Registrera om mc från strypt till originaleffekt

Russin79

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2021
Ort
Falun
Hoj
2001, Suzuki GSF1200S
Hej,

Jag har nyligen köpt en gsx-r 750 som är registrerad som strypt från 94kW till 23kW.
Strypningarna är borttagna av nån tidigare ägare så hojen har nu sin ursprungliga originaleffekt.
Jag är en person som tycker om när saker och ting går rätt och riktigt till, därav vill jag gärna regga tillbaka den till sin ursprungliga kW.

B6EF1022-B475-4C95-9594-23B69C24635F.png


Följdfrågan blir också gällande försäkringskostnaden.
Jag tecknade försäkring igår och i bekräftelsedokumentet står det att dom alltid utgår från originaleffekten och inte nuvarande effekt när premiem beräknas.
Jag tolkar det som att premien blir oförändrad, är det någon som gjort detta tidigare och har full koll?
 
Hej,

Jag har nyligen köpt en gsx-r 750 som är registrerad som strypt från 94kW till 23kW.
Strypningarna är borttagna av nån tidigare ägare så hojen har nu sin ursprungliga originaleffekt.
Jag är en person som tycker om när saker och ting går rätt och riktigt till, därav vill jag gärna regga tillbaka den till sin ursprungliga kW.

View attachment 464302


Följdfrågan blir också gällande försäkringskostnaden.
Jag tecknade försäkring igår och i bekräftelsedokumentet står det att dom alltid utgår från originaleffekten och inte nuvarande effekt när premiem beräknas.
Jag tolkar det som att premien blir oförändrad, är det någon som gjort detta tidigare och har full koll?
Du behöver göra en ny registreringsbesiktning. Där behöver du intyga att strypningen är borttagen och att det är fackmannamässigt gjort.

Om ditt försäkringsbolag alltid räknar på orginaleffekt så ska premien vara densamma.
 
Då kommer nästa dumma fråga från mig.
Jag har inga papper/intyg som styrker att strypningarna är borttagna.
Kan jag åka till en märkesverkstad så att dom får titta på dessa punkter och intyga att dom är återställda till original?
 
Då kommer nästa dumma fråga från mig.
Jag har inga papper/intyg som styrker att strypningarna är borttagna.
Kan jag åka till en märkesverkstad så att dom får titta på dessa punkter och intyga att dom är återställda till original?
Ja det ska fungera.
 
Jag gjorde en registreringsbesiktning på min ER6 när jag skulle köra upp för A 2017 Skrev ett eget intyg i word på två rader. Något i stil med:
”Härmed intygas att motorcykeln med ramnr xxxxxx är återställd till ursprunglig effekt (x KW).”
åååå/mm/dd
Signatur

Tidigare ägare hade även varit vänlig nog att spara den gamla plåtbrickan mes de ursprungliga effekt/dB-siffrorna så den monterades tillbaka.
 
Jag gjorde en registreringsbesiktning på min ER6 när jag skulle köra upp för A 2017 Skrev ett eget intyg i word på två rader. Något i stil med:
”Härmed intygas att motorcykeln med ramnr xxxxxx är återställd till ursprunglig effekt (x KW).”
åååå/mm/dd
Signatur

Tidigare ägare hade även varit vänlig nog att spara den gamla plåtbrickan mes de ursprungliga effekt/dB-siffrorna så den monterades tillbaka.
Då finns det hopp att det kan bli smidigt med regbes.
Påverkade detta din försäkring?
 
Kan inte minnas att det skulle ha påverkat min försäkring.
Att försäkra en ER6a är dock snuskigt billigt (runt 2000 helår/hel) så det är inte säkert att jag märkte något :p
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top