Regga in WR 426

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Har kollat runt lite och hittat en del andra trådar som behandlar ämnet, men då de tycks mynna ut i massa OT snack så tyckte jag att en ny tråd kunde vara på plats.

Nåväl, först av allt undrar jag om det finns någon här på forumet som är/har varit 426 ägare som reggat in sin cykel, hur gick du isf till väga?

Snackade med yamaha idag som gjorde mig väldigt ledsna, för tydligen finns det inga COC papper för wr426 -01. Detta innebär, vad jag förstått, en hel del arbete och merkostnader i form av bullertest etc. som ska göras. Vad jag undrar är exakt VAD är det som det behövs intyg på innan man åker till besiktningen? Ett ungefärligt pris bredvid vore även tacksamt samt även vart man kan göra det. (ex. se längst ner i tråden)
Om du kan får du gärna skriva ut hela vägen man ska gå till besiktningen i punktform.

Vill kunna få en överblick på vad ungefär det här kalaset kan gå på.

Ajuste, är det någon som vet om generatorn måste bytas för att kunna driva all el på cykeln utan att man varvar sönder den?

Då jag misstänker att det är flera som går i samma tankar kommer jag här under kontinuerligt att uppdatera listan med "att göra innan reg".

Att göra:
  • Bullertest | Plats: Strängnäs SBP | Kostnad: 3500:- / (735:- inkl.moms om mc:n är tillverkad innan 17 juni -99)

Last edited:
Helvete, ringde bilprovningen nyss. Där fick jag reda på att sedan 2003 MÅSTE alla cyklar som landsvägsregistreras ha CoC intyg. Det gick inte att fixa fram några egna intyg på buller osv...

Någon som vet om det går att lösa på något annat sätt? Det måste ju gå :huvet

Edit:
Någon som vet vad som krävs för att regga in dem som amatörbygge?

Last edited:
Spiken skrev:
2150195 Helvete, ringde bilprovningen nyss. Där fick jag reda på att sedan 2003 MÅSTE alla cyklar som landsvägsregistreras ha CoC intyg. Det gick inte att fixa fram några egna intyg på buller osv...

Någon som vet om det går att lösa på något annat sätt? Det måste ju gå :huvet

Edit:
Någon som vet vad som krävs för att regga in dem som amatörbygge?

Det absolut enklaste och billigaste sättet är att importera sin egna hoj. Kolla på Ebay.de (Eller liknande) efter en inreggad ram som säljs med papper.
Plocka över alla dina delar till den nya ramen och importera den.

Sen säljer du din gamla ram som reservdel till någon cross åkare.

Ring Yamaha igen. Kan variera en del med svar beroende på till vem man kommer...

(kört nå mer sen arlanda 1 maj?)

FreddaAbborre skrev:
2150697 Ring Yamaha igen. Kan variera en del med svar beroende på till vem man kommer...

(kört nå mer sen arlanda 1 maj?)
Tror du har rätt i det, ska ringa o höra med dem imorgon igen :)

Nej, inte kört något mer. Men är riktigt sugen vill jag lova, det stora problemet för tillfället är ju att ta sig till och från banan. Och då ingen av bilarna här hemma har dragkrok så är ju kärra uteslutet och kvar står att köra dit ut på tu man hand med cykeln, och det vetefan om jag har lust med ifall man torskar :/

räkna på MINST 10-15k utan COC. Eller varför inte bara ge upp!? Vill inte vara dryg men även med COC så är allt krångligt och då har du redan 99% av det du behöver. Skulle ALDRIG ens få för mig tanken att regga in något utan COC dokument.
När du väl gjort buller/avgastest så lär inte hojen uppfylla kraven. Bromstestet lär den däremot klara. Efter alla dessa test är du säkert åtskilliga tusenlappar fattigare och kommer då ingen vart då hojen fortfarande inte är förregistrerad. Ledsen att göra dig besviken, finns trådar om folk här som försökt regga in betydligt lättare grejer än en ren crossmaskin och inte lyckats efter MYCKET nedlagda pengar och mycket strul. Som sagt är det papper som är svårt att få tag på, de tekniska lösningarna och att få hojen att gå igenom kraven är bara grädden på moset.

EDIT: Köp en lv reggad istället. http://www.blocket.se/vi/8150901.htm?ca=17_s

Icke sa nicke, kom fram till samma tanta idag igen... Dock fick jag ett typintyg beställt iaf, så att det går att enduroregga. Vi får väl se vad som händer

Spiken skrev:
2152900 Icke sa nicke, kom fram till samma tanta idag igen... Dock fick jag ett typintyg beställt iaf, så att det går att enduroregga. Vi får väl se vad som händer
Om den är förreggad så borde du väl fått ut en nr-plåt eller?
Har oxå nyligen köpt mig en WR 426 som var förregad, ringde vv och frågade hur jag skulle göra för att få använda den på väg och de sa att jag skulle försäkra den och ställa på den. De räknar den då som "ny" eftersom den aldrig varit tagen i bruk vilket betyder 4 år till nästa besiktning... :banana
Kruxet med e-reg är ju att man bara får köra till och från tävling/träning och man behöver licens från SVEMO. Fast mer gata än så lär jag iofs inte köra ändå. Vet inte hur du tänkt använda din hoj, men om du vill börja i någon ände kan du ju alltid e-regga den. :tummenupp
En kompis lyckades få sin yamma TT 600 från -91 som lv-reggad förra sommaren och den var e-reggad från början. Om du vill kan jag höra med honom hur han gjorde.

henrikkrueger skrev:
2152935 Om den är förreggad så borde du väl fått ut en nr-plåt eller?
Jepp, har nummerplåt.
Hmm, men fick du beskedet att det bara var att ställa på och försäkra och sen köra? Ingen regbesiktning alltså? Låter väldigt skumt i mina öron :va Det står t.om. i mina papper att jag måste göra en regbesiktning innan fordonet tas i bruk. Borde väl stå likadant i dina?
Ja, du får jättegärna höra med din polare och berätta hur han gjorde. Alla förslag är välkomna :tummenupp

Spiken skrev:
2153383 Jepp, har nummerplåt.
Hmm, men fick du beskedet att det bara var att ställa på och försäkra och sen köra? Ingen regbesiktning alltså? Låter väldigt skumt i mina öron :va Det står t.om. i mina papper att jag måste göra en regbesiktning innan fordonet tas i bruk. Borde väl stå likadant i dina?
Ja, du får jättegärna höra med din polare och berätta hur han gjorde. Alla förslag är välkomna :tummenupp
På mitt papper står det "Regbesiktning har utförts/typintyg har lämnats in"
Så jag behöver inte göra något mer än ställa på.
Ska höra med min polare hur han gjorde sen återkommer jag med mer info.

henrikkrueger skrev:
2153420 På mitt papper står det "Regbesiktning har utförts/typintyg har lämnats in"
Så jag behöver inte göra något mer än ställa på.
Ska höra med min polare hur han gjorde sen återkommer jag med mer info.
Ofan, men då är den e-reggad alltså?

Spiken skrev:
2153719 Ofan, men då är den e-reggad alltså?
Ja, eller förregad, vet inte vilket. Kan ju vara e-reggad men aldrig påställd. Tycker det är en hyffsad djungel det där med av/påställt, e-reg, lv-reg och dylikt. Kan vara väldigt krångligt om man pratar med fel person och väldigt enkelt om man har tur...

Har pratat med min polare nu...
Det som jag tror att du behöver sätta på hojen är blinkers, hastighetsmätare och backspeglar.
Sedan är det bullertest som gäller. Min polare byggde en egen ljuddämpare som plockade ner ljudet mycket.
Hade en kon som slog sönder ljudet efter utblåset så att säga och han gjorde även en rejäl nedåtböj på utblåset.
82 dB är det nog gäller, volvo V70 skall tydligen vara ett bra riktmärke vad gäller ljudnivån.
Innan du ljudmäter skarpt så att säga, så är det vettigt att försäkra sig om att du kommer klara nivån.
Kostar drygt tusenlappen att göra provet...
Tror du kan hitta LV-kit till WR modellen begagnat. Finns ju ett flertal som är lv-reg från början.
Blinkers och sånt borde ingå i det, men jag vet inte säkert.
Hoppas det har varit till någon hjälp och lycka till! :tummenupp

MVH
Henrik

henrikkrueger skrev:
2155368 Har pratat med min polare nu...
Det som jag tror att du behöver sätta på hojen är blinkers, hastighetsmätare och backspeglar.
Sedan är det bullertest som gäller. Min polare byggde en egen ljuddämpare som plockade ner ljudet mycket.
Hade en kon som slog sönder ljudet efter utblåset så att säga och han gjorde även en rejäl nedåtböj på utblåset.
82 dB är det nog gäller, volvo V70 skall tydligen vara ett bra riktmärke vad gäller ljudnivån.
Innan du ljudmäter skarpt så att säga, så är det vettigt att försäkra sig om att du kommer klara nivån.
Kostar drygt tusenlappen att göra provet...
Tror du kan hitta LV-kit till WR modellen begagnat. Finns ju ett flertal som är lv-reg från början.
Blinkers och sånt borde ingå i det, men jag vet inte säkert.
Hoppas det har varit till någon hjälp och lycka till! :tummenupp

MVH
Henrik
Talade med de på bilprovningen i onsdags, och som du kan läsa i tidigare inlägg så sa de att COC är ett MÅSTE, inga undantag! Frågade ju speciellt om man inte kunde ta och göra allting den manuella vägen, men icke sa nicke.

Har dock en polare som håller på att kolla upp möjligheterna att fixa fram ett sådant papper, coc that is :)

Last edited:
Spiken skrev:
2155558 Talade med de på bilprovningen i onsdags, och som du kan läsa i tidigare inlägg så sa de att COC är ett MÅSTE, inga undantag! Frågade ju speciellt om man inte kunde ta och göra allting den manuella vägen, men icke sa nicke.

Har dock en polare som håller på att kolla upp möjligheterna att fixa fram ett sådant papper, coc that is :)

Skumt... Min polare fick göra dB mätning och ha sig förra sommaren och han lyckades iaf få sin lv-reggad. Han gick så att säga från e-reg till lv-reg. Tror inte han hade CoC-intyg för sin hoj.

EDIT: Att han fick göra dB prov och grejer kanske har att göra med att hojen är från 1991. Testerna gjorde han dock 2005.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...