Regler ang. lägenhet...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har ingen som helst koll vad det är som gäller, så nu hoppas jag åter på den samlade kunskap som finns här på SH!!

Jag har fått tag på en lgh i gbg. Grejen är den att det bor en tjej där nu som jag känner (lite iaf) och hon ska studera i sthlm i två år. Jag ska få hyra den av henne under den tiden men nu undrar jag hur man ska lösa det med minst krångel...
Kan jag bara flytta in där (hälsa på i två år) utan att jag flyttar dit officiellt?? Ok, posten kommer fel, men det är inget problem, men annars.. Är det nån som är intresserad vem som bor i en lgh så länge man inte stör osv?? Hon ska även ha sina möbler där, så jag kan ju lika gärna vara hennes pojkvän eller nåt i den stilen. Hon ska också fortsätta vara skriven på den adressen eftersom hon ska bo hos en släkting i sthlm, och jag ska vara skriven hos mamsen under den tiden..

Lite rörigt, men är det nåt som är riskabelt på nåt sätt?? Hon kan ju givetvis kasta ut mig när hon vill, men det skiter jag i eftersom läget är som det är.. Och det är klart, stör jag såpass att jag blir vräkt så är det ju hon som står utan lgh.. Men det är inga problem.

Snälla bullen hjälp mig. //En olycklig sparv.

Enklaste är nog att kolla med hyresvärden om det är tillåtet att hyra ut i andra hand. Om så inte är fallet och någon, mot förmodan, skulle få reda på det kan hon bli av med lägenheten. Efter det är bara till att skriva ett kontrakt, finns att köpa/tanka ner, och flytta in. :)

Plåtniklas skrev:
Enklaste är nog att kolla med hyresvärden om det är tillåtet att hyra ut i andra hand. Om så inte är fallet och någon, mot förmodan, skulle få reda på det kan hon bli av med lägenheten. Efter det är bara till att skriva ett kontrakt, finns att köpa/tanka ner, och flytta in. :)

Men om jag är hennes pojkvän/kompis som bor där titt som tätt, kollar dom upp sånt och är det i såfall olagligt?? El är det som med försäkringar att den "som har det ekonomiska intresset" ska stå på hojen??

Tack för svaret förresten!!

Jag gjorde så när jag hyrde ut min lägenhet i Götet till min kompis så ringde jag hyresvärden som ordnade ett ordentligt 2:a hands kontrakt åt honom.

Inga problem alls förutom att det endast fick vara högst 1 år men eftersom hon ska studera i 2 år kanske dom går med på det också. Själv skulle jag jobba i en annan stad men fick ändå bara 1 år.

Min hyresvärd var Poseidon och dom tillåter endast 1 års andra hands uthyrning. :(

Ni två kanske kan upprätta ett 2:a hands kontrakt mellan er och inte blanda in hyresvärden, typ att du är hennes pojkvän om någon frågar i trappuppgången..

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen