.

68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 20° inåt.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.
Synbarhet 15° uppåt och 15° (5°) nedåt samt 80° utåt och 20° inåt.

69 § Körriktningsvisare
1. får grupperas med strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare eller lykta,
4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.
Blinkers får grupperas med strålkastare men får ej kombineras med strålkastare.
Dvs. kombinerade bromsljus & blinkers är ej tillåtna.

70 § Körriktningsvisare skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att de kan användas oavsett om övrig belysning på fordonet är tänd eller inte.

71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar.
Kontrollampan bör visa grönt ljus.
Ifall du inte kan se blinkerserna från förarplatsen skall du ha en lampa vid förarplatsen som visar blinkande ljus. Denna lampa bör vara grön.
Lampan skall också via "avvikande indikering", t.ex. fast sken, onormalt snabbt blinkande, osv. visa när någon blinkers inte fungerar.
 
Last edited:
Bra initiativ :tummenupp

Den tolkande texten av §71 är dock lite för mycket förenklad och behöver skrivas om lite. Annars kanonbra :)
 
Hur mycket får man ändra fälg storleken innan det blir reggbesiktning på en cykel före -82 ?

Sent svar... men när jag kollade i detalj så är det rullomkretsen med däck som är det viktiga, om jag kommer ihåg rätt så får det diffa +/- 5%. :)
 
Är inte bra att söka på nätet men skulle verkligen vilja ha en lista med dimensioner på styrlager och även på bakdrev,antal hål,bultcirkel..
Jag har tex en RD 350-83 med en R1-06 gaffel och kronor.Hittade till slut styrlager från en Z900-72!!
Många storlekar har funnits genom åren.
Bra tråd!!
 
Last edited:
Är inte bra att söka på nätet men skulle verkligen vilja ha en lista med dimensioner på styrlager och även på bakdrev,antal hål,bultcirkel..
Jag har tex en RD 350-83 med en R1-06 gaffel och kronor.Hittade till slut styrlager från en Z900-72!!
Många storlekar har funnits genom åren.
Bra tråd!!

kolla i addemotos katalog
 
Tja
har en kawa -82 . Om jag förstår rätt så behöver jag inte E godkända blinkers på den!?
Gamfors:va
 
Tja
har en kawa -82 . Om jag förstår rätt så behöver jag inte E godkända blinkers på den!?
Gamfors:va
För att citera mig själv från lite högre upp

64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
Så från och med 1986 och framåt skall blinkers vara typgodkända.
 
Goddagens..
Gäller samma regler för fram samt bakstrålkastare som för blinkers när det gäller hojar före -86?
Dvs. Måste dom vara e-märkta?
Eller kan jag skruva dit tex ledstrålkastare både fram o bak?
 
Så vilka regler är det som gäller när det gäller blinkers då?


69 § Körriktningsvisare
1. får grupperas med strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare eller lykta,

Blinkers får grupperas med strålkastare men får ej kombineras med strålkastare.
Dvs. kombinerade bromsljus & blinkers är ej tillåtna.

Den regeln är ju lite udda.
Har precis så original på min HD. Blinkers och bakljus är i samma "lykta". Dock ej samma lampa. Så har det varit i flera år på HD's sporters.
Definitivt en flerfunktions lykta, bakljus, bromsljus och blinkers i ett... :hihi (nb: en på var sida)


Rubriken på VV's sida är ju "Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar" så antar att reglerna inte enbart är för ombyggnad av fordon utan gäller alla.
Och, kollade och de verkar inte ha ändrat regeln heller sedan du postade.
Ska jag anta då att HD har begärt ett undantag, eller finns det överordnade EU regler som kör över de svenska om man registrerar hojen i ett annat land?




För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.

Bakblinkers skall placeras minst 180 mm från varandra.
Tips:
Den gamla typen av registreringsskylt är 190 mm. Har man blinkerserna utanför den är man OK. :tummenupp.
Den nya skylten kan jag inte måttet på, men den är ju smalare...
 
Last edited:
Det du beskriver är just "grupperade" ljus, äldre amerikanare tex har flerfunktion dvs. bromsljuset funkar också som blinkers, så även på min gamla Valp från -63.
Det är det som inte är tillåtet.
 
Hej Undrar om det är någon som vet om man får byta motor på en Aprilia RS 250 av årsmodell 95 till en RD 350 motor av årsmodell 81?
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top