Regga om mc.

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Igår hade man oturen och blev stoppad av mc-polisen.
Det som hände var att jag fick gå igenom en flygande besiktning.

Det som jag åkte på var förhög bullernivå 103db är max och jag hade 112db.
Det andra var att jag hade bytt framlampa, och tack vare den var bytt och att jag hade bytt avgassystem så ska jag nu åka in och regga om hojen.

Men min hoj är en kawa zzr600 -92:a, ombyggd till streetfighter.
Inte fan visste jag att min hoj som nu är 20 år gammal är heltyp reggad.
Trodde detta var bara nyare hojar.

Kan detta verkligen stämma?

Kan då också säga att hojen är besiktad ca 2 månader sedan som den står nu och den gick rakt igenom.

Hojen har varit besiktad en gång tidigare i detta utförande och även då med ett blankt papper.
 
Last edited:
[h=2]Föreläggande om registreringsbesiktning[/h] Om det vid en kontrollbesiktning eller vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon byggts om eller på något annat sätt har ändrats, kan fordonet föreläggas att inom en månad inställas för registreringsbesiktning. En registreringsbesiktning har till syfte att

  • identifiera ett fordon
  • fastställa de uppgifter som ska införas i vägtrafikregistret
  • kontrollera att fordonet uppfyller de krav som ställs på det.
Fordonet får körförbud om inte registreringsbesiktningen genomförs i tid.

Källa: Transportstyrelsen

Jag tolkar texten som att det räcker med att de uppfattar hojen som modifierad för att du ska kunna åka på en regbesiktning.
 
Ja där fick jag det bekräftat :huvet
Tack så mycket för den hjälpen.

Det roliga var att han sa till mig att jag har en månad på mig att regga den.
Men om jag kör runder med den nu så får jag böter.
Då frågad jag vad som händer om den inte blir reggad i tid?
Där blir körförbud.
Oki men är där inte körförbud nu då?
Nej!
Men jag får ju inte köra med den tills den är reggad, då är där ju körförbud.

Polisen blev tyst och visste inte hur han skulle svara på den :lol
 
Jag inne i fredags och skulle regga om min gamla hoj med det "nya" systemet.
Men jag blev stoppad direkt. Tydligen behöver man intyg på att systemet håller dr kraven som finns.
Hur fan ska man lyckas få tag i ett intyg, hojen är för fan från 1992 och systemet är nog lika gammalt.
Märket på systemet heter JMCA.
 
Varför slänger du inte bara på ett originalsystem och reggar in den med det?
Det nya systemet klarade ju ändå inte bullerkraven. -Eller har jag missat någonting?
 
Jo det nya systemet klarar det nu, utan problem.
Tråkiga är om jag nu reggar den med original, så finns risken att man blir inkallad på flygande besiktning igen, och får göra om hela processen tack vare jag byter system igen.
 
Eller så kör du med ett lagligt system och slipper oroa dig? Är det mer värt att åka omkring och låta så högt som möjligt, eller att åka omkring och njuta och slippa oroa dig?

//Robert
 
Jag inne i fredags och skulle regga om min gamla hoj med det "nya" systemet.
Men jag blev stoppad direkt. Tydligen behöver man intyg på att systemet håller dr kraven som finns.
Hur fan ska man lyckas få tag i ett intyg, hojen är för fan från 1992 och systemet är nog lika gammalt.
Märket på systemet heter JMCA.

Jag kanske minns fel, men duger inte ett intyg skrivet av dig själv på att det håller gränsen?
 
intyg!?!? den är inte helfordonsgodkänd, du får ju byta system. dom ska mäta och räcker de så gör de! in med en insats om du är osäker.
påpeka att den inte är helfordonsgodkänd. den är gammal.

jag regga min 90,as dr 800 med endast motor och ram orginal och du skulle inte ens få byta system,, löjligt!
 
Last edited:
intyg!?!? den är inte helfordonsgodkänd, du får ju byta system. dom ska mäta och räcker de så gör de! in med en insats om du är osäker.
påpeka att den inte är helfordonsgodkänd. den är gammal.

jag regga min 90,as dr 800 med endast motor och ram orginal och du skulle inte ens få byta system,, löjligt!

Jag ska ringa och prata med Bilprovningen.
 
Var kan man se om hojen är heltypgodkänd?
 
helfordonsgodkända hojar måste dock ha E-märkta ljuddämpare dvs. E-godkänd ljudnivå, ofta med dB-killers monterat.. så är det väl?
 
Jag har pratat med BP nu och jag måste kontakta SFRO och låta dom göra ett bullertest för att få mitt intyg. Sen kan jag komma in och regga hojen :huvet
 
nej de måste du inte!
hade jag vart du hade jag vart inne på bilprovningen nu och pratat personligen med deras person som sysslar med reggbes.
 
Ja jag får väl åka ditt och prata med dom :mad:
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top