Regga företag

IRON MAN

Daniel-#99 Rookie600
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
R6 SuperSport
Ni som har reggat erat RR-team som företag.Hur har ni gjort,vad är fördelarna med det och är det mycket jobb med bokslut mm.

Så som jag har fattat det så reggar man firman som enskild firma och att man säljer reklamplats och bedriver motorverksamhet.
Man kan dra av momsen på däck, reservdelar, bensin m,m och att man inte behöver skatta för något då det aldrig kommer att finnas någon vinst i firman.
Stämmer detta eller har jag fel?
Berätta hur ni har det....

Aldrig någon vinst? Ja man får ju driva verksamhet i 5 år och "övertrasera". Men det du får in under en månadsperiod (om du väljer att bokföra per månad) ska du momsa och skatta på (om du drar lön). Du betalar in moms på de fakturor du får in, och får tillbaka på de fakturor du betalar.

Vid årsbokslutet ska du sen skatta cirka 50% på vinsten (det som är kvar efter att ett år är slut).

Bokföring sucks ass.

Nope, jag hade samma briljanta ide och reggade en enskild firma men man får inte dra av för motorsport. Suger pung, går kanske att mygla men officiellt går det inte.

Jag sa att det blir svårt att få in sponsorer om man inte kör. Då sa skatterådgivaren att man får dra av för klistermärken och t-shirts o liknande. Fantastiskt! :(

Den största anledningen till att jag startade en enskild firma var för att jag skulle kunna fakturera mina sponsorer, inte för att kunna dra moms på allt jag köper.

Om du inte har en firma som kan fakturera, så måste sponsorerna antingen ge dig svarta pengar (om jag var företagare och kunde trolla bort lite pengar, så skulle jag inte ge bort dom), eller så ska som betala arbetsgivaravgifter och du ska skatta på pengarna dom ger dig (eftersom det då räknas som lön).

Jag är väldigt försiktig med momspengarna. All moms som jag fakturerar ätter jag undan och sen rör jag inte en krona av dom momspengarna förräns jag gjort bokslutet och ser hur mycket moms jag ska betala, och hur mycket jag får dra av. På så sätt kan man aldrig få en "smäll" i slutet på året.

Men ska också vara försiktig med att bara driva firman som ett förlustbolag då det kommer att dra skattemyndihetens uppärksammhet till sig förr eller senare.

Det är också viktigt att firmans huvudsakliga område inte är roadracing, tävlingsverksammhet, eller motorsport. Då detta ofta räknas som hobbyverksamhet...

Jag har tur som har en morsa som jobbar med just bokföring och sånt, som hjälper mig. Mitt förslag är att ta hjälp av någon kunnig. Det finns många fallgropar att trilla ner i, och det kan stå dig dyrt i slutändan...

hör med Mackan han har koll på det där

vi va på möte i vintras på skattekontoret i GBG och då sa dom att alla pengar vi drar in måste brännas så är det lungt då räknas det som hobby låter lite undeligt men chansen att du skulle gå vinst är minimal

Macke skrev:
Men ska också vara försiktig med att bara driva firman som ett förlustbolag då det kommer att dra skattemyndihetens uppärksammhet till sig förr eller senare.

Jag har ingen erfarenhet av att driva företag men det sunda förnufter säger att konstruera ett förlustföretag för att slippa betala skatt på en fritidsaktivitet borde ogillas av Skatteverket. Annars skulle väl alla bedriva sina hushåll som företag för att slippa skatt på sina inköp. Typ: "Teddys Hem och Hushåll HB" med affärsverksamheten momsfria matkassar och blöjor. Själva vitsen med att ha ett företag är ju att förädla och generera vinst. En någolunda vaken tjänsteman på Skatteverket måste ju reagera när bokslutet för Teddyracing HB dimper ner på hans skrivbord och allt det företaget sysslar med är att göra avdrag på en massa utgifter som har med en fritidsaktivitet att göra. Det är väl rimligt att man får göra avdrag om man kan påvisa att inköpen har att göra med något som i slutändan kan generera en inkomst, typ däcktester som resulterar i en tidningsartikel eller drivmedelsforskning bekostat av fonder o s v. Ett bokslut som bara innehåller utgifter och inga inkomster för en verksamhet som är en hobby luktar skattesmiteri lång väg. Jag lägger ingen värdering i hurvida det är etiskt eller ej, jag vill bara höja ett varningens finger, om skatteverket får för sig att man lurar dem på pengar blir straffet kännbart.

Självklart så ska man vara försiktig med att starta bolag och tro att man kan gå med förlust hur länge som helst. Nollresultat är bra eller kanske bara en liten vinst. Istället för att ha bolaget enbart reggat för RR så sälj något under tävlingarna som nån RR-film eller kläder eller vad som helst. Då ser det direkt lite seriösare ut. Sen som macke skrev så är det betydligt bättre för sponsorerna när man har eget företag. Bokföringen i sig är inte speciellt krävande när man väl börjat göra den. Går ganska snabbt när man väl börjat.
Men var noga med att kolla hela tiden så att företaget inte helt plötsligt går med förlust med 50 000 på några månader, då blir det fart på skattemasen.
Lycka till.

Det går ju aldeles utmärkt att fakturera ett företag som privatperson.

Registrera dig hos skatteverket (persnr iställert för företagsnr) för reklamskatt och sen säljer du reklamplats på din motorcykel. Rent skattetekniskt så är det samma som om företaget köper reklamplats i en tidning eller på TV och du som privatperson kan tjäna 20 000kr innan du blir skatteskyldig.

Fast du kan ju inte dra någon moms på detta sättet.

Last edited:
Teddy skrev:
2152314 Jag har ingen erfarenhet av att driva företag men det sunda förnufter säger att konstruera ett förlustföretag för att slippa betala skatt på en fritidsaktivitet borde ogillas av Skatteverket. Annars skulle väl alla bedriva sina hushåll som företag för att slippa skatt på sina inköp. Typ: "Teddys Hem och Hushåll HB" med affärsverksamheten momsfria matkassar och blöjor. Själva vitsen med att ha ett företag är ju att förädla och generera vinst. En någolunda vaken tjänsteman på Skatteverket måste ju reagera när bokslutet för Teddyracing HB dimper ner på hans skrivbord och allt det företaget sysslar med är att göra avdrag på en massa utgifter som har med en fritidsaktivitet att göra. Det är väl rimligt att man får göra avdrag om man kan påvisa att inköpen har att göra med något som i slutändan kan generera en inkomst, typ däcktester som resulterar i en tidningsartikel eller drivmedelsforskning bekostat av fonder o s v. Ett bokslut som bara innehåller utgifter och inga inkomster för en verksamhet som är en hobby luktar skattesmiteri lång väg. Jag lägger ingen värdering i hurvida det är etiskt eller ej, jag vill bara höja ett varningens finger, om skatteverket får för sig att man lurar dem på pengar blir straffet kännbart.

Jag har som målsättning att göra en liten vinst faktiskt.... :tummenupp

Själv kör jag med följande upplägg:
Boxxxxx Racing Corporation AB har som sitt verksamhetsområde att bedriva tävlingsverksamhet med inriktning mot motosrport samt reklam, event och föreläsningsverksamhet. Kort sagt så kör jag racing och sponsorerna betalar för event och marknadsföringsammarbete då de besöker mig på tävlingarna eller jag hittar på något jippo för dem, detta är viktigt då om man endast fakturerar för reklam så skall det tillkomma raklamskatt på 6% (vill jag minnas att %satsen är).

Grundsten 1A i bolagslagarna är att företag skall drivas affärsmässigt och med vinstintresse samt att de skall inte vara utlopp för privata levnadsomkostnader så vårt stora arbete ligger i att göra bolaget legetimt i skatteverkets ögon. För att undgå allt för närgånget intresse från SKV samt att klara en ev skatterevision så tänk på följande:
* Redovisa aldrig förlust framförallt inte om du samma år redovisar låg inkomst
* Få aldrig tillbaka moms mer än en månad åt gången (eller en mindre summa enstaka år om du har årsmoms), var också beredd att visa upp fakturorna som ligger till grund för att du skall få tillbaka moms.
* Ha ordning på papperna och bokför ordentligt gärna med ett bokföringsprogram
* Månadsmomsa, dvs du skickar in en momsrapport per månad och får då betala månadens moms/få tillbaka detta för att undvika att man sitter i slutet av året och skall betala 30000 i moms ur en plånbok tömd av ett elakt motorras.
*För körjournal och se till att du har tydlig koppling mellan dina bensinkvitton och tävlingsåkandet.
*Var i övrigt försiktig med vad du drar av sakerna du tar upp skall vara nödvändiga för inkomstens förtjänande eller vara direkt rörelserelaterade så att ta upp 20" alufälgar till bilen bara för att man kör bilen till tävlingarna får vilken skattmas som helst att se rött.

Givetvis uppmanar jag inte till skattefusk utan jag försöker bara informera RR åkarna så de kan undivka att göra de största misstagen.

// Boris

Last edited:
Bump! Finns det mer information runt ämnet? Någon som har trillat i en fallgrop? Och framför allt, ni som det har gått bra för, hur gör ni?

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2