Registreringsbevis

hrbrian

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Hoj
1977
har efter flere forsøg, prøvet at skaffe mig en ny svensk registrerings bevis, fra manden i sv, men han vil tilsyneladende ikke hjælpe mig med en ny, og transportstyrelsen.se siger at ham manden er den eneste der kan bestille en ny registrerings bevis til mig, hvad gør jeg her,håber der er en der kan hjælpe ?
mvh
brian
danmark

Last edited:
Lidt tæsk og en portion bøllebank :fakta :D

Du får helt enkelt åka hem till säljaren eller skicka dit någon som hämtar papperna åt dig

Förstår inte riktigt vad du försöker säga. Kan du ge lite mer bakgrundsfakta?

Spekulationer från min sida:

Har du köpt en bil, men inte fått den överskriven på dig eftersom den står på säljaren fortfarande?

Står bilen på dig och du vill få ett nytt registreringsbevis skickat till dig? Då borde transportstyrelsen kunna hjälpa dig. Skickas bara ut till din bokföringsadress.

Om du är bosatt och skriven i Danmark och äger bilen (svensk registrerad) via en bulvan i Sverige vet jag inte hur du ska gå tillväga om bulvanen har en annan agenda.

jeg har købt en mc i HALMSTAD, og den står hos mig i danmark :o)

men jeg har mistet det registreringsbevis jeg fik med, da jeg købte den , og sælger i halmstad kan jeg ikke komme i kontakt med mere.

Coola Ola , nej det går nok ikke med vold, :o)
men jeg har skrivet til sælger i halmstad, at jeg godt ville gi nogen ekstra penge, hvis han sender det registreringsbevis til mig..

Last edited:
jeg har købt en mc i HALMSTAD, og den står hos mig i danmark :o)

men jeg har mistet det registreringsbevis jeg fik med, da jeg købte den , og sælger i halmstad kan jeg ikke komme i kontakt med mere.

Transportstyrelsen har tidigare ägares namnuppgifter och personuppgifter. Borde kunna spåra upp säljaren den vägen. Vad är det för säljare som gör sig okontaktbar?

Transportstyrelsen siger
Hej Brian
Jeg veit ikke vad du kan gøre i den situationen jeg kan sende dej information om
Mc:n: kanske det kan vara till hjälp?

så de kan heller ikke hjælpe mig med en ny registreringsbevis.

det skal lige siges at jeg har alle namnuppgifter och personuppgifter,
og har snakket med ham flere gange, han tager bare ikke telefonen mere.

Last edited:
Transportstyrelsen siger
Hej Brian
Jeg veit ikke vad du kan gøre i den situationen jeg kan sende dej information om
Mc:n: kanske det kan vara till hjälp?

så de kan heller ikke hjælpe mig med en ny registreringsbevis.

det skal lige siges at jeg har alle namnuppgifter och personuppgifter,
og har snakket med ham flere gange, han tager bare ikke telefonen mere.

Antar att ni har hamnat i någon form av tvist om säljaren inte svarar i telefonen. Mycket märkligt beteende annars.

Motorcykeln står den fortfarande i säljaren namn? Annars hade du väl inte haft detta problem utan kunnat beställa hem nya registreringsuppgifter till dig själv istället för via gamla ägaren.

Jag hade problem att få kontakt med en säljare av en bil en gång. Då tog jag kontant med hans fru istället. Numret fanns att hitta på www.hitta.se eller www.enrio.se De var skrivna på samma adress.

okej, du han köpt en hoj, men den har inte blivit överskriven på dig vid köpet. ?
har den fortfarande svensk skylt ?
skrev ni i papperna, och fyllde i export ? (gult papper ?)

köpt den av någon här på sporthoj vad du vet ??

ja det er mærkligt. tro stadig den står i sælgers navn, det oplyser Transportstyrelsen at den gør,

-=[P-son]=- cyklen er stadig svensk, og der sider stadig svensk nummerplade på.

Last edited:
Normalt brukar det väl ligga i säljarens intresse att ägarbytet registreras. Den gamla ägaren kommer annars få böter, trafikskatt osv skickat hem till sig.

Hade du ingen adress eller vad saknades för att få kontakt med honom?

Edit: Säljaren vill alltså inte beställa registreringsbevis på nytt till dig då du tappat bort det, för då kommer han att få betala 100-200:- för nytt bevis?

Last edited:
jo har snakket med ham for en mdr siden, og der ville han godt bestille en ny til mig, men kan nu ikke komme i kontakt med ham mere,
mcen har reg nummer twc949

ja det er mærkligt. tro stadig den står i sælgers navn, det oplyser Transportstyrelsen at den gør,

-=[P-son]=- cyklen er stadig svensk, og der sider stadig svensk nummerplade på.

När du köper ett fordon i Sverige skall säljaren och köparen gemensamt fylla i Registreringsbeviset, båda skall underteckna det. Det skickas till transportstyrelsen. Man måste sätta på frimärke, annars kommer det inte fram.

Normalt brukar det väl ligga i säljarens intresse att ägarbytet registreras. Den gamla ägaren kommer annars få böter, trafikskatt osv skickat hem till sig.

Hade du ingen adress eller vad saknades för att få kontakt med honom?

Skrev ni på ägarbytet på registreringsbeviset? Vem skulle skicka in det du eller säljaren?

Undviker säljaren dig medvetet kan du ju alltid parkera motorcykeln någonstans i Köpenhamn och låta den få parkeringsböter på löpande band. Se bara till att den inte blir stulen. Danska myndigheterna kommer att skickas hem böterna till säljaren om han fortfarande står registrerad som ägare. Tids nog kommer han nog självmant att vilja få den överskriven på dig allt eftersom böterna trillar in. Danska kronkursen är inte rolig ur vår synvinkel och dessutom får man göra en utlandsbetalning vilket kostar ett par kronor extra i avgifter. Låter man det gå till inkasso blir det bara ännu tråkigare för säljaren.

Edit: Säljaren vill alltså inte beställa registreringsbevis på nytt till dig då du tappat bort det, för då kommer han att få betala 100-200:- för nytt bevis?

Såg nu att man infört en avgift på 100 kr för att beställa ett nytt registreringsbevis. Tidigare var det gratis. Känns lite märkligt att säljaren inte kan tänka sig skicka efter ett nytt bevis. Köparen kan ju ersätta säljaren för besväret om det ska hänga på en struntsumma.

Måste vara något annat som säljaren hakat upp sig på än ren dumsnålhet.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Registreringsskylt-och-bevis/Om-registreringsbevis/

det er mig han skal sende registreringsbeviset til. han skal bare udfylde denne,
https://www21.vv.se/bestallregbevis/Inmatning.aspx

og har sagt at jeg betaler det hele.

Förstod det. Korkat om han inte kan ställa upp på det. Jag vet vad jag hade gjort om han låter bli att svara i telefonen fortsättningsvis. Se tidigare inlägg.

Last edited:
ja det er rigtigt, så det er derfor jeg ikke lige ved hvad jeg skal gøre, skal sælger i Sverige ikke også have nummerpladen tilbage til Sverige, for at afmelde den?

ja det er rigtigt, så det er derfor jeg ikke lige ved hvad jeg skal gøre, skal sælger i Sverige ikke også have nummerpladen tilbage til Sverige, for at afmelde den?

Tror det stämmer att plåtarna ska återlämnas, men jag vet inte säkert. Finns ju ingen anledning för dig att återlämna dem så länge den står på säljaren. Du kan ju som sagt använda det i utpressningssyfte genom att se till att han får lite p-böter hemskickade till sig.

Tycker dock inte att det ska behövas. Säljaren borde ställa upp och beställa ett nytt bevis som han sedan skriver under och skickar till dig. Det kan inte vara där som skon klämmer.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti