Regga om en 25kw strypt hoj till sin rätta effekt?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Hojen är en Suzuki TL1000S som är reggad med 25kw på pappret. Nån tidigare ägare som gjorde det för några år sedan för att få billigt försäkring.

Vill nu regga om den så den blir schysst. Är det något att tänka på? Vad krävs?

Om hojen varken är strypt eller försäkrad som strypt, varför bry sig?
De flesta försäkringsbolagen går ju ändå på ursprungseffekten om du inte har mellankort och strypt hoj.
Om du vill ha rätt effekt på pappret är det väl bara att göra en regbesiktning.

/A

Last edited:
Kostar det inte 1800kr? Kostar det ialla fall att få en från orginaleffekt till 25kW på pappret.

Rundningsmärke skrev:
Om hojen varken är strypt eller försäkrad som strypt, varför bry sig?
De flesta försäkringsbolagen går ju ändå på ursprungseffekten om du inte har mellankort och strypt hoj.
Om du vill ha rätt effekt på pappret är det väl bara att göra en regbesiktning.

/A

Tänkte bara i fall det händer något. Hojen är inte helförsäkrad eller nått sånt och jag har körkort för tung/full effekt. Men den dagen det händer något vill jag inte ha strul från f-bolaget.

Tvärt om, typ-besiktning är när man gör nåt riktigt förändrande. T.ex. bygger om en buss till racebuss/lastbil(max 8platser.) Typbesiktning är vad biltillverkare gör när dom får nya modeller godkända(inte varje bil men modellen typas in efter den bilen dom tillhandahåller).

Jag har reggat om en Bandit 1200 som hadde 25 kw till full, dom krävde ett effekt intyg typ bromsbänk eller från generalagent.

Det går inte att bara åka in och säga att den är ostrypt.

Man ska INTE åka omkring med fel nuffror i papprena... även om man har försäkrat som fulleffekt och den är fulleffekt så har du en felregistrerad hoj! Felregistrerat = olagligt = f-bolag kan skita i o pynta....

Du behöver göra en reg-besiktning! I den ingår en vanlig besiktning, har för mig att jag betala ~600 för den. Så se till att du har riktig skylt och den där röda reflexen bak som många tar bort och får ombesikta...

Och NEJ du måste inte ha ett bevis (tex bänkning) för att få den reggad som fulleffekt. De provkör...

Suomalainen skrev:
Och NEJ du måste inte ha ett bevis (tex bänkning) för att få den reggad som fulleffekt. De provkör...

Har du reggat själv eller gissar du?

Det är ett krav på effektintyg, jag har själv fått lämna ett.
Som jag skrev så går det bra med ett från generalagenten, det behöver inte "bromsas".

Om din besiktningsman kan "känna" effekten vid provkörning tycker jag att du ska kidnappa honom och sälja till dynojet, tror inte att dom vill ha hans gener ute i det fria. :Bugar

Fredde Meck och Suomalainen vem har rätt?

Verkar vara bäst att fixa ett papper från Suzuki Sverige vilken effekt min TL har original. Hur fixar man det? Bara att ringa eller?

Fredde Meck skrev:
Har du reggat själv eller gissar du?

Det är ett krav på effektintyg, jag har själv fått lämna ett.
Som jag skrev så går det bra med ett från generalagenten, det behöver inte "bromsas".

Om din besiktningsman kan "känna" effekten vid provkörning tycker jag att du ska kidnappa honom och sälja till dynojet, tror inte att dom vill ha hans gener ute i det fria. :Bugar

Jag har själv reggat om min r6a från 25kw till fulleffekt i våras.
Skriver aldrig i trådar om jag inte vet till 99,9% säkerhet att jag har rätt, så jävla trött på alla gissningar och "så borde det vara". Vet man inte så kan man va tyst så man inte vilseleder ännu mer... Vem av besiktningarna som gjorde fel kan jag inte svara på. Båda har gjort en och det gick olika till, man får väl helt enkelt ringa och fråga sin besiktning så man inte står där med skägget i brevlådan!

Enligt besiktningsmannen jag hade så sa han bara "varför skulle du fuska åt fel håll så att säga..". Frågade dessutom när jag bokade tid, och de sa också att man inte behövde något intyg. De har ju all data för olika modeller osv där.

Är det nån som har erfarenhet av att krasha eller åka dit för att ha kört en strypt hoj ostrypt fast me rätt kort å ålder? Som alltså vet säkert vad det får för konsekvenser?

Som jag förstår det så spelar det ingen roll för vårat försäkringsbolag, men ni får hemskt gärna lära mig :)

Suomalainen skrev:
Jag har själv reggat om min r6a från 25kw till fulleffekt i våras.
Skriver aldrig i trådar om jag inte vet till 99,9% säkerhet att jag har rätt, så jävla trött på alla gissningar och "så borde det vara". Vet man inte så kan man va tyst så man inte vilseleder ännu mer... Vem av besiktningarna som gjorde fel kan jag inte svara på. Båda har gjort en och det gick olika till, man får väl helt enkelt ringa och fråga sin besiktning så man inte står där med skägget i brevlådan!

Enligt besiktningsmannen jag hade så sa han bara "varför skulle du fuska åt fel håll så att säga..". Frågade dessutom när jag bokade tid, och de sa också att man inte behövde något intyg. De har ju all data för olika modeller osv där.

Tack.
Jag tror ni var inne på samma spår båda två.
Fredde Meck tog nog det säkra före det osäkra och tog med sig intyg på effekt. Det kanske man inte behöver om Bilprovningen kan ta fram denna data ändå.

Jag har varit inne och regat om min Ninja till full effekt igen. Ringde spb och frågade vad jag behövde. Ett intyg om återställande fick jag till svar. Och vem skriver det ?
Den som plockat av strypningen. Jag skrev därför en lapp om att jag återställt cykeln till xx kw och gav besiktningskillen den. Jag hade dock med mig ett gammalt regbevis (från tiden före strypningen, men det fick jag behålla)

WestW skrev:
Tack.
Jag tror ni var inne på samma spår båda två.
Fredde Meck tog nog det säkra före det osäkra och tog med sig intyg på effekt. Det kanske man inte behöver om Bilprovningen kan ta fram denna data ändå.
Inte riktigt, jag hadde gått igenom hela reg-besiktningen när han frågade om intyget, jag trodde också att det räckte med att säga att den var ostrypt.

Det var jävligt surt att åka därifrån och jaga "papper", boka ny tid och göra om hela bes.

Gubben kunde väl ha frågat när jag kom dit.

Bilprovningen ska ha intyg, struntar dom i det gör dom fel, dom har gjort fel förr...

Så, finska kompis hadde nog mer tur än jag, men nå'n ska ju ha det också!

/// Fredrik

Fredde Meck skrev:
Så, finska kompis hadde nog mer tur än jag, men nå'n ska ju ha det också!

/// Fredrik

:tungan Turfinne har man hört förr... fan undra om man ska börja lira på hästar lr nåt! :brynad

Nä men seriöst, då gjorde telefonissan också fel då som sa att man inte behövde intyg. Tamefan, isf dubbeltur ju!! :yoparty Förstår iaf inte vitsen med något intyg, om det inte handlar om bänkning... men men, idiotiska regler finns det väl en hel del av i denna värld. (tur igen då att det finns besiktningsfolk som förstår att vissa regler inte behöver följas till punkt o pricka!) OM det nu finns en sådan regel, tvivlar lite på det fast fredde här är bombis.. GOD JUL!

Last edited:
WestW skrev:
Det är alltså en regbes som gäller?
Är det en vanlig besiktning och någonting mer?
Vad kommer dom kolla?

Jag har tagit bort strypningen på min hoj.
Jag gjorde en ny reg. besiktning, tror det kostade 800 spänn.
Någon vanlig besiktning gjordes inte, de behöver de inte göra längre.
Jag var tvungen att ha med mig ett intyg på att strypningen var borttagen.
Ursprungseffekten står i regbeviset så det behöver du inte göra någon bänkning för att få fram.
Helst ska det vara ett intyg från en MC mek som tagit bort strypningen men på min var det så löjligt enkelt att jag tog bort den själv och skrev mitt eget intyg.
Efter lite tveksamheter mot mitt intyg var det ok.

Det enda de gör är att titta på pappret inte på hojen speciellt.

/Martin

marleh skrev:
Jag har tagit bort strypningen på min hoj.
Jag gjorde en ny reg. besiktning, tror det kostade 800 spänn.
Någon vanlig besiktning gjordes inte, de behöver de inte göra längre.
Jag var tvungen att ha med mig ett intyg på att strypningen var borttagen.
Ursprungseffekten står i regbeviset så det behöver du inte göra någon bänkning för att få fram.
Helst ska det vara ett intyg från en MC mek som tagit bort strypningen men på min var det så löjligt enkelt att jag tog bort den själv och skrev mitt eget intyg.
Efter lite tveksamheter mot mitt intyg var det ok.

Det enda de gör är att titta på pappret inte på hojen speciellt.

/Martin

Dåligt att de tagit bort den vanliga besiktningsdelen. Kan det vara för att de vill tjäna mer pengar? I våras fick man det på köpet vilket jag tycker var bra, även om min inte behövde besiktas. Annars hade jag blivit tvungen att göra en vanlig besiktning i vår igen...

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing