Registreringsbesiktiga trimmad hoj

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Om en hoj har ex 100hk orginal men är ställd med andra munstycke o fjädrar i förgasren och avgassystem så den har mer, hur gälls det då med försäkringar m.m?
Den är ju säkerligen registrerad som orginal.
Kan det bli någon slags olovlig körning?
Jag har A utan begränsning men med tanke på att registreringsbevis och verklighet inte stämmer överens......
Eller skall man registresingsbesiktiga hojen?

Kan avgas+fjädrar o munstycke göra så mycket som +21hk som hojen skall vara bänkad till?

Jag tittar på beg och en hoj är "trimmad" så här och jag vet inte vad som gäller.....
Sen vågar man köpa trimmat, känns inte det som att trim=hårt körd ?

toxicated skrev:
Om en hoj har ex 100hk orginal men är ställd med andra munstycke o fjädrar i förgasren och avgassystem så den har mer, hur gälls det då med försäkringar m.m?
Den är ju säkerligen registrerad som orginal.
Kan det bli någon slags olovlig körning?
Jag har A utan begränsning men med tanke på att registreringsbevis och verklighet inte stämmer överens......
Eller skall man registresingsbesiktiga hojen?

Kan avgas+fjädrar o munstycke göra så mycket som +21hk som hojen skall vara bänkad till?

Jag tittar på beg och en hoj är "trimmad" så här och jag vet inte vad som gäller.....
Sen vågar man köpa trimmat, känns inte det som att trim=hårt körd ?

Svaret jag fick av mitt försäkringsbolag var att den går ju redan i försäkringsklass 7 så jag kunde inte få högre premie. Men det kanske inte är så populärt att ha NOS tuben på vid en eventuell vurpa.

Olovlig körning är det bara om du kör ett fordon som du inte har körkortsbehörighet för.
Jag tror inte att det ska vara nåt problem, dom flesta sporthojar är ju försedda med slip-on och har därför lite högre effekt än orginal och jag har aldrig hört om nån som haft problem med försäkringsbolag och liknande pga. detta.
Det är nog ingen fara att köpa en "trimmad" hoj, dom flesta sporthojar har nog körts rätt hårt åtminstånde när dom var nya och det ska dom hålla för.
Men är du osäker så kan du ju kontrollera motorn och hojen i övrigt extra noga.
Vad är det för hoj?

Köper du en sporthoj så e den nog hårt körd med eller utan trim!!! Jag glider inte på min och känner ingen annan som gör det heller. Då finns det annat med billigare försäkring att välja på.

Man kör ju inte brutalare för att man har ombestyckad förgasare. Finns vad jag vet bara positiva saker med det: mer effekt, jämnare drag mm. Den drar ju inte ens mer bensin förutsatt att man inte gasar mer.

Gjorde det med min hoj och den gick MYCKET bättre efteråt.

Micke_Lindstrom skrev:
Olovlig körning är det bara om du kör ett fordon som du inte har körkortsbehörighet för.
Jag tror inte att det ska vara nåt problem, dom flesta sporthojar är ju försedda med slip-on och har därför lite högre effekt än orginal och jag har aldrig hört om nån som haft problem med försäkringsbolag och liknande pga. detta.
Det är nog ingen fara att köpa en "trimmad" hoj, dom flesta sporthojar har nog körts rätt hårt åtminstånde när dom var nya och det ska dom hålla för.
Men är du osäker så kan du ju kontrollera motorn och hojen i övrigt extra noga.
Vad är det för hoj?

Det är en thunderace

Gsxraren skrev:
Köper du en sporthoj så e den nog hårt körd med eller utan trim!!! Jag glider inte på min och känner ingen annan som gör det heller. Då finns det annat med billigare försäkring att välja på.

Det är inte för att premien skulle bli dyrare jag var orolig, det var för att förhöjd självrisk, nekad ersättning etc jag var orolig för om något skulle hända.

Viss är en sporthoj hårt körd, men mitt tankesätt är att en person som lägger på ytterligare 21hk krämar på mer än normale hårdköraren.........

yonsson skrev:
Man kör ju inte brutalare för att man har ombestyckad förgasare. Finns vad jag vet bara positiva saker med det: mer effekt, jämnare drag mm. Den drar ju inte ens mer bensin förutsatt att man inte gasar mer.

Gjorde det med min hoj och den gick MYCKET bättre efteråt.

jo det kanske är de positiva effekterna man är ute efter också

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...