Registrera 125 som mellanklass?

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
stockholm
Hoj
Honda NS125F
Tja!
börjar bli dags för att ta kort för mellanklass och undrar om det är möjligt att strypa av en 125a och registrera den som mellanklass så det blir lagligt?

Tacksam för svar!
 
Skulle kunna säga att slutsumman motsvarar en beggad strypt hoj? :)
Men visst det går, om jag inte är helt ute och cyklar (hehe) borde inte bromssystemet kanske behövas bytas då, samt förstärkningar på ramen?
Men det är ju faktiskt en 125:a vi pratar om nu och inte en moppe så kanske inte ändå.

Som Degenerate säger det går men kommer att kosta "a shit load of money".
Största problemet blir nog att typa den...
 
Men visst det går, om jag inte är helt ute och cyklar (hehe) borde inte bromssystemet kanske behövas bytas då, samt förstärkningar på ramen?
Men det är ju faktiskt en 125:a vi pratar om nu och inte en moppe så kanske inte ändå.

Nja, finns ju hur många som helst som kör ostrypta 2-taktare (även jag) som inte har haft några som helst problem med ram och bromsar.
Jag upplever dock mina bromsar som dåliga, fast det är ju pga. slitage :gnissla
 
en beggad strypt hoj? :)
Men visst det går, om jag inte är helt ute och cyklar (hehe) borde inte bromssystemet kanske behövas bytas då, samt förstärkningar på ramen?

Italienarna är ju egentligen byggda för att köras med orginaleffekten alltså ostrypt ;)
 
Tack för svar!
Inte värt det med andra ord.
Botteneffekten däremot spelar ingen roll då jag gillar 2taktens karaktär.
 
Det ska inte vara några problem med bromssystem och förstärkningar på en 125a om man skulle regga om som 25kw:are, eftersom strypningarna är ju som sakt ingen originaldel precis, utan är byggd för att hålla för full effekt.

Som de flesta säger, kan man lika gärna köpa en tyngre och strypa, då det är först och främst manligare med en större cykel, och för det andra kan du vara säker på att den orkar 25kw, och lite till :tummenupp

Samt att du slipper alla bekymmer vid typ besiktningen
 
Sen kan du ju heller inte köra upp eller övningsköra med en ostrypt 125:a.

Måste vara 375cc eller något där i krokarna, för att gillas som mellan vid uppkörning
 
Sen kan du ju heller inte köra upp eller övningsköra med en ostrypt 125:a.

Måste vara 375cc eller något där i krokarna, för att gillas som mellan vid uppkörning

Minst 400cc var det när jag läste teorin, men det var 3 år sen, men det gällde bara uppkörningen då, men då kan man lika gärna träna med en större om man ändå ska ta kortet med en större :)
 
Det ska inte vara några problem med bromssystem och förstärkningar på en 125a om man skulle regga om som 25kw:are, eftersom strypningarna är ju som sakt ingen originaldel precis, utan är byggd för att hålla för full effekt.

Som de flesta säger, kan man lika gärna köpa en tyngre och strypa, då det är först och främst manligare med en större cykel, och för det andra kan du vara säker på att den orkar 25kw, och lite till :tummenupp

Samt att du slipper alla bekymmer vid typ besiktningen



Det manliga är att våga åka 50, 80 eller 125

Större cykel är pubertetsaktigt och misstolkas av de som vill bli män för att vara manligt.
 
Svarar här istället för i tråden om beggad YZF-R125

Jag förstår helt era tankebanor, t.ex en 4-t skulle ju vara svårt då de oftast är gjorda för 15 hk. :tummenupp

Men just i mitt fall så gäller det som tidigare sagt var en RS 125:a, och dem (äldre) är ju faktiskt gjorda för att vara 33 hk och 170 km/h eller var det nu är. En sådan borde det väl inte vara någon skillnad mot en strypt 600?

P.S Morsan kör med skräckpropaganda kan man säga, så strypt RS som lätt och ostrypt som mellan, för att ligga på den säkra sidan. Visst kanske den blir någon häst över vikt/kraftförhållandet som mellan, men det lilla borde inte göra nått.

Vad jag tror:
Du kommer tröttna på effektregistret.
Du kommer tröttna på att 16-åringar hänger på dig
Du kommer förlora massa pengar, dels för att det kostar att fixa omregistreringen då jag misstänker att det saknas kit för detta men främst för att andrahandsvärdet kommer sjunka likt titanic.

Jag tänkte tidigare också att jag skulle ha kvar min 125a (som iofs skulle få sällskap av en större LV-reggad enduro då) men efter att ha kört en strypt 650 kände jag att det verkligen inte var värt det.
Nu har jag en XT660Z som är strypt och jag har oftast bra mycket roligare med den än vad jag hade med 125an.

Justja, risken finns att du tröttnar på tvåtaktslukten och att behöva fylla på 2t-olja också :tungan
 
Saken är också den att när du cruisar i 100 så ligger du på 9000 rpm med 125:a. På en 600 är det betydligt lägre.
 
Jupp, och har inte vuxit upp. Är ett stort barn fortfarande :D

Men någon dag kanske jag vågar ta steget till 125 eller 50

Men du kan väl hålla med om att det finns ett gäng nackdelar med hojar med lite kubik?

Jag tycker dock att man ska skita i vad som är manligt eller inte utan göra det man vill, dock tycker jag inte det är fel för oss att påpeka bristerna i idén :)

Edit: Det är aldrig för sent att ha en kul barndom brukar ju vissa säga :tungan
 
Men du kan väl hålla med om att det finns ett gäng nackdelar med hojar med lite kubik?

Jag tycker dock att man ska skita i vad som är manligt eller inte utan göra det man vill, dock tycker jag inte det är fel för oss att påpeka bristerna i idén :)

Edit: Det är aldrig för sent att ha en kul barndom brukar ju vissa säga :tungan

Där är många fördelar oxå.:mattias
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top