Registrera bil som motorcykel

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Högst hypotetisk fråga nu, men om man bygger en bil enligt regelverket för fyrhjuliga motorcyklar får man då registrera den som fyrhjuling?

Andra följdfrågor blir t ex: Får en motorcykel ha ratt?

Finns det något mer ingående reglemente som avser fyrhjuliga motorcyklar?

Jag vill bygga en bil i skala 1:2, den blir isf något större än en gokart. Tänkte bygga en replika av en känd sportbilstillverkare.

intressant idé :) går kanske att bygga på en 4-hjuling och regga om som ombyggt fordon

Är det inte ganska snåla regler vad gäller vikt och effekt på fyrhjulingar?

Ska de vara lagliga att köra får de inte ha mer än 15 kw om de är registrerade som motorcykel. Alla andra klasser du kan regga de som har runt 30+/-10 km/h som maxhastighet
Det finns ju små gokarts som reggats som fyrhjulig motorcykel, så när de byggdes fick fyrhjulig mc iaf ha ratt.

Ska de vara lagliga att köra får de inte ha mer än 15 kw om de är registrerade som motorcykel. Alla andra klasser du kan regga de som har runt 30+/-10 km/h som maxhastighet
Det finns ju små gokarts som reggats som fyrhjulig motorcykel, så när de byggdes fick fyrhjulig mc iaf ha ratt.

Ajfan, missade det. Nåväl bygger jag den elektrisk så kan man ju enkelt strypa den under besiktning. Har dock en sido-idé om att bygga en 10-cylindrig boxer på typ 300cc, den är nog svårare att strypa till 15kw tillfälligt.

Vill inte registrera den som bil pga att jag inte vill ha skyllt fram och att det finns vikt/effekt-begränsningar även där. Dessutom tror jag det är rätt hårda regler på att amatörbyggda bilar ska ha CE-godkända lysen.

Sen vet jag inte riktigt var jag ska hitta hjul/däck av rätt storlek men det är en senare fråga.

Last edited:
Ajfan, missade det. Nåväl bygger jag den elektrisk så kan man ju enkelt strypa den under besiktning. Har dock en sido-idé om att bygga en 10-cylindrig boxer på typ 300cc, den är nog svårare att strypa till 15kw tillfälligt.

Vill inte registrera den som bil pga att jag inte vill ha skyllt fram och att det finns vikt/effekt-begränsningar även där. Dessutom tror jag det är rätt hårda regler på att amatörbyggda bilar ska ha CE-godkända lysen.

Sen vet jag inte riktigt var jag ska hitta hjul/däck av rätt storlek men det är en senare fråga.

Vad gäller lysena så är det väl så att motorcyklar också måste ha CE godkända lysen. Så det lär väl inte vara någon skillnad. Däremot skiljer det ju lite på krav på skylt samt kanske också vikt/effekt.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!