Regbesiktning i morrn!!!

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Äntligen är det dags för min efterlängtade registreringsbesiktning av hojen! Sitter på jobbet nu och funderar på vad man ska kolla så här i sista minuten! Ni vet, såna där grejer som e SÅÅÅ irriterande små att man inte tänker på dom och sen står man där och inte kommer igenom med hojen! :huvet Har kollat kedjan, alla lampor och allmänt kollat bultar och ring! Nu vill jag ha tips på lättmissade grejor så att jag klarar mig i morrn och äntligen kan börja denna underbara hojsäsong! :yoparty

Original ljuddämpare och kontrollera så att all lampglas är e-märkta.
Glöm inte heller att ta med giltig legitimation samt rätt papper från exportlandet (om du skall registrera hojen på någon annan så krävs det en fullmakt).

SirCastic skrev:
Original ljuddämpare och kontrollera så att all lampglas är e-märkta.
Glöm inte heller att ta med giltig legitimation samt rätt papper från exportlandet (om du skall registrera hojen på någon annan så krävs det en fullmakt).

Check! Check!

Man glömmer gärna det viktigaste vid regbesiktning.....ödmjukhet mot besiktningsmannnen....han är gud tills besiktningen är över...
Alla papper med, kolla att ramnummer stämmer ?
Reg. besiktning påföljs sedan av en kontrolbesiktning också, det visste ni eller hur.?
Hoppas du beställde en sådan också när du beställde reg.besiktning. Förra året var det väldigt viktigt, sen beror det på bes.mannen.....
Vägning ingår, tanka fullt, 2-stora,tunga lås, gärna kedja, krafthylsor och andra tunga verktyg....tung hoj-billigare, försäkring om man ligger på gränsen.

tassen skrev:
Vägning ingår, tanka fullt, 2-stora,tunga lås, gärna kedja, krafthylsor och andra tunga verktyg....tung hoj-billigare, försäkring om man ligger på gränsen.

Farsans hoj är importerad och den vägde (givetvis) mer vid reg-besiktningen än vad som är angivet. Han får dock betala "normal" premie. Försäkringsbolaget kollar på model typ, inte på regpapperna.

Vastrix skrev:
Farsans hoj är importerad och den vägde (givetvis) mer vid reg-besiktningen än vad som är angivet. Han får dock betala "normal" premie. Försäkringsbolaget kollar på model typ, inte på regpapperna.
.
Om det skulle vara så, varför behövs det i så fall en vägning...dessa uppgifter har väl fordonsregistret, vägverket och bilprovningen också...?

tassen skrev:
Man glömmer gärna det viktigaste vid regbesiktning.....ödmjukhet mot besiktningsmannnen....han är gud tills besiktningen är över...
Alla papper med, kolla att ramnummer stämmer ?
Reg. besiktning påföljs sedan av en kontrolbesiktning också, det visste ni eller hur.?
Hoppas du beställde en sådan också när du beställde reg.besiktning. Förra året var det väldigt viktigt, sen beror det på bes.mannen.....

Nu oroar du mig! Jag importerade en Kawa ZZR 1100 förra året. Beställde besiktning precis som jag gjort denna gång! Inget tjafs om speciell kontrollbesiktning, den gjorde han samtidigt... Borde man inte informeras om att man måste beställa extra i så fall? Förra gången betalade jag 1800 nånting, 1600:- för regbes och 200 för vägning (ca). Borde jag inte fått betala för en kontrollbesiktning med då eller??

tassen skrev:
.
Om det skulle vara så, varför behövs det i så fall en vägning...dessa uppgifter har väl fordonsregistret, vägverket och bilprovningen också...?

Ingen aning, farsan sa, liksom du att väskorna kunde sitta på under vägningen men besiktningsmannen svarade att FB inte brydde sig om vad som stod på vågen när de räknade ut premien.

luka skrev:
Nu oroar du mig! Jag importerade en Kawa ZZR 1100 förra året. Beställde besiktning precis som jag gjort denna gång! Inget tjafs om speciell kontrollbesiktning, den gjorde han samtidigt... Borde man inte informeras om att man måste beställa extra i så fall? Förra gången betalade jag 1800 nånting, 1600:- för regbes och 200 för vägning (ca). Borde jag inte fått betala för en kontrollbesiktning med då eller??

Jag beställde inte heller något extra förra året bara en vanlig regbesiktning. Det kostade då 1850 och i år när jag reggade en annan hoj så kostade det 2020kr.

luka skrev:

Numera har man delat upp registreringsbesiktningen i två dela, en registrering samt en besiktning, men rent praktiskt så sker allt samtidigt. Tror helt enkelt att det handlar om bokföring/olika konton hos bilprovningen. I Halmstad är det inga problem, här förstår personalen, utan att man behöver beställa någonting extra, att man självklart vill ha bägge momenten samtidigt.

SirCastic skrev:
Numera har man delat upp registreringsbesiktningen i två dela, en registrering samt en besiktning, men rent praktiskt så sker allt samtidigt. Tror helt enkelt att det handlar om bokföring/olika konton hos bilprovningen. I Halmstad är det inga problem, här förstår personalen, utan att man behöver beställa någonting extra, att man självklart vill ha bägge momenten samtidigt.

Får hoppas att dom e lika smarta nere i söder! Ska besiktig i Karlshamn i morgon!

luka skrev:
Får hoppas att dom e lika smarta nere i söder! Ska besiktig i Karlshamn i morgon!

Besiktade två hojar på högdalen i stockholm...ingen direkt höjdare....
han sa ett det gick bra men att man ska beställa båda två när man regbesiktar...det var en hel del strul med den besiktningsmannen, jag lovar...han gjorde ett bra jobb för pengarna jag betalade.

Äntligen klart! Nu e hojen svensk medborgare!!! Väntar bara på att bilprovningen ska skriva in alla tekniska data! Fick skylten i tisdags, så det e bar te å åååååkk!

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2