registerhållningsavgift?

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Va faan e registerhållningsavgift? fick en räkning på 35 pjux som motsvarade ett halvår!

betalar man för att man finns med i vv's register?!?!?

/ Hannes

HanneZ skrev:
Va faan e registerhållningsavgift? fick en räkning på 35 pjux som motsvarade ett halvår!

betalar man för att man finns med i vv's register?!?!?

/ Hannes

drabbar alla som har avställda fordon... kanske kan få nån att skrota ett avställt fordon som inte ska in i trafik igen. annars för oss som ställer på regelbundet känns det som en dum och byråkratisk utgift...

Din var ju nästan hel HanneZ. Min ena däremot...

Bifogat

• Honda NS125F.jpg
    Honda NS125F.jpg
    49.7 KB · Visningar: 165
hehe, krockad eller bara nerplockad? min skulle va ihopmonterad vid det här laget om inte mc-kompaniet hade haft "jul-stängt" till den 2 januari

Sånt får man ju betala även om man har den påstäld. Fick skatten på miton förra veckan och då var regestreringshållningsavgift specad..

HanneZ skrev:
hehe, krockad eller bara nerplockad? min skulle va ihopmonterad vid det här laget om inte mc-kompaniet hade haft "jul-stängt" till den 2 januari
Nerplockad och ska renoveras från grunden. Har gjort samma sak med andra hojen men den är snart klar nu. :)

Synd att de har jul-stängt på mc-kompaniet. Jag som skulle åka och handla nytt skinnställ hos dem men det gick visst inte.

ahh, axvall, du e från mina trakter ser ja!
här e bild på min hoj i somras! :banana

Bifogat

• nice.jpg
    nice.jpg
    77.5 KB · Visningar: 88
Rättning mittåt....

erik skrev:
drabbar alla som har avställda fordon... kanske kan få nån att skrota ett avställt fordon som inte ska in i trafik igen. annars för oss som ställer på regelbundet känns det som en dum och byråkratisk utgift...

Tillåt en åldring att delta i debatten.. (man tog ju mc-kortet i vänstertrafik:hihi)
"Registerhållningsavgiften" började som "högertrafikavgift", -65 tror jag, som ett bidrag till högertrafikomläggningen 1967.
H-trafikomläggningen kom, allt funkade bra. Funkade bra gjorde även avgiften som ramlade in från varje fordon i registret. Sossarna, som alltid angelägna att beslagta medborgarnas pengar och kunde naturligtvis inte avstå från denna extrainkomst och började istället kalla den "registerhållningsavgift". :censored
Man klarar sig på skillnaden mellan "avgift", som har ett ändamål och "skatt" som åker in i "svarta hålet", allmänna utgifter..
Alla får betala registerhållningsavgift, är fordonet avställt betalar du ju ingen skatt bara denna "avgift"..

edit stavning..

UrbanTiger skrev:
IMG-taggarna för hundra gubbar :gnissla
Vet du inte att det är förbjudet i Genevekonventionen att använda skiftnyckel vid motorcykelmeckande?. Och vad ser man? Inte bara en, utan två.. :4skrika

Registerhållningsavgift.......Bra!

Tänk till nu.......
Ett fordon som har varit avställt under en längre tid, tyvärr vet jag inte exakta tiden, och man inte har betalat in registerhållningsavgiften, kommer då att försvinna ur registeret och går inte att registrera igen, jodå jag vet som amatörreggat osv.
Men ni som förälskat er i gammelgixxrar, när perioden med barn,familj,karriär, och allt det där andra som stjäl alla resurser, tid och pengar, är förbi, och ni får höra talas om den där -85:an som står nerplockad sen 20 år.
Då är det väl inte fel att det går att regga den på ursprungsidentiteten.....eller?
Vi som började åka mc i mitten av -60, ser detta relativt ofta, att de gammel hojar som vi hittar hos någon gammal farbror, inte längre finns med i registret, och då blir det svårt.

KentW

Kan en privatperson ens få bort ett fordon ur registret idag, förutom om man bygger exempelvis folkracebil (och för att ens det ska gå måste man ha licens)? Att bara låta bli att betala leder väl bara till att man får kronofogden i hasorna...

Enda anledning till en registerhållningsavgift är att laglydige Svensson inte ska dumpa sin gamla skrotbil/mc i naturen utan uppmanas låta skroten ta hand om den.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park