registrera mc

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Undrar vad som krävs för att registrera en mc som är importerad från tyskland till sverige?

tips?
fakta?
priser?

hittade den sidan också men tack ändå.
någon som vet vilka kostnader det blir vid detta?

Beror ju på ålder på hojen. En hoj som gått mer än 600 mil och är över 6 månader slipper du ju betala moms för. Då återstår bara kostnad för frakt och registrering. Registreringen kostar ca 1400kr och då består det av registreringsbesiktning och en vanlig besiktning så att den är i tillräckligt skick att framföras i trafik. Det du behöver är registreringsbeviset från Tyskland. Sen kanske du behöver mer papper om det är en nyare hoj eftersom de har en annan registreringsform som kräver att hojen är 100% original (bortsett från ev. strypningar), helfordonsgodkännande heter det.

Du kan om du vill ringa tullen och säga att du ska importera en hoj men det behövs inte så länge den inte ska tullas in (dvs utanför EU eller mindre än 600 mil/6 mån).

När du ska registrera hojen i Sverige ringer du bara besiktningen och bokar tid. Om du vill köra dit måste du få ett tillstånd av bilprovningen och försäkra hojen.

Finns säkert mer tips, jag har bara importerat en gammal skorv så jag vet inte allt om de nyare helfordonsgodkända hojarna.

Jag reggade precis min tyska gsxr 1100 -91 (trodde det var en 92a men tji fick jag :rolleyes: ) och det gick på totalt 2200 kr inkl vägning. Det enda jag behövde visa var det tyska registreringsbeviset.

Besiktningskillen la dock en hel del tid på att utröna om den var strypt eller fulleffekt vilket förvånade mig lite. Nu har jag originalpipor på så den ser "orörd" ut vilket gav effekten 74kw i regbeviset. OCh det räcker ju...:rolleyes:

Det är viktigt att poängtera att hojen måste vara i standardutförande och serieproducerad. Kraftigt moddade hojar och rena fajters är svåra för att inte säga omöjliga att regga här.

Jag reggade precis min tyska gsxr 1100 -91 (trodde det var en 92a men tji fick jag :rolleyes: ) och det gick på totalt 2200 kr inkl vägning. Det enda jag behövde visa var det tyska registreringsbeviset.

Besiktningskillen la dock en hel del tid på att utröna om den var strypt eller fulleffekt vilket förvånade mig lite. Nu har jag originalpipor på så den ser "orörd" ut vilket gav effekten 74kw i regbeviset. OCh det räcker ju...:rolleyes:

Det är viktigt att poängtera att hojen måste vara i standardutförande och serieproducerad. Kraftigt moddade hojar och rena fajters är svåra för att inte säga omöjliga att regga här.

74kW det var inte snällt gjort :tungan Det är ju vad jag har i min 750 -91, också impregnerad från Tyskland. Min är inte 100% original eftersom kåpglaset är bytt och hojen omlackerad men som sagt kan det lätt bli strul om den är ombyggd. Tror det är i princip omöjligt om den är nyare än 99 då den är helfordonsgodkänd dvs ALLT måste vara original.

74kW det var inte snällt gjort :tungan Det är ju vad jag har i min 750 -91, också impregnerad från Tyskland. Min är inte 100% original eftersom kåpglaset är bytt och hojen omlackerad men som sagt kan det lätt bli strul om den är ombyggd. Tror det är i princip omöjligt om den är nyare än 99 då den är helfordonsgodkänd dvs ALLT måste vara original.

Det var faktiskt besiktningsmannens förslag...:D Jag vet att jag borde protesterat men ja...jag var väl tyngd av stundens allvar..:D :rolleyes: Hade jag däremot haft slipon, andra fuggar eller andra bevis på "någon varit där och micklat" ja då hade det nog blivit något annat i regbeviset (och i försäkring)

Det verkar som defintionen "standardutförande" är rätt godtycklig, min besiktningsgubbe var inte helt konsekvent i regeltolkningen. Men börjar man byta ut gaffel, sving, styre mm ja då är nog gränsen överskriden för vad man kan få igenom.

Det var faktiskt besiktningsmannens förslag...:D Jag vet att jag borde protesterat men ja...jag var väl tyngd av stundens allvar..:D :rolleyes: Hade jag däremot haft slipon, andra fuggar eller andra bevis på "någon varit där och micklat" ja då hade det nog blivit något annat i regbeviset (och i försäkring)

Det verkar som defintionen "standardutförande" är rätt godtycklig, min besiktningsgubbe var inte helt konsekvent i regeltolkningen. Men börjar man byta ut gaffel, sving, styre mm ja då är nog gränsen överskriden för vad man kan få igenom.

Hehe, men det är ändå lite märkligt. För du måste ju haft med ditt fartygsbrefüng (hade mvg i tyska) och där måste ju originaleffekten stå som måste vara mer än 74kW tycker man. Fast det är ju skönt i försäkringssynpunkt :tummenupp

Håller med om det där också. Det är nog en bedömningsfråga. Frågan är ju hur mkt besiktningsgubbarna känner till om originaldelar osv. PC3 och liknande utrustning syns väl inte på utsidan? Förgasare och cylindervolym är ju inte heller något som mäts precis, med kåphojar som våra (GSX-R) syns det ju inte särskilt tydligt om någon bytt förgasare och/eller borrat upp cylindrarna. Fast det är ju klart dumt att utmana ödet...:näsblod

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!