Regbesiktning av bil, erfarenheter?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs!


På måndag ