Reggad med 9kW, men egentligen runt 40kW

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900
Jo, nu är det så här att jag är på väg att köpa en Husaberg Supermotard FE 650 S. Jag har haft kortet i mindre än 2 år så jag får bara köra 25kW som mest. Men vad gäller om den är försäkrad på 9kW (vilket den är nu) men vad händer då om man exempelvis krockar med en bil. Gäller försäkringen då eller måste de bänka hojen? Blir man själv ersättnings skyldig? :confused:

Du blir förmodligen själv betalningsskyldig om du skulle hamna i en situation där du på något sätt blir vållande, eftersom ditt fordon i verkligheten inte överensstämmer med det som står i papperna.

Är det inte enklare att bara vänta tills dess att du får behörighet att köra obegränsade hojjar istället för att chansa på detta sätt? Handlar väl i värsta fall om några månader?

Du blir förmodligen själv betalningsskyldig om du skulle hamna i en situation där du på något sätt blir vållande, eftersom ditt fordon i verkligheten inte överensstämmer med det som står i papperna.

Är det inte enklare att bara vänta tills dess att du får behörighet att köra obegränsade hojjar istället för att chansa på detta sätt? Handlar väl i värsta fall om några månader?
Så han ska rega om den också till full effekt? går inte att försäkra på annat än den är regad som.

Vet att KTM på nån modell skrev ner effekten rejälv för att undkomma avgaskrav som tydligen inte gäller motorer under en viss effekt, en Husa 650 på 9kw låter ju som det kan va nåt liknande. OM det är så. Då är det ju husa som säger att full effekt är 9kw och isåfall borde allt vara grönt för att köra med 25kw kort.

skitsnack.. trafikförsäkringen gäller alltid!
Det har avhandlats i miljoner trådar innan, dock kan man få problem med vagnskadeersättningen om man inte har kk som gäller men sällan det blir några dyra vurpor med en husa!

problemet är väl att om du åker dit för polisen för att köra en hoj utan strypningar så kan du bli av med körkortet. Du lär i alla fall få böter då det är olovlig körning.
Försäkringsbiten är nog det lilla problemet, trist att bli av med kortet när man har prövotid!

Last edited:
skitsnack.. trafikförsäkringen gäller alltid!
Det har avhandlats i miljoner trådar innan, dock kan man få problem med vagnskadeersättningen om man inte har kk som gäller men sällan det blir några dyra vurpor med en husa!

problemet är väl att om du åker dit för polisen för att köra en hoj utan strypningar så kan du bli av med körkortet. Du lär i alla fall få böter då det är olovlig körning.
Försäkringsbiten är nog det lilla problemet, trist att bli av med kortet när man har prövotid!

men jag ringde försäkringsbolaget och kollade, de sa då att om jag körde med en effekt än som var tillåten för mig så nolledas allt! men det var annat om man fick köra obegränsat..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti