Reggbesiktning med felande växel?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Många här känner till min eländiga historia med registreringen av min husaberg. Hade tänkt försöka igen och beställer isf snart en ny tid för registreringsbesiktning. Hojen är nyligen godkänd vid KONTROLLbesiktning men nu så har 3ans växel börjat strula och är alltså inte funktionell. Är detta något som påverkar registreringsbesiktningen? Vad jag vet så behöver man ofta inte ens lasta av hojen ifrån släpet i princip men jag ville bara försäkra mig. I annat fall måste jag fixa växeln först.

Det är inget som påverkar besiktningen!
Där kontrolleras säkerhets detaljer och inte huruvida växlar går i eller ej!
Men dom börj kunna köra den för att testa hojen!

Den kommer till 99% säkert att gå igenom, kan inte tänka mig annat. Min hoj startade dom inte ens vid reg besiktningen.

philsson skrev:
2413826 Många här känner till min eländiga historia med registreringen av min husaberg. Hade tänkt försöka igen och beställer isf snart en ny tid för registreringsbesiktning. Hojen är nyligen godkänd vid KONTROLLbesiktning men nu så har 3ans växel börjat strula och är alltså inte funktionell. Är detta något som påverkar registreringsbesiktningen? Vad jag vet så behöver man ofta inte ens lasta av hojen ifrån släpet i princip men jag ville bara försäkra mig. I annat fall måste jag fixa växeln först.

Kamikaze kid skrev:
2413842 Det är inget som påverkar besiktningen!
Där kontrolleras säkerhets detaljer och inte huruvida växlar går i eller ej!
Men dom börj kunna köra den för att testa hojen!
Omregistreringen innefattar en effektsäkning från 37 till 10kw för att få hojen igenom buller och avgaskrav så jag förmodar att provkörning krävs för att "prova" om effekten kan överänsstämma med verkligenheten. Bara till att upplysa besiktningsmannen om felet med växeln?

K.Svensson skrev:
2413846 Den kommer till 99% säkert att gå igenom, kan inte tänka mig annat. Min hoj startade dom inte ens vid reg besiktningen.
Var det Husan du reggbesiktigade? Isf i vilket ärende? Går själv från E regg till LV regg.

Last edited:
philsson skrev:
2413850 Omregistreringen innefattar en effektsäkning från 37 till 10kw för att få hojen igenom buller och avgaskrav så jag förmodar att provkörning krävs för att "prova" om effekten kan överänsstämma med verkligenheten. Bara till att upplysa besiktningsmannen om felet med växeln?

Strular bara 3ns växel så är det inga problem!
Tala om det för besiktningsmannen om du anser att problemet är så allvarligt att han kan bli överraskad eller så!

Kamikaze kid skrev:
2413862 Strular bara 3ns växel så är det inga problem!
Tala om det för besiktningsmannen om du anser att problemet är så allvarligt att han kan bli överraskad eller så!
Kan hända att det rycker lite i motorn, växel hoppar ur och i och hojen går allmänt kasst och så blir det lite extra spån i oljan om man råkar köra på 3an. Annars fungerar allt perfekt. Det jag undrade över är att det krävs ett intyg inför registreringsbesiktningen som talar om att hojen är återställd till sitt CE typgodkända utförande enligt COC vilket innefattar att hojen skall vara återställd till samma utförande och skick? som den var vid tillverkning. Kanske innefattar att växlarna skall fungera felfritt?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back