Registreringsbesiktning med slipon - MV Agusta

Mr Brave

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2021
Hoj
Mv Agusta Brutale 800 RR 2018
Jag undrar ifall någon här vet om det går att få igenom en hoj med slipon? Det enda svaret jag fick från besiktningsmannen var att om det är CE-godkänt så är det lugnt, men det finns väl inga eftermarknadssystem som är CE-godkända?
Hojen jag ska regga in är en MV Agusta Brutale 800 RR -18 med ett QD exhaust slipon.
Annars kanske det finns någon vänlig själ i kalmarområdet som kan tänka sig att låna ut sitt orginalsystem?
 
Jag undrar ifall någon här vet om det går att få igenom en hoj med slipon? Det enda svaret jag fick från besiktningsmannen var att om det är CE-godkänt så är det lugnt, men det finns väl inga eftermarknadssystem som är CE-godkända?
Det hjälper inte dig men visst finns det eftermarknadssystem som är CE-godkända och har rätt märkning. Jag har ett DAM på min VFR som är det, åtminstone när den medföljande DB-killern är monterad.

 
Jag reggade in en ihoptejpad mc från 2002 med en plastskiva som passagerarsadel och vita peugeot sidblinkers upptrimmade med starkare glödlampa som blinkers. Inga problem. Jag tror inte de bryr sig om CE-märkning utan fokuserar mer på funktion. Det finns givetvis en och annan krångelpelle som bara vill göra livet surt för andra.
 
På min 1100R gjorde dom ingen mätning på regbesiktnigen gällande buller och och jag har inget originalsystem på den. Möjligt att de testar buller när du sedan ska göra en vanlig besiktning, men då är ju i alla fall regbesiktningen redan klar.
 
Registreringsbesiktningen följs direkt av en vanlig besiktning.
 
Skall du regbesiktiga en helfordonsgodkänd hoj som din är så skall precis allt vara exakt så som det lämnade fabriken. Alternativt så skall den enskilda delen vara godkänd i kombination med just din hoj. Så säger reglerna.

Sen så står ju inte den enskilde besiktningsmannen och kollar att dina blinkers har rätt märkning om de ser vettiga ut och fungerar som de skall. Men jag hade inte satsat på att ett slipon som ser uppenbart icke original ut går igenom.
 
Registreringsbesiktningen följs direkt av en vanlig besiktning.
Nej, bara om du beställer en. Har du en godkänd besiktning i EU land så kan den fungera och ersätta den ordinarie besiktningen. Gå in och läs sidorna om import av fordon på transportstyrelsen.
 
Det är väll annars bara att sluta och noja och regbesiktiga med slip on som sitter på och fungerar det inte så får du väll ändra och sätta på något mer original, svårare än så är det väll inte.
 
Tycker besiktning har blivit rejält mycket slappare sedan monopolet avskaffandes.
De vet väl att om de behandlar folk som skit så kommer man inte tillbaka?
Tycker att de släpper igenom det mesta..
 
Tycker besiktning har blivit rejält mycket slappare sedan monopolet avskaffandes.
De vet väl att om de behandlar folk som skit så kommer man inte tillbaka?
Tycker att de släpper igenom det mesta..
Kan hålla med. Senaste hojarna har de inte kollat ett enda lager på, belysning kollas men det är ju lättare.
 
Nej, bara om du beställer en. Har du en godkänd besiktning i EU land så kan den fungera och ersätta den ordinarie besiktningen. Gå in och läs sidorna om import av fordon på transportstyrelsen.
Ok, intressant.
Nu är det några år sedan jag importerade något så då har det blivit bättre.
 
Har besiktigat min Ducati Panigale 899:a med termignioni slipon men med dB-killers i, dom mätte ljudet men blev nöjda när ljudnivån låg under orginalsystemet som ligger på 108 dB vid ~5500 rpm (ja Ducati Panigale är löjligt högljuda :3freak). Det systemet jag har nu med dB-killers i låg då på ca 103 dB så jag var nöjd och han var nöjd :cool:
 
Kan hålla med. Senaste hojarna har de inte kollat ett enda lager på, belysning kollas men det är ju lättare.
För mig har det varierat. En hoj kom igenom med väven synlig i bakdäcket, och lysande abslampa. Den andra fick ombesiktning för att det saknades reflex.

Man kanske skulle ta och försöka ta banhojen till besiktningen och se vad de säger? ?
 
Besiktigade med bankörda Pirelli supercorsa o höll på att få ombesiktning för att gubben hävdade att däcket var blankslitet på sidorna?
 
Tycker besiktning har blivit rejält mycket slappare sedan monopolet avskaffandes.
De vet väl att om de behandlar folk som skit så kommer man inte tillbaka?
Tycker att de släpper igenom det mesta..
Nja, jag har träffat på den totala motsatsen också, en grinig lirare som nog hade tänkt ett varv för mycket, och dragit slutsatsen att ombesiktning ger mer pengar. Han råkade av misstag säga ok på att jag skruvade bort mitt toooooootalt liiiiiiivsfarliga kamerafäste på plats och fick hojen godkänd ändå.
 
dragit slutsatsen att ombesiktning ger mer pengar.
Precis tvärt om för mig i somras. Körde in hojen på Opus Söder Gävle, när slangen från soppapumpen för knasarna läckte som ett såll - anullerade han min bokade tid (noll kostnad) och jag fick istället dra hem den på kärra.
 
Precis tvärt om för mig i somras. Körde in hojen på Opus Söder Gävle, när slangen från soppapumpen för knasarna läckte som ett såll - anullerade han min bokade tid (noll kostnad) och jag fick istället dra hem den på kärra.
Jo, jag har samma erfarenheter av Opus, mycket tillmötesgående, nästan som SBP. Han som var sur jobbade på Carspect. Jag orkade inte kommentera att han provkörde min livsfarliga motorcykel i gympadojor, piratbyxor, t-shirt och hjälm, eller parkerade den nedför en sluttning utan att lägga i växeln.
 
Jag vägrade låta besiktningsmannen köra min GL1000 när det begav sig på glada 80-talet. Han skulle köra i träskor.
Efter mycket tjafs bytte han till gummistövlar.
 
Tycker besiktning har blivit rejält mycket slappare sedan monopolet avskaffandes.
De vet väl att om de behandlar folk som skit så kommer man inte tillbaka?
Tycker att de släpper igenom det mesta..
WORD! Den här gick igenom utan problem; kass bromsar, ovala hjul, nästan ingen ljuddämpare och oljedroppande motor.
 

Bifogat

  • Honda CB 750.jpg
    Honda CB 750.jpg
    121.9 KB · Visningar: 27
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top