Reggbes/Olovlig körning

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Ska till bilprovningen å skriva in 25kw i reggpappret nästa vecka, pga min ringa ålder. Regelrätt så får jag väll inte ta hojen till bes om jag inte har tungt A-kort.

Det hjälper väll inte vid en kontroll att jag har bes. papper som intygar att jag är på väg till bilprovningen, intyg att strypning är inköpt och monteringsintyg att den är strypt.

Trots detta är det väll fortfarande olovlig körning?

Är inte ute efter moralsvar utan regelrättiga svar.

Värst av allt är väll att clifton får köra in dräparn och frågan är om han kan hantera min 30hästars monstersexxa, ja menar han kör ju r1a :hihi

MostWanted skrev:
Det hjälper väll inte vid en kontroll att jag har bes. papper som intygar att jag är på väg till bilprovningen, intyg att strypning är inköpt och monteringsintyg att den är strypt.

Nej, det är inte olovlig körning eftersom fordonet de facto uppfyller de krav det ska uppfylla för att du ska få framföra det. Hade det förhållit sig tvärtom, att hojen var registrerad som 25 kW men är ostrypt, då hade det varit olovlig körning.

Om du skulle bli stannad så kan du nog räkna med att polisen ser mellan fingrarna med din "förseelse" om du lugnt och sansat förklarar hur saker och ting ligger till. Om de inte tror dig får de väl helt enkelt följa med dig till bilprovningen och bevittna registreringsbesiktningen.

McB skrev:
Nej, det är inte olovlig körning eftersom fordonet de facto uppfyller de krav det ska uppfylla för att du ska få framföra det. Hade det förhållit sig tvärtom, att hojen var registrerad som 25 kW men är ostrypt, då hade det varit olovlig körning.

Om du skulle bli stannad så kan du nog räkna med att polisen ser mellan fingrarna med din "förseelse" om du lugnt och sansat förklarar hur saker och ting ligger till. Om de inte tror dig får de väl helt enkelt följa med dig till bilprovningen och bevittna registreringsbesiktningen.

det här får mig att fundera på följande...

som du säger, att köra strypt maskin med strypt behörighet trots att maskinen är typad som ostrypt är ok...

isåfall.. hur skulle det ligga till ifall:

en person har en bil, innehar körkort för behörighet b. Bilen trimmas, byter motor, turbo lustgas eller vad som helst som bör kräva besiktning. Besiktningstid beställs låångt fram i tiden och antagligen kommer den bokas om framåt i tiden och på så vis aldrig inträffa. Är det olagligt att köra bilen då? Det bör isåfall vara helt ok enl. ditt resonemang?

det är inte helt lika fall, men principen av att köra ett fordon som ej är typat för vad det är är densamma eller?

MostWanted skrev:
Ska till bilprovningen å skriva in 25kw i reggpappret nästa vecka, pga min ringa ålder. Regelrätt så får jag väll inte ta hojen till bes om jag inte har tungt A-kort.

Är inte ute efter moralsvar utan regelrättiga svar.

Värst av allt är väll att clifton får köra in dräparn och frågan är om han kan hantera min 30hästars monstersexxa, ja menar han kör ju r1a :hihi

vad har du skaffat ditt monteringsintyg? på verkstad? jag har själv strypt min precis och vet ej om jag måste åka och köra den i bänk för att få intyg,
läste någonstans på forumet att det räcker om en polare intygar att han varit med när brickorna sattes in + att besiktningsmannen får provköra då..

anledningen att jag frågar är att de hade kontroll, just den väg mot bilprovning och paragrafryttare har man ju hört talas om.

Kraschpucken skrev:
vad har du skaffat ditt monteringsintyg? på verkstad? jag har själv strypt min precis och vet ej om jag måste åka och köra den i bänk för att få intyg,
läste någonstans på forumet att det räcker om en polare intygar att han varit med när brickorna sattes in + att besiktningsmannen får provköra då..
Jag har en Tüv godkänd strypning då kan vilken privatperson som helst intyga att den är monterad.

Myspinnen: Antar att både ditt och mitt exempel är olovligt men i mitt fall ska det vara en bra petig konstapel som inte låter mig gå fri...

MostWanted skrev:
Myspinnen: Antar att både ditt och mitt exempel är olovligt men i mitt fall ska det vara en bra petig konstapel som inte låter mig gå fri...

ja det så måste det nog vara.. tänkte lite mer efter inlägget...

myspinnen skrev:
det här får mig att fundera på följande...

som du säger, att köra strypt maskin med strypt behörighet trots att maskinen är typad som ostrypt är ok...

Jag säger inte att det är okej, jag säger bara att det enligt min lekmannasyn på trafikjuridik inte är något egentligt lagbrott. Givetvis ska man ej ta risken, då en grinig polis säkert kan bötfälla dig för olovlig körning ändå.

myspinnen skrev:
en person har en bil, innehar körkort för behörighet b. Bilen trimmas, byter motor, turbo lustgas eller vad som helst som bör kräva besiktning. Besiktningstid beställs låångt fram i tiden och antagligen kommer den bokas om framåt i tiden och på så vis aldrig inträffa. Är det olagligt att köra bilen då? Det bör isåfall vara helt ok enl. ditt resonemang?

det är inte helt lika fall, men principen av att köra ett fordon som ej är typat för vad det är är densamma eller?

I fallet med bilen förhåller det sig helt annorlunda. Först och främst så finns det bara en behörighet för bil, och oavsett hur mycket eller lite effekt en viss bil har, så får du alltid köra den. Alltså kan vi inte jämföra de båda fallen. Men om jag ändå skulle försöka ge dig ett svar så blir det ett nej. Om modifieringen av bilen kräver omtypning är den inte laglig att framföra innan så har skett. En bil som kräver registrering eller typning får, så vitt jag vet och om inte reglerna har ändrats på sistone, endast köras från och till verkstad och bilprovning. Följdaktligen måste du vara på väg just dit för att få framföra fordonet.

Observera att jag inte säger att det är såhär, jag bara spekulerar. Jag är varken polis eller jurist.

Eftersom man får köra ett fordon som belagts med körförbud till bilprovningen så borde det gå bra för dig med MCn också.

Myspinnens frågeställning får mig faktiskt att fundera lite. I fallet med din hoj så är det uppenbarligen inte olovlig körning, eftersom du har behörigheten för att framföra det fordonet enligt dess gällande specifikation. Frågan är dock om fordonet över huvud taget får framföras på väg, förutom då på väg till och från verkstad/bilprovning, innan det är omtypat. Inget du behöver bry dig om då det är till bilprovningen du ska, men frågan är intressant... :va

MostWanted skrev:
vad kosta strypningen? fick du med intyg att följande strypning tillhör ditt ramnr. osv.

jag fick strypningen med när jag köpte hojen, i en fin påse med ett intyg.. hittar det inte just nu bara.. skit..

morlock skrev:
Eftersom man får köra ett fordon som belagts med körförbud till bilprovningen så borde det gå bra för dig med MCn också.
Nu har ju iof MCB klarat ut det där tror jag.

Men om man säger så här(som svar på ditt konstanterande (svårt ord)) om du hade en bil som var körförbud skulle du få köra den till bilprovningen utan körkort/behörighet för fordonet...

McB skrev:
Myspinnens frågeställning får mig faktiskt att fundera lite. I fallet med din hoj så är det uppenbarligen inte olovlig körning, eftersom du har behörigheten för att framföra det fordonet enligt dess gällande specifikation. Frågan är dock om fordonet över huvud taget får framföras på väg, förutom då på väg till och från verkstad/bilprovning, innan det är omtypat. Inget du behöver bry dig om då det är till bilprovningen du ska, men frågan är intressant... :va

ja det är mer så jag resonerar... därav spelar det inte nån roll att bil endast har en behörighet...

det är korrekt med verkstad/bilprovning.. men man är väl antagligen på väg till verkstan då man blir stoppad då...

MostWanted skrev:

Men om man säger så här(som svar på ditt konstanterande (svårt ord)) om du hade en bil som var körförbud skulle du få köra den till bilprovningen utan körkort/behörighet för fordonet...

svar nej. du får aldrig köra ett fordon du inte har behörighet för såvida det inte är övningskörning med godkänd handledare osv...

MostWanted skrev:

Nej. Det är skillnad. Då saknar man behörighet helt för fordonet.

Om man har en hemmabyggd trike t ex, får man köra den till bilprovningen för inregistrering/typning eller måste den fraktas dit?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park