Registreringsbesiktning?

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Hoj
Hornet 600 -06
Hade ett möte med Farbror blå igår och dom gjorde en flygande besiktning...det gick inte så bra.
Dels så saknade jag reflexen bak, bara för att jag hade glömt att sätta dit den efter jag bytte en blinkers i helgen :huvet
Dels så lät det lite för mycket 98db

Fick dock bara böter för ljudet vilket man kanske ska vara glad över då jag också saknar backspeglar...vilket dom inte sa att ord(?) om men allt annat kollade dom, vinklar och avstånd på blinkers, om mitt visis till hjäölmen var godkänt mm.

Nu ska jag ju dels in på en vanligbesiktning (bokad innan) och en reistreringsbesiktning.

Frågan är hur jag måste göra, stoppar jag in DB killern och monterar reflexen så borde jag klara den vanliga besiktningen?
men till registreringsbesiktningen måste allt vara orginal då? eller klarar jag mig med att byta avgasystemet?
(regbelysning och blinkers är inte E märkt)

(jag har sökt då jag antog att jag inte var den första med denna fråga men inte hittat nåt som besvarade mina frågor)

/Marcus

Backspeglar behövs inte på en vanlig besiktning och polisen har inte en godkänd mätutrustning för att avgöra om ditt avgassystem låter för mycket eller inte. Men har du redan tagit boten så...

Backspeglar behövs inte på en vanlig besiktning och polisen har inte en godkänd mätutrustning för att avgöra om ditt avgassystem låter för mycket eller inte. Men har du redan tagit boten så...

Fel!polisen fick ny mätutrustning,dom var hos oss för att göra en kalibrering mitt våra utrustning förra vecka.

Jo nog fasen hade dom mätutrustning nog...kände inte heller att det var läge att tjafsa då det var en del annat som inte stämde som jag inte fick böter för.

Men visst behöver man backspeglar ute i trafiken?

Googla? smart! :tummenupp:brinnerup

Tja. Strängt taget så är det väl så att din hoj är helfordonsgodkänd och då får du knappt byta ut en endaste skruv till något annat än original. Vid en regbesiktning kan det ofta hända att dom är ganska noggranna så risken finns att du inte grejar besiktningen med utbytt blinkers och skylthållare mm.
Men det sannolika är väl att så länge som grejorna uppfyller kraven på E-märkning, mått mellan blinkers, skyltplacering och vinkel samt belysning mm så släpper dom igenom det.
Icke E-märkta blinkers på en regbesiktning har nog ganska stor risk för påpekande och underkänd besiktning.

Om du har 84db original på skylten så bjuder sbp på 5db så det blir 89,kuggat vid 90db:näsblod

Jo. Men det är väl också så att eftersom hojen är helfordonsgodkänd så får man egentligen inte byta ut djuddämparen till något annat än original. Och vid en registreringsbesiktning finns risken att dom kollar på sådant och har man då otur så blir man underkänd bara för att man har en slipon som inte finns med i helfordonsgodkännandet.

Jo. Men det är väl också så att eftersom hojen är helfordonsgodkänd så får man egentligen inte byta ut djuddämparen till något annat än original. Och vid en registreringsbesiktning finns risken att dom kollar på sådant och har man då otur så blir man underkänd bara för att man har en slipon som inte finns med i helfordonsgodkännandet.

Har just pratat med bilprovningen och det var ungefär det som sa också, dessutom så måste man registreringsbesikta innan den vanliga besiktningen. Så det blir helt enkelt bara att byta ut allt mot orginal igen...tur att man har alla saker kvar:)
Tror dock att jag chansar med styret och har kvar mitt fatbar.

Har just pratat med bilprovningen och det var ungefär det som sa också, dessutom så måste man registreringsbesikta innan den vanliga besiktningen. Så det blir helt enkelt bara att byta ut allt mot orginal igen...tur att man har alla saker kvar:)
Tror dock att jag chansar med styret och har kvar mitt fatbar.

styret är inga prob.alls lycka till:yoparty

Undrar när de tänker börja sätta åt zatzymuppar med japsdämpare på sina bilar? :mad: Dånar ju som betongborrmaskiner, som påpassligt nog en granne håller på och driver mig till vansinne med, och de där kebabkiten med utskjutande partier, obefintlig markfrigång osv... :mad:

Reflex bak, under nummerskylten, måste den finnas? Fasen va surt att åka på 400.- i böter för en liten reflex. Dags att skruva dit igen kanske..

Reflex bak, under nummerskylten, måste den finnas? Fasen va surt att åka på 400.- i böter för en liten reflex. Dags att skruva dit igen kanske..

Ja. Enligt lag måste man ha en röd reflex bak. Har man inte det är det böter om polisen kollar det.

Undrar när de tänker börja sätta åt zatzymuppar med japsdämpare på sina bilar? :mad: Dånar ju som betongborrmaskiner, som påpassligt nog en granne håller på och driver mig till vansinne med, och de där kebabkiten med utskjutande partier, obefintlig markfrigång osv... :mad:

Det gör dom väl i nästan samma utsträckning som dom gör det för hojar.
Grejen är väl bara den att när det gäller motorcyklar med högljudda system så är dom oerhört många fler och därför verkar det skenbart som om dom bara kollar på motorcyklar.

Last edited:
500 kr + besiktning tycker jag lät som en billig flygande besiktning men farbror blå i spetsen :va

så du får inte hänga läpp för det, kunde kostat mer :fakta

500 kr + besiktning tycker jag lät som en billig flygande besiktning men farbror blå i spetsen :va

så du får inte hänga läpp för det, kunde kostat mer :fakta

ja alltså jag kom nog rätt billigt undan med tanke på hur mycket mer dom kunde ha anmärkt på...så läppen hänger inte :D

självklart måste man få byta ljuddämpare så länge den uppfyller kraven..
om 10 år kan de bli problem o få fram en orginal, hur gör man då?

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats