Regga från 25kw till full effekt.

Jeppe0001

Medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Hbg
Hoj
R1-05, Tuono V4 Factory-17
Hej!

Jag undrar som rubriken säger vad som krävs för att omregistrera en hoj som är 25kw strypt till full effekt.

Är det bara för mig att boka en registreringsbesiktning eller måste jag ha intyg eller liknande på att strypningen är borta?


Tacksam för svar
 
Last edited:
Det krävs att det är en besiktningsingenjör med när du besiktigar hojen, det var iallafall vad dom sa till mig när jag frågade ang. min på papperet strypta ZX6R, så jag struntade i det och besiktigade den utan att säga något om det och ingen frågade heller, fan ska veta att den låter inte särskilt strypt :tummenupp
Skulle tro att dom tar ut en extra slant för att ändra det i reg.papperet också..
 
Du behöver fabriks-papper om originaleffekten för cykel, nu står det ju inte vad det är för cykel(!?!), men prata med återförsäljare om det. Sedan behöver du göra en registreringsbesiktning.
 
Du behöver fabriks-papper om originaleffekten för cykel, nu står det ju inte vad det är för cykel(!?!), men prata med återförsäljare om det. Sedan behöver du göra en registreringsbesiktning.
de låter lite..extremt..:dummer

Om hojen är regbesiktad med strypning borde väl uppgifterna om ursprungseffekten finnas kvar i deras register tycker ja.. TROR att de borde räcka med att skriva ett intyg om att du har tagit ut strypningarna bara, eventuellt ta med strypnnigen för att vara extra säker..
 
Nej. :dummer Polarens Z750 fick gå igenom den här proceduren förra veckan och det var inte det lättaste må jag säga. Riktigt jobbit rent ut sagt, jag rekommenderar inte att göra det, men han var tvungen för det nalkas uppkörning.
 
Jag reggade om min förra hoj från fulleffekt till 25kw. Efter två år tog jag bort strypningen själv och bokade en ny registreringsbesiktning för att regga tillbaka den till originaleffekten. Det krävdes INGA papper för det, eftersom den tidigare varit reggad med originaleffekten. Det tog 5 min och de gjorde inga mätningar.

Edit: Detta var 2003-2004.
 
Nej. :dummer Polarens Z750 fick gå igenom den här proceduren förra veckan och det var inte det lättaste må jag säga. Riktigt jobbit rent ut sagt, jag rekommenderar inte att göra det, men han var tvungen för det nalkas uppkörning.
Va den reggad som 25kw när den va ny? eller tidigare obesiktad? eller har dom bara ändrat reglerna sen yonsson besiktade?:dummer
Jag reggade om min förra hoj från fulleffekt till 25kw. Efter två år tog jag bort strypningen själv och bokade en ny registreringsbesiktning för att regga tillbaka den till originaleffekten. Det krävdes INGA papper för det, eftersom den tidigare varit reggad med originaleffekten. Det tog 5 min och de gjorde inga mätningar.

Edit: Detta var 2003-2004.
Va exakt så jag tänkte att det borde vara, och så jag hade tänkt göra när jag får lust att regga yamahan på fulleffekt igen..
 
Dom har ändrat reglerna ja och det har dom gjort med råge! Konstigt att det ska behövas 3 inlägg för att förstå det... :dummer
 
Jaha, inbillade mig i min enfald att det räckte med att de på registreringsbesktiningen mätte aktuell effekt och skrev in det i registret. Skall reg.besiktiga nu på fredag.
Vad är det för dokument som skall medföras?
 
Jaha, inbillade mig i min enfald att det räckte med att de på registreringsbesktiningen mätte aktuell effekt och skrev in det i registret. Skall reg.besiktiga nu på fredag.
Vad är det för dokument som skall medföras?
Ring och fråga! Hur svårt/fort det är att få papper har att göra med vad du har för märke på hojen
 
Jag reggade om min förra sommaren och då fick jag först boka tid för en registreringsbesiktning med en speciell besiktningsman. Dom är tydligen bara ett fåtal som reser runt i hela sverige bara för att göra registreringsbesiktningar mm. Hojen har från början varit reggad med full effekt.
Jag sa till honom att strypningarna var borttagna, han startade hojen gasade lite och sa "ok, låter inte som att den är strypt" stängde av hojen och gick in och skrev ut pappret. Han provkörde inte ens...
Så för min del gick det väldigt smärtfritt. Kommer inte ihåg vad det kostade men tror att det var någonstans 700-1000:-
 
Låter inte strypt? haha kan ju säga att ljudmässigt på tomgång (även om man gasar) låter det inte mycket skillnad på en strypt och ostrypt zxr 400 som jag har. Riktigt proffsig besiktningsman, eller?
 
Jag sitter i samma sits själv. Har pratat med bilprovningen, det är bara o boka en registreringsbesiktning och åka dit med hojen i orginalskick, detta kostar 880:- Krävs inga papper för att återställa till ursprungseffekt.
 
Okej, tack för svar ! Hojen förövrigt är en Honda cbr 600 f 98. Funderar på att köpa så ville checka att man kan regga om till full effekt inför körkort :P
 
Det finns endel hojar som sållts i två modeller i Sverige.
en 25kw model o en fulleffekts model.
Har man en sån hoj som då vid första inreggningen var en 25kw modell ....
Då krävs det intyg från generalagent om att även 25kw hojen är designad för att klara av fulleffekt.

Har man en som först var inreggad som fulleffekt o sen strypt till 25kw så behöver man mer eller mindre bara boka regbesiktning o åka dit.
Jag gorde det 2010. Fungerade utmärkt.
 
Nej. :dummer Polarens Z750 fick gå igenom den här proceduren förra veckan och det var inte det lättaste må jag säga. Riktigt jobbit rent ut sagt, jag rekommenderar inte att göra det, men han var tvungen för det nalkas uppkörning.

Vad jobbigt du får allt att verka ALLTID. :huvet

Men varför ändra? De spelar ju INGEN roll då f-bolaget ändå går på ursprungseffekten vilket gör att om du crashar så får du ändå ingen allt efter som dom gått på fabrikseffekten!!

Annars är de väll bara att ta me papper för strypning + instruktionen till den. Sen tar du bort kalaset och visar regbesiktningsmännen delarna + instruktionen och ber dom gasa lite...
 
Dom har ändrat reglerna ja och det har dom gjort med råge! Konstigt att det ska behövas 3 inlägg för att förstå det... :dummer

Jag reggade om min förra sommaren (...) Så för min del gick det väldigt smärtfritt. Kommer inte ihåg vad det kostade men tror att det var någonstans 700-1000:-

Två ganska motsägelsefulla inlägg...

Javisst kan de ha gjort om reglerna. Jag köpte min R6a 2008. 25 kW i pappren men fan inte i motorn.
Försäkringsbolagen hade då sen en tid fattat att folk ströp hojar bara pappersledes så jag fick inga rabatter där. Tyckte det skulle va onödigt om jag råkade ut för en olycka och de kunde påvisa att hojen inte var enligt reg-pappren, då kanske jag skulle bli utan ersättning.
Så jag bokade regbesiktning. Åkte dit och fick skriva på ett papper där jag intygade att strypningen var borta och så såg de till att det ändrades i fordonsregistret.

Så hur mycket vilka regler ändrats eller huruvida det bara råkar falla sig olika i olika kommuner, besiktningsstationer eller andra uppdelningar låter jag vara osagt. Håller med om rådet "ring och fråga".
 
Jag sitter också på en på pappret strypt hoj, kan åka till bilprovningen någon dag och försöka få den reggad på ursprungseffekten så får vi se hur det går. Som Thomas W säger så krävs det en speciell besiktningsman och som tur är har vi EN sådan i Göteborg men bara en. Säger ju lite hur ovanliga dom är...
 
Tänk på att boka det som en registreringsbesiktning i förväg. Jag dribblade en hel del med dom då dom bokade mig helt fel från början. Till slut fick jag prata med en tjej som hade full koll och bokade mig rätt. Trist att komma dit och dom inte har bokat in rätt.:gnissla
Ring och prata med dom och stäm av att dom förstått vad det gäller för typ av besiktning.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top