Reglementet...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Skrev detta motardklubbens mailinglista, dock utan resultat. Försöker här istället:

Någon som har reglementet någonstans. En polare visade mig en lapp som han
skrivit ut från någonstans
och där stod det t.ex att nummret på bågen ska stå med svarta siffror på gul
bakgrund och sedan så läser
jag på www.supermotard.nu <http://www.supermotard.nu> följande:

"7.2
Tre nummerplåtar, en på vardera sidan samt EN framtill ska finnas. Valfri
bottenfärg med vedertagen
färgkombination på siffror."

På hans lapp stod det också vilka bultar som skulle najjas och där stod INTE
bultarna till oljefiltret med men
www.supermotard.nu <http://www.supermotard.nu> står det typ att samtliga
bultar som kan resultera oljespill ska najjas. Hittade
inte heller något om handguards på www.supermotard.nu
<http://www.supermotard.nu> .

På hemsidan står det också att torslandatävligen på torsdag är en RM
tävling, det är det väl inte?

- Johan, vilse i djungeln...

Ajajaj.....verkar snurrigt som faan det här....

Jag har gått efter den HÄR listan....

http://www.yxa.nu/fixx/motard/doc/sr_for_supermotard.htm

Nån som verkligen VET vad som ska gälla....jag hörde från Holm på svemo att det inte krävs ett helställ, så länge det är delat med dragkedja av metall....

Snart ska jag köra tävling...jag lär komma fetsist :D :tummenupp

Okej! Får kanske köra efter det då. Ingen som vet om det är någin "minsta storlek" på uppsamlingskärl (om man inte har ngn evakuering från motorn (eller vad det var de kallade det)

- Johan

EDIT: Och föressten kommer det nog vara jag som prenumererar på sistaplatsen! Sådetså! =)

- Johan

phastasphuk skrev:
Ajajaj.....verkar snurrigt som faan det här....

Jag har gått efter den HÄR listan....

http://www.yxa.nu/fixx/motard/doc/sr_for_supermotard.htm

Nån som verkligen VET vad som ska gälla....jag hörde från Holm på svemo att det inte krävs ett helställ, så länge det är delat med dragkedja av metall....

Snart ska jag köra tävling...jag lär komma fetsist :D :tummenupp

Jag och phast har utgått från samma "reglemente" tvingas man väl kalla det eftersom förvirringen är total.

Här kommer ett utdrag:
SMWG-1.9.3 Tävlingsmotorcykelns beskaffenhet.

Följande detaljer skall finnas på tävlingsmotorcykeln:
- Tävlings nummer tillika startnummer, Gul bakgrund med svarta siffror, fram och på höger samt vänster sida.
- Bromsbelägg låsta med sprint eller låsmutter.
- Låstråd mellan broms okets skruvförband.
- Säkerhets kudde på styrets överfall eller ”fågelpinne”.
- Styrändar skall vara pluggade.
- Evakueringen från motor skall ledas till ett slutet kärl på minst 0,5 liters volym som är fast monterat. Slutet ventilationssystem är tillåtet.
- Påfyllningslock till kylarvätska och motorolja skall vara låsta med låstråd.
- Dräneringspluggar till olja och vatten skall vara låsta med låstråd.
- Handtags skydd med metalförstärkning.
- Evakueringsslangar från kylare samt bränsletank skall ledas till ett slutet uppsamlingskärl.
- Evakueringsslangar från förgasare skall ledas till ett slutet uppsamlingskärl.
- Metall skydd för kedjedrevet på växellåda skall finnas.
- Kylarmediet skall vara vatten eller en blandning av vatten och glykol.
- Maximalt mönsterdjup i däcken är 10mm.
- Motocross, enduro och trial däck är inte tillåtna.
- Däcksskärning utöver fabrikantens är tillåtet.
- Buller, maximalt 98 db med en differens av 2 db efter tävlingsheat. Detta i enlighet med artikel 032.17.1 FIM Motocross regler, samt 79.11 och 79.15 i FIM´s tekniska reglemente. Från år 2003 i FIM tekniska reglemente kommer endast 96 db med en differens av 2 db att tillåtas.
- Förutom transponders kommer inga främmande sändare/mottagare att vara tillåtna.
- Endast blyfri handels bränsle är tillåtet.

Följande detaljer skall vara bortplockade innan besiktning:
- Fram och bak lampa.
- Backspeglar.
- Passagerar fotpinnar.
- Sidostöd.
- Centralstöd.
- Blinkers.
Om du ändå najjar broms, oljepåfyllning osv så borr ett par hål i bultarna till filtret oxå när du ändå har snurr på borren. Känns som ett litet problem.
Däremot om vi börjar snacka skinnställ så blir det värre eftersom det är lite svårare/dyrare att få tag på akut. Nu sa ju domaren till tävlingen i Örebro tillika svemo-representant Holm att det var ok med delat ställ OM det hade dragkedja av metall. Precis som i RR.

