Regbesiktning från A2 till A

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Hejsan alla glada! Det är så att jag köpte en Kawasaki z800 här om dagen som är reggad som A2 och jag som ska ta A kort i sommar vill ju då helst regga om den till tung. Så efter många samtal till tex transportstyrelsen, olika besiktningar osv så kom jag fram till att jag ringer kawasaki och beställer några papper som ska skickas hem till mig som jag ska ha med mig till regbesiktningen enligt dom. Hojen är pyntad med ixil silencers slipon bla.

Jag tänkte mest höra hur många här som vet något eller har gjort en likadan regbesiktning som jag och har lust att skriva lite hur det var, om det gick bra, om det va nån större process eller om dom mest bara kollar och märker att den inte är strypt och man betalar och dom skriver om den till tung.
Ös på med era upplevelser och vad ni vet, vill så gärna att det här ska gå bra såklart! :)
Mvh!
 

Syncron

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Östergötland
Hoj
2017 Yamaha MT-10 SP
Hej,
Jag har utfört regbesiktning fast från A till A2. Hade med mig papper från strypningskitet och påskrivet att jag har utfört strypningen själv. Under besiktningen så visade jag vart strypningen satt och dom noterade miltal på hojen. Det tog typ 5 minuter hela köret.

Så länge du kan intyga att motorcykeln är återställd till A så ska det inte vara några konstigheter.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kan Kawasaki Z800 verkligen registreras om så att man kan köra den på A2? Har inte den för mycket putt i original?
/R
 

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Hej,
Jag har utfört regbesiktning fast från A till A2. Hade med mig papper från strypningskitet och påskrivet att jag har utfört strypningen själv. Under besiktningen så visade jag vart strypningen satt och dom noterade miltal på hojen. Det tog typ 5 minuter hela köret.

Så länge du kan intyga att motorcykeln är återställd till A så ska det inte vara några konstigheter.
Ja okej! Ja precis jag ska få några papper från kawasaki hemskickat, men att den inte är strypt längre har jag väl inga direkt intyg på mer än att säljaren sa att den är ostrypt och går som full effekt vilket även märks. Det måste väl gå att regga om den ändå med dom papperna jag får från kawasaki hoppas jag?! För hur jag ska kunna fixa papper på att den är ostrypt när den står som 35kW reggad vet jag inte ens om det går?
 

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Kan Kawasaki Z800 verkligen registreras om så att man kan köra den på A2? Har inte den för mycket putt i original?
/R
Har läst det med faktiskt, lite märkligt. Men det bör ju inte kunna vara en Z800E iaf för jag jämförde försäkringen på en Z800E och min hoj och min blev skapligt dyrare än en Z800E, och i exakt samma pris på försäkring som andra Z800
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Som jag fattat det är det Z800e som kan reggas som A2, inte Z800. Det står väl på registreringsbeviset vad det är.

To meet A2-laws that governed how powerful a bike could be before restriction, an ‘e’ version was also released with 93bhp as standard that could be tuned down to an A2-legal 47bhp.
 

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Som jag fattat det är det Z800e som kan reggas som A2, inte Z800. Det står väl på registreringsbeviset vad det är.

To meet A2-laws that governed how powerful a bike could be before restriction, an ‘e’ version was also released with 93bhp as standard that could be tuned down to an A2-legal 47bhp.
Ja okej! Jag har inte fått hem registreringsbeviset än. Men känner att det borde inte vara nån stor process att dom får se att den går som full effekt väl på plats. Kompisen har kört den och man märker direkt att den inte är strypt och har full effekt. Bara hoppas det inte blir några problem eller strul med något då man har en bit att åka till regbesiktningen :) Får invänta papperna från kawasaki nu
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Om strypningen är borta eller inte borde de inte bry sig om. I övrigt rekommenderar jag ett 43 drev bak för den är rätt lågt växlad.
 

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Om strypningen är borta eller inte borde de inte bry sig om. I övrigt rekommenderar jag ett 43 drev bak för den är rätt lågt växlad.
Okej, tack! Jag får verkligen hålla tummarna och hoppas att går smidigt att skriva över den till tung! :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som jag fattat det är det Z800e som kan reggas som A2, inte Z800. Det står väl på registreringsbeviset vad det är.

To meet A2-laws that governed how powerful a bike could be before restriction, an ‘e’ version was also released with 93bhp as standard that could be tuned down to an A2-legal 47bhp.
Återigen, det går inte att regga ett fordon som A2. A2 är en körkortsbehörighet, och har man den får man bara köra en viss typ av hojar. Du kan ta vilken hoj du vill, strypa den till vad du vill och regga om den, men därmed inte sagt att du för köra den om du har A2-behörighet.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Vet inte om jag fattar fel här:va Om den är godkänd för A2 så måste det väl vara en Z800e, eller:va
 

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Vet inte om jag fattar fel här:va Om den är godkänd för A2 så måste det väl vara en Z800e, eller:va
Kan så vara då kanske. Grejen är ju att jag vill regga den till tung så den står på 70kW eller vad det är istället för att den står som A2 på 35kW men går som en tung motormässigt. Mycket billigare försäkring på mig såklart nu när den är A2 reggad men jag vill ändå att det ska stå rätt till ifall det skulle hända nått, därför jag vill regga den till tung kategorin :)
 

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Hej,
Jag har utfört regbesiktning fast från A till A2. Hade med mig papper från strypningskitet och påskrivet att jag har utfört strypningen själv. Under besiktningen så visade jag vart strypningen satt och dom noterade miltal på hojen. Det tog typ 5 minuter hela köret.

Så länge du kan intyga att motorcykeln är återställd till A så ska det inte vara några konstigheter.
Hej! Vet du eller är det någon som vet om man kan åka till närmaste auktoriserade mc verkstad och dom kollar så den är ostrypt och man får intyg på det till regbesiktningen, eller hur ska man annars få intyg på att den är ostrypt om dom nu vill ha det på regbesiktningen? :) ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej! Vet du eller är det någon som vet om man kan åka till närmaste auktoriserade mc verkstad och dom kollar så den är ostrypt och man får intyg på det till regbesiktningen, eller hur ska man annars få intyg på att den är ostrypt om dom nu vill ha det på regbesiktningen? :)

Om den nu är reggad som A2 så sitter det väl en klisterlapp med ny typskylt ovanpå den gamla? Ursprunget finns kvar under och om du vill regga tillbaka den som A river du bort A2-klibban på Bilprovningen och de registrerar den som A.

Så sade killen på Bilprovningen när jag frågade hur man gör om man vill typa tillbaka.

Är din hoj ursprungsregistrerad som A2 har jag tyvärr inte koll på om det är lika eller inte. Transportstyrelsen/Bilprovningen har en utmärkt telefonservice så ring dit så får du svar av de som KAN.
 

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Vart sitter det en lapp menar du? Jag är helt färsk inom det här så jag förstod inte riktigt vart jag ska kolla efter A2-klibban ? hoppas du förstår mig
 

iiiman

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2021
Hoj
Kawasaki Z800
Så ja, det verkar ju då va en z800e jag har köpt och inte en z800. Och jag ska ju då som sagt ta kort för A och inte A2 så det är ju bara hoppas det går att regga om den till tung, annars får man väl sälja den igen och köpa en Z800 istället (den som tydligen är olaglig att strypa)
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Om du reggar den med 50 kW, blir försäkringen billigare.
 

ateland

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2014
Ort
Kode
Hoj
Kawasaki Z800e, vren -15
Så ja, det verkar ju då va en z800e jag har köpt och inte en z800. Och jag ska ju då som sagt ta kort för A och inte A2 så det är ju bara hoppas det går att regga om den till tung, annars får man väl sälja den igen och köpa en Z800 istället (den som tydligen är olaglig att strypa)
Jag gjorde en registreringsbesikning på min Z800e ifrån A2 till A under sommaren 2019 och det var ingra problem när man väl fått ett certifikat ifrån usprungstilverkaren (Kawasaki) som helt enkelt intygade att den cykeln är godkänd och testad enligt alla konstens regler för att vara "uppgraderbar" till "full" effekt i form av 70kw. Men som sagt, du MÅSTE ha de där jädra pappret, annars blir du bara hemskickad -> det blev jag första gången ^^
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Om jag förstått rätt så är reglerna så att för att en hoj ska vara okej att strypa till A2 får ursprungseffekten max vara 70 kw. Vilket en Z800e har, men en vanlig z800 har 82 kw.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top