Registrera 125 som mellanklass?

Om ni skulle uppskatta kostnaden för att regga en 125:a som mellan, vad skulle det hamna på då?
 
Om ni skulle uppskatta kostnaden för att regga en 125:a som mellan, vad skulle det hamna på då?

Beror på. Regbesiktning kostar 680 kr. Ska du regga en rs125 får du ändå kanske strypa den lite för att den ska klara vikt/effektgränsen. Tror också att du måste bänka hojen för att få effektpapper och det går väl på ett par hundringar.
 
Gör det!
Om du ska åka 25kw strypt så kan jag nästan garantera att du har roligare på en 125'a än på en strypt 600.

Stryper man en 600 så får man en hoj där allt är 4ggr överdimensionerat.
Stor tung och den saknar register helt, precis när dom ska börja dra så bara dör dom.
Ap tråkigt, fast om du vill se häftig ut vid korvmojjen så kanske en strypt 600 är bättre.

Men inte om du gillar att köra!
 
Nu känner jag inte till så många, men du får gärna övertala mig då jag älskar 2taktens charm :)


Liten volym ger möjligheten att göra en fysiskt liten motor, med inte så mycket metall i så blir den också lätt.
Relativt lite effekt och inte något monstervridmoment på lägre varv gör att växellådan kan dimensioneras mindre, återigen lägre vikt.

Dessa saker gör att ramen inte behöver klara att hålla i 75kg överviktig paddmotor, hojen blir lätt. Det gör att du kan ha ganska smala fälgar och däck och ändå bättre fäste än en 600

Titta på kurvfarter i racing tex, 125 har klart högre kurvfarter än 600or.
 
Liten volym ger möjligheten att göra en fysiskt liten motor, med inte så mycket metall i så blir den också lätt.
Relativt lite effekt och inte något monstervridmoment på lägre varv gör att växellådan kan dimensioneras mindre, återigen lägre vikt.

Dessa saker gör att ramen inte behöver klara att hålla i 75kg överviktig paddmotor, hojen blir lätt. Det gör att du kan ha ganska smala fälgar och däck och ändå bättre fäste än en 600

Titta på kurvfarter i racing tex, 125 har klart högre kurvfarter än 600or.

det är väl i regel helt enkelt lättare att ta kurvor med en lättare hoj,

dock skulle jag aldrig få för mig att ha något annat än en 600 cc 4-taktare som mellanhoj :)
 
Liten volym ger möjligheten att göra en fysiskt liten motor, med inte så mycket metall i så blir den också lätt.
Relativt lite effekt och inte något monstervridmoment på lägre varv gör att växellådan kan dimensioneras mindre, återigen lägre vikt.

Dessa saker gör att ramen inte behöver klara att hålla i 75kg överviktig paddmotor, hojen blir lätt. Det gör att du kan ha ganska smala fälgar och däck och ändå bättre fäste än en 600

Titta på kurvfarter i racing tex, 125 har klart högre kurvfarter än 600or.

Jo visst förstår jag charmen och de tekniska fördelarna. Men jag är lite tråkig och har min hoj för att köra civiliserat ibland och då känner jag att småkubikens fördelar inte väger upp jämfört med nackdelarna.

Men det är jag :)

Men är man ute efter en lätt hoj så tycker jag att t.ex. RS250in lockar mer än en "mellanreggad" RS125a.

Skulle jag ha en hoj bara för att köra fort på kurviga (asfalts)vägar skulle jag nog välja en RS250. Men nu är inte fallet så, utan jag har andra krav.
 
Jo visst förstår jag charmen och de tekniska fördelarna. Men jag är lite tråkig och har min hoj för att köra civiliserat ibland och då känner jag att småkubikens fördelar inte väger upp jämfört med nackdelarna.

Men det är jag :)

Men är man ute efter en lätt hoj så tycker jag att t.ex. RS250in lockar mer än en "mellanreggad" RS125a.

Skulle jag ha en hoj bara för att köra fort på kurviga (asfalts)vägar skulle jag nog välja en RS250. Men nu är inte fallet så, utan jag har andra krav.


Nu har ju inte aprilia 125Rs byggts för att vara lätt och smäcker, den ska se ut som en stor hoj med alldeles för breda däck etc och så är den gravt överviktig... Men det är ju konstruktionsfel :D
 
Det manliga är att våga åka 50, 80 eller 125

Större cykel är pubertetsaktigt och misstolkas av de som vill bli män för att vara manligt.

Tycker att moppe tiden var den roligaste, men någon måste man inse att man kan inte puttra runt, tycker dock att två-takt är manligare än fyr-takt.

Skulle lätt köpa en 250 eller 500cc två taktare före än en 600 / 1000cc fyrtaktare :tummenupp
 
Tycker att moppe tiden var den roligaste, men någon måste man inse att man kan inte puttra runt, tycker dock att två-takt är manligare än fyr-takt.

Skulle lätt köpa en 250 eller 500cc två taktare före än en 600 / 1000cc fyrtaktare :tummenupp

Eller hur, fatta pheTt att komma med en gasgas ec 300 med sm hjul och lägga blårök :yoparty
 
haha fick prova farsans RD 350 idag som vart inne på service.
Helvetet bröt ju ut när man kommer över det där varvtalet och den riktiga 2takts effekten kommer. fyfan vilken känsla:yoparty

Men på större kubiker är det ju fyrtakt som gäller:tummenupp
På något sätt ett jävligt vasst och skönt ljud ur hans 2 cylindriga rd men inget slår två mullrande fyrtakts tvillingar ;)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top