Regga om en 25kw strypt hoj till sin rätta effekt?

Suomalainen skrev:
Dåligt att de tagit bort den vanliga besiktningsdelen. Kan det vara för att de vill tjäna mer pengar? I våras fick man det på köpet vilket jag tycker var bra, även om min inte behövde besiktas. Annars hade jag blivit tvungen att göra en vanlig besiktning i vår igen...


Det vet jag i och för sig inte.
Jag kanske hade fått en om jag gnällt lite.
Alt. hade jag fått den och fått betala den separat, men som sagt det vet jag inte.
Jag gjorde också min besiktning i våras.

Om man kollar på Bilprovningens hemsida så kan man se när de antar nya "resolutioner" att jobba efter och vad de innebär.
Jag vet att det var något nytt precis innan jag besiktade min.
Inte för att det gör någon större skillnad men det kan vara orsaken att personer råkat ut för olika behandling av bilprovningen som det verkar att vissa har i det här fallet.

/Martin
 
Suomalainen skrev:
:tungan Turfinne har man hört förr... fan undra om man ska börja lira på hästar lr nåt! :brynad

Nä men seriöst, då gjorde telefonissan också fel då som sa att man inte behövde intyg. Tamefan, isf dubbeltur ju!! :yoparty Förstår iaf inte vitsen med något intyg, om det inte handlar om bänkning... men men, idiotiska regler finns det väl en hel del av i denna värld. (tur igen då att det finns besiktningsfolk som förstår att vissa regler inte behöver följas till punkt o pricka!) OM det nu finns en sådan regel, tvivlar lite på det fast fredde här är bombis.. GOD JUL!

Hmm, kanske har hänt nå't sen -97 :va

..... eller så fick jag värsta gringubben........
 
Fredde Meck skrev:
Hmm, kanske har hänt nå't sen -97 :va

..... eller så fick jag värsta gringubben........

97?? Det är ju en evighet sen... :rolleyes: Har nog hunnit ändras en del, som tex de idiotiska regler du utsattes för med intyg från bromsbänk lr liknande. Tur att de iaf ibland kan inse sina misstag och rätta till meningslösa paragrafer! :tummenupp
 
Åker själv "fel" reggadt alltså styppt papper
men min fundering är följande, varför och hur kan
ett f-bolag neka erättning om jag försäkrar med full effekt
å klotar jag blåser ju inte bolaget på premien!
å att det skulle vara en olaglig hoj håller väll knappast
i så fall kunde ju dom neka så gott som alla, för vem har inte
slipon,mini blinkers,hemma gorda nr-plåtar mm.mm
nu har jag ingen ingen erfarenhet av detta men det verkar helt uppåt väggarna
att dom skulle kunna neka ersättning, kan knappast hålla i rätten!
men rätta mig gärna om jag är helt ute å cyklar
 
Last edited:
Teke skrev:
Åker själv "fel" reggadt alltså styppt papper
men min fundering är följande, varför och hur kan
ett f-bolag neka erättning om jag försäkrar med full effekt
å klotar jag blåser ju inte bolaget på premien!
å att det skulle vara en olaglig hoj håller väll knappast
i så fall kunde ju dom neka så gott som alla, för vem har inte
slipon,mini blinkers,hemma gorda nr-plåtar mm.mm
nu har jag ingen ingen erfarenhet av detta men det verkar helt uppåt väggarna
att dom skulle kunna neka ersättning, kan knappast hålla i rätten!
men rätta mig gärna om jag är helt ute å cyklar

Det är just i rätten det håller! Pratade med både trafikpolisen och skadereglerare om detta i våras då min var felreggad. Har du tur så kanske du får ut pengar iaf, det krävde nämligen några samtal och att man fick prata med rätt personer innan jag fick någon rätsida på det hela. Går det till rätten är du rätt rökt! Jag valde att inte ställa på innan jag fick den omreggad.
Enkelt sagt: Fel nuffror i papprena = olagligt = ingen ersättning... Det enda som gäller är trafikförsäkringen har jag för mig.

Trevlig helg! :fyllisar
 
Tar och uppar denna tråd.
Köper antagligen en hoj som på papprest är 25kw, men ostrypt.
Jag kommer att försäkra den för full effekt och ska kolla med försäkringsbolaget vad som sägs.

Men innan jag köpt, den så vore det nice med lite uppdaterad info här oxå.

//Daniel
 
frikie skrev:
Tar och uppar denna tråd.
Köper antagligen en hoj som på papprest är 25kw, men ostrypt.
Jag kommer att försäkra den för full effekt och ska kolla med försäkringsbolaget vad som sägs.

Men innan jag köpt, den så vore det nice med lite uppdaterad info här oxå.

//Daniel

För att vara på säkra sidan så bör du ringa försäkringsbolaget och fråga. Säger de att det är ok så be om att få det skriftligt, vill de inte det så lägg på ring upp igen och denna gång så tar du och spelar in samtalet :D

Vet inte om det skulle hålla i rätten, men då har du iallafall bevis på vad de sagt!
 
Har cykeln en gång i tiden varit registrerad med den höga effekten så behöver man göra en begränsad regbesiktning för 6xx kr, då SBP redan har orginaleffekten i regbeviset behöver man endast själv skriva ett intyg att man demonterat anordning som begränsade effekten och fordonet är nuy återställt till ursprungligt utförande.

Har själv gjort detta med två cyklar efter instruktion från SPB....
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top