reglemente motorcykel licensträning

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag funderar på att köpa mig en snäppet modernare motorcykel, och i den vevan också försöka skaffa RR-licens så jag kan köra någon licensträning och slippa vara bunden till allmänhetens pass. Hojen jag funderar på är en Suzuki TL1000S, vilken jag tror saknar magkåpa, och därför inte är det smidigaste att utrusta med uppsamlingskärl/whatever. Vidare vill jag ha min hoj gatreggad, och vill därför ha så mycket av blinkers, backspeglar etc. kvar, så jag undrar vad för minimikrav som gäller för motorcykeln för att få köra på licenspass.

/Daniel som inte har sökt trots att han borde, ser illa ut att spendera tid framför SH på jobbet ;)

Seriöst; ska man tävla kör licensträning, ska man inte tävla ska man väl hålla sig till gatåkningspassen då dessa är till för icke tävlande hojåkare?

Eller är det mig det är fel på?

sege skrev:
Seriöst; ska man tävla kör licensträning, ska man inte tävla ska man väl hålla sig till gatåkningspassen då dessa är till för icke tävlande hojåkare?

Eller är det mig det är fel på?

ja det är fel på dig, men du har ändå rätt! :kocko

håkan skrev:
ja det är fel på dig, men du har ändå rätt! :kocko

Ser inget rätt överhuvudtaget. Det är klart att alla som bara har det som hobby, är välkomna på Licensträning!! Så länge Hojjen håller kraven enligt reglemente & förararen kan uppvisa Licens.

Vissa banor godkänner även icke reglementsenliga hojjar te.x Knutstorp ( Hyllinge MS ) på deras licensträningar.

Lycka till!!!

Mvh//ZS

PS Fundera över köpet om du ska använda den i samband med träningar DS

Zilversurfer skrev:
PS Fundera över köpet om du ska använda den i samband med träningar DS

Tja.
Det är just för att jag bor så nära Knutstorp som jag gör jag vill skaffa en hoj som går under deras reglemente de tillfällen lusten faller på. Om det går tokfort eller lite långsammare bryr jag mig inte så mycket om.

Dock undrar jag fortfarande hur man får en exempelvis kåplös hoj banlegal, jag avskyr moderna plasthojar, så sådan kommer det troligen inte att bli.

zilog skrev:
Tja.
Det är just för att jag bor så nära Knutstorp som jag gör jag vill skaffa en hoj som går under deras reglemente de tillfällen lusten faller på. Om det går tokfort eller lite långsammare bryr jag mig inte så mycket om.

Dock undrar jag fortfarande hur man får en exempelvis kåplös hoj banlegal, jag avskyr moderna plasthojar, så sådan kommer det troligen inte att bli.

Smäll på kåpor på den, om du sprider olja över banan en tisdagsträning för att du inte hade kåpor med uppsamlingsbåt är det bäst du spikar igen dörrar och fönster för då kommer jag! ;)

Tror att du ska välja en annan hoj än TL1000s, bättre att köpa dig en 600a om du har tänkt att smiska bana.
TL1000s fjädringskomponenter är inte särskillt bra vid hårdare körning.

zilog skrev:
Jag funderar på att köpa mig en snäppet modernare motorcykel, och i den vevan också försöka skaffa RR-licens så jag kan köra någon licensträning och slippa vara bunden till allmänhetens pass. Hojen jag funderar på är en Suzuki TL1000S, vilken jag tror saknar magkåpa, och därför inte är det smidigaste att utrusta med uppsamlingskärl/whatever. Vidare vill jag ha min hoj gatreggad, och vill därför ha så mycket av blinkers, backspeglar etc. kvar, så jag undrar vad för minimikrav som gäller för motorcykeln för att få köra på licenspass.

/Daniel som inte har sökt trots att han borde, ser illa ut att spendera tid framför SH på jobbet ;)

Är det inte så att man behöver en licens även för att få köra "gatåkarpassen" med Hyllinge MS träningar? Dvs en amatörlicens? Är väl i en sån grupp som Zilog kan passa bäst i.

Att komma med en TL1000 med blinkers osv på ett licenspass när Victorsson, Lilja, Gustavsson, Oscar m.fl ska träna inför ett SM är nog inte så populärt!!

Enligt Hyllinge MS så ska hojen uppfylla dom krav som man gått igenom på licensen för att träna med.

SVEMO Nationella Reglemente

Axxexs skrev:
Är det inte så att man behöver en licens även för att få köra "gatåkarpassen" med Hyllinge MS träningar? Dvs en amatörlicens? Är väl i en sån grupp som Zilog kan passa bäst i.

Att komma med en TL1000 med blinkers osv på ett licenspass när Victorsson, Lilja, Gustavsson, Oscar m.fl ska träna inför ett SM är nog inte så populärt!!

Enligt Hyllinge MS så ska hojen uppfylla dom krav som man gått igenom på licensen för att träna med.

Jepp med amatörlicens kan han köra utan kåpor hur sakta som helst.

Axxexs skrev:

Vadå populärt eller populärt??? Tills inbjudan för en banträff säger endast de 5 bästa i SM kan alla köra i SITT eget tempo. Åker någon snabbare kör de om, vill de ha banan för sig själva HYR de banan själva och slantar.

Det är väl inga större problem att uppfylla reglementet med kåplös hoj, ta en kraschad underkåpa och såga ner, sätt fästen så har du en behållare under som rymmer oljan vid motorras. Enkelt och fungerande.

Rolle Rotax skrev:
Vadå populärt eller populärt??? Tills inbjudan för en banträff säger endast de 5 bästa i SM kan alla köra i SITT eget tempo. Åker någon snabbare kör de om, vill de ha banan för sig själva HYR de banan själva och slantar.

Vi pratar inte om någon inbjudan till banträff, utan till Knutstorps Kvällsträningar!

Zilversurfer skrev:
Vi pratar inte om någon inbjudan till banträff, utan till Knutstorps Kvällsträningar!

Och?

kvällsträning, banträning, bandag, körträning många namn samma företeelse. Men för Knutstorp kvällsträningar, är det endast topp 5 i SM som är välkomna? Vilken otur om Fredde Watz skulle vilja köra...

Rolle Rotax skrev:
Och?

kvällsträning, banträning, bandag, körträning många namn samma företeelse. Men för Knutstorp kvällsträningar, är det endast topp 5 i SM som är välkomna? Vilken otur om Fredde Watz skulle vilja köra...

Licensträning överhuvudtaget känns som om det borde vara mer för de som faktiskt tävlar (varför har man annars licensen?) än söndagsåkare som vill köra bana, då kan man köra gatkvällar/gatdagar.

Att fjanta omkring och haka upp sig på topp 5 i Sverige känns väl lite fånigt?

Alltså, det finns ju regler som verkar fungera för det mesta så varför göra något till ett problem. Ordet licensträning tolkas olika. LMS har ställer kravet att man ska ha ett max 5 år gammalt intyg på godkänd genomgången licenskurs eller max fem år gammal licens. Jag går helt på Rolles linje. Vilken skillnad skulle det gjort om zilog hade för avsikt att tävla? Han hade ju hållit samma hastighet oavsett vilket. Hur ska man göra med Classic åkare som är mer aktiva i sitt tävlande än de flesta SM-förarare men kanske bara är hälften så snabba? Trots min förhållandevis snabba hoj har jag inga problem med att dela bana med 125-juniorer, classicförare och gatåkare med tejpade lyktor, jag tror också att andra snabbare förare på ännu snabbare hojar inte upplever min närvaro på banan som ett problem. De fåtal gånger som jag upplevt besvärliga situationer har det varit enbart på grund av den omkörande förarens bristande förmåga, oavsett om det är jag som kör om eller blir omkörd.

Sällan jag upplever några större problem i fartskillnader. Däremot kan "konstiga" spårval ställa till det ibland, men på en träning spelar det inte roll om man är tvungen att slå av i en kurva, det går att vänta på bättre tillfällen under en träning.
Däremot bör man ju ändå försöka dela in det i grupper, så att det inte blir farligt.

sege skrev:
Licensträning överhuvudtaget känns som om det borde vara mer för de som faktiskt tävlar (varför har man annars licensen?) än söndagsåkare som vill köra bana, då kan man köra gatkvällar/gatdagar.

Att fjanta omkring och haka upp sig på topp 5 i Sverige känns väl lite fånigt?

Topp 5 är endast ett tydligt exempel, ge en bättre gräns själv? 10 bästa plus 2 rookie? Ett sätt att visa hur löjligt att någon inte skulle få köra för att några b-stjärnor tror deras idoler skulle störas. Och idolerna har väl så mycket åkkunskap att de klarar att köra runt och förbi en långsammare förare...

125jr har inte så hög toppfart så de spolar vi direkt så slipper vi återväxt.

Vore det inte bättre om fler tog licens och började träna, kanske några fattar ännu mer tycke och även börjar tävla! Du tror väl inte alla började med att bestämma sig för att tävla, vinner licenskursen, vinner 2 b-race och sedan blir uppklassade?

sege skrev:
Det finns nog många som vill prova sig fram och inte har som mål att börja tävla direkt. :)

Tror inte att frågeställaren varit och kört på Knutstorp innan? Och tydligen inte en del av dom andra som också skrivit konstiga saker här..

Roadracinglicensen gör inte att man får en massa möjligheter att ligga och träna på Knutstorp varje vecka! Klubben arrangerar 5st träningar per år och då får man oftast 2 x 20 min körning. Sen finns det andra arrangörer som tex Racing For Fun som har en licensgrupp på sina heldagskörningar. Men utbudet av rr-träningar är väldigt få! Finns säkert fler möjligheter som gatåkare att köra?

För att få köra i "gatgruppen" på HMS träningstillfällen krävs en amatörlicens. Har man inte en sån kostar kursen runt 1000:- och licensen några hundringar.

OM någon "gatåkare" tycker att sina 2 x 20min per gång är för lite körning och inte vill vara "bunden till allmänhetens pass" så skulle man bara kunna lösa ut en b-licens, eftersom man redan gått licenskursen, och sen fixa hojen med lite modifiering för att på så sätt även kunna få köra på "RR-träningspasset"! Det skulle kunna resultera i att grupperna blir överfulla då folk kan köra på flera pass, vilka isf måste bli fler grupper med bekostnad på att träningspassen blir kortare.

Är det här som inte skulle vara så populart om folk med packväskor, centralstöd osv kommer ut ihop med raceråkare som laggt all sin tid och alla sina pengar för att få ett så bra resultat som möjligt i SM. När klubben dessutom har väldigt få träningstillfällen och alla inte har råd att hyra banan till sig själv för 60k/dag.

Tror inte det omvända hade varit så populärt heller om raceråkarna hade tagit med en regskyllt för att hänga bakpå sin racerhoj för att kunna få köra extrapass ihop med gatåkarna för att dom känner sig låsta till rr-träningspassen? RR-passen är träningar för tävlingsförare, nya som gamla- långsamma som snabba. Gatåkarpassen är för dom som vill prova på att köra bana med sin gathoj. Rätt sak på rätt plats!

Men givetvist är det inte förbjudet! Men ska man gå en licenskurs á 1000:- ta ut en licens á 2700:- och sen fixa till en hoj bara för att platsa in i en grupp som har 2st träningstillfällen kvar i år med 2 x 20min träning på känns inte så meningsfullt...

Sen kanske det inte är så smart att köra med sin "gathoj" på rr-träningar då inte försäkringen på hojen gäller. Sen kan det säkert bli problem om man kör gatpass med rr-licens med om det händer nått och försäkringsbolagen får reda på att en tävlingsförare var orsaken till en olycka?

Axxexs skrev:
Tror inte att frågeställaren varit och kört på Knutstorp innan? Och tydligen inte en del av dom andra som också skrivit konstiga saker här.............................................................Sen kan det säkert bli problem om man kör gatpass med rr-licens med om det händer nått och försäkringsbolagen får reda på att en tävlingsförare var orsaken till en olycka?

Anders, vilket lysande inlägg :tummenupp

Anders inlägg är ungefär precis det jag menar men jag fick inte fram det lika klockrent som han.

Eventuella frågor om vad jag menar ställs till Anders. :D

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back