Reglemente 250 sp

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
I svemos regelverk står det att man ska samla upp transmissions och kylar vätska i en burk!! hur har ni gjort på era hojar och hur gör man med soppa slangarna från tanken och förgasarna
Samma sak med låsning av kedjan,räcker det med clips lås
En till!! vätske batteri... är det tillåtet??

Eftersom jag inte har nån på ön att fråga så skulle det va bra att kontakta nån på telefon kanske.

Tag en eller flera flaskor av lämplig storlek (sammanlagt minst 500 ml) och placera lämpligt. Låter enkelt va? I verkligheten är det lite mer komplicerat eftersom det är så trångt om utrymme. Om besiktingen gjorde en drive och kontrollmätte storleken på evakueringskärlen på alla hojar skulle nog många torska. Man kan gå runt reglementet genom att placera kärlet i kutsen men det är en fuling som inte är att rekommendera då det ligger högre än de flesta dräneringspunkterna, t ex transmission och förgasare. På just Aprilian lämpar det sig att tejpa fast en tom tvåtaktsoljeflaska i kutsen, sitter som gjutet, men det är som sagt en fuling som inte är att rekommendera. Flera små sammankopplade flaskor som tillsammans bildar en kärl på minimum 500 ml är ett alternativ men det är ganska omständligt. Lätt tillgängliga kärl, t ex gamla olje- schampo- och mjukmedelsflaskor har en rund och otymplig form som gör dem svåra att placera på en hoj som Aprilian som har så trångt om utrymme och så slimmade kåpor. En vanlig syn är bromsvätskeflaskor som är förhållandevis platta, fästa på vänstersidan precis framför generatorkåpan. Bromvätskeflaskor brukar dock oftast var på något minder än 500 ml och uppfyller alltså inte reglementet. På Aprilian blir det ett gäng slangar att dra. Kylaren, tanken, förgasarna och transmissionen. Luftningsslangen från tanken är extra knepig eftersom det är av största vikt att den inte obstrueras (viks eller fylls igen av smuts). När du stoppar ner den i evakueringskärlet ska du också se till att den inte hamnar för långt ner i kärlet. Om kärlet av någon anledning fylls upp över utmynningen till slangen för tankluftningen blir det undertryck i tanken med avbrott i bensintillförseln som följd. Seså, ut i badrummet och töm ut någon av flickvännens dyra schampoflaskor och provmontera på hojen. Fästes lämpligen med silvertejp och/eller buntband.

Jörgen Player Special skrev:
Minns att jag lät bli att stoppa ner evakeringsslangen från tanken... Den vill man ju inte ha i ett uppsamlingskärl.

/JPS
Det måste man inte heller, reglementet medger att man använder en separat flaska för tankluftningen om minst 250 ml vilket kan vara en bra idè att använda men då får man också en till flaska att hålla reda på.

Som sagt, det är mång som inte skulle klara en besiktning som går stenhårt efter regelboken.

Som sagt, det är mång som inte skulle klara en besiktning som går stenhårt efter regelboken.[/QUOTE]

Jag tog två 250ml flaskor,en till tanken och en till vattnet,transmission slangen kan man väl lika bra dra upp i luftburken??det funkar ju till fyrtakten och då har vi följt svemos regler ordagrant så när som att jag tog två 250 istället för en 500ml,det står ingenting om förgasarna.

rätta mig om jag har fel.

negnit skrev:
...transmission slangen kan man väl lika bra dra upp i luftburken??...
Javisst, men glöm då inte att dra slangen från luftburken till uppsamlingskärlet. Original är det ett hål i botten på luftburken med en påkopplad slang som är dragen rakt ner mellan motor och svingarm. Den är tänkt att dränera luftburken från eventuellt vatten.
negnit skrev:
...det står ingenting om förgasarna.
Eftersom förgasarna sitter monterade utanför luftburken så kommer de att tömmas rakt ner i backen om de börjar flöda, det kommer en nitisk besiktingman att anmärka på. Been there, done that, både vad gäller flödande förgasare som tömmer rakt ner i backen och påpekande från besiktningsman.

Apropå flödande förgasare så ser det lite roligt ut när det händer, det ser ut som om hojen kissar på sig. :)

Javisst, men glöm då inte att dra slangen från luftburken till uppsamlingskärlet. Original är det ett hål i botten på.

Det var där jag stack in slangen från transen,jag drog in den lång så att den hänger en bit upp i burken
Förgasarslangarna.....är det alla sex eller,det märkliga är om jag inte frågat er så står det ingenstans att man ska göra så

Jörgen Player Special skrev:
glöm allt, klipp av slangarna och säg att det finns en burk nånstans därinne :fyllisar

/JPS

Jojo det kan man ju göra,men det är väl lika bra att rätt från början annars står man där på lördag med kalsingarna nere och skämms.

*/ ?>
Back