Evakuering från motor skall vara på 0,5l. Den slipper ju vi pga det slutna ventilationssystemet. Om man inte byggt om det vill säga (tips: kolla vevhusventilationsslangen ordentligt). Men kärl från förgasare osv står det inget om. Men om man strappar fast en halvliter cola-flaska borde det ju vara ok.

Det finns nåra grejer jag tycker är knepiga. Metallskydd över drevet (som jag tolkar det). Glykol ÄR tillåtet samt såklart den otroligt töntiga ljudnivån.

Helt OT: Antar att du ska köra den 18e Johan? Sugen på att härbergera ett par motarddårar från Örebro natten innan??? Kanske grilla och ljuga lite.... Bara TVÅ pilsner (jag är så gammal nu att jag vet att pilsner kommer MINT i par)!

Jag har för mig att det någonstans stod (i internationella reglementet ?) att uppsamlingskärlet ska vara på minst 3dl om man har sluten vevhusventilation, såsom det ser ut på t.ex. KTM (luftburkens dräneringshål måste då pluggas).

I övrigt verkar listan vara tämligen komplett och ganska sunda åtgärder. Metall som skydd för framdrevet ? Original sitter det hård plast på många maskiner och det borde fungera det med kan man tycka. Inget om kedjeskydd i övrigt...

Det mesta verkar väl vara vettigt och ganska sunt. Men att tillåta glykol???
"Handtagsskydd med metallförstärkning" skulle alltså ta bort de flesta på marknaden? Acerbis Rally Pro och KTMs original titanicskydd är de enda jag vet som har metall. Varför måste det vara metallförstärkning??

Undrar hur det funkar... Jag som aldrig kört en tävling är ju jäkligt osäker medans de som kört lite kan säga saker såsom "slang från tanken till kärl borde du kunna skita i om du har backventil". Jag blir ju såklart nervös eftersom man inte vet hur det funkar. Går det t.ex att resonera någorlunda med besiktningspersonalen? Eller är de helt enväldiga?

Det måste väl vara ok för mig att köra med batteri och startmotor kvar på hojen? Batteriet är ju helslutet.

3dl för ett kärl som ska ta tank, förknasare och kylvatten?? Ja, varför inte...

De skydden som sitter vid dreven på alla (antar jag) hojar är ju godkända (antar igen) för cross och endurobruk. Vore ju konstigt om de inte vore OK för motard... Nåväl, nervös som jag är köpte jag ett metallskydd för drevet som tyärr är avsett för Husa 600 och såklart inte passar på nya blocket. Ska väl se om man kan borra lite i det och få fast det så slipper man åtminstone bekymra sig för det.

Att man har glykol i, ska inte göra så mycket om man verkligen fixat en fungerande uppsamling - det är så de resonerar tror jag, det ska vara om en kylare springer läck - då är det trevliga med rent dest-vatten. Metall i handtagsskydden är nog för att de vill försäkra sig om att de håller vid en sammanstötning eller krasch, men det finns andra skydd som ju bevisligen håller de med. Däremot lär man inte få vanliga "musöron" godkända, som inte är fastsatta ute i styränden.

Backventil på tankventilationen är en bra sak att ha för att inte flöda över uppsamlingskärlet, men det räcker inte enbart med en sådan, för de fallerar ibland om trycket mot ventilen inte är tillräckligt eller motorvibrationerna gör att backkulan inte stänger helt.

Bry dig inte om drevskyddet - original ska fungera - det är gjort för att hålla för hårda tag.

Glöm inte ventilationsslang från uppsamlingskärlet (dragen högt upp och så att det inte heller läcker in vatten den vägen), så du inte får undertryck och motorn tjuvstannar för dig :)

Det verkar inte vara så noga när man väl är på plats. Idag så gick det gemon cyklar utan handguards tillochmed. Uppsamlingskärlet har jag ingen aning om hur stora de visste att de var utan de kollade nog bara så att det satt där. De hade DB mätare men det var inte så noga det heller..

Se också till att inte ha för långa slangar, se också till att tömma kärlet fall du har vurpat. Fråga Klinteberg hur det kan gå annars...

- Johan

TomK skrev:
Att man har glykol i, ska inte göra så mycket om man verkligen fixat en fungerande uppsamling - det är så de resonerar tror jag, det ska vara om en kylare springer läck - då är det trevliga med rent dest-vatten. Metall i handtagsskydden är nog för att de vill försäkra sig om att de håller vid en sammanstötning eller krasch, men det finns andra skydd som ju bevisligen håller de med. Däremot lär man inte få vanliga "musöron" godkända, som inte är fastsatta ute i styränden.

Backventil på tankventilationen är en bra sak att ha för att inte flöda över uppsamlingskärlet, men det räcker inte enbart med en sådan, för de fallerar ibland om trycket mot ventilen inte är tillräckligt eller motorvibrationerna gör att backkulan inte stänger helt.

Bry dig inte om drevskyddet - original ska fungera - det är gjort för att hålla för hårda tag.

Glöm inte ventilationsslang från uppsamlingskärlet (dragen högt upp och så att det inte heller läcker in vatten den vägen), så du inte får undertryck och motorn tjuvstannar för dig :)

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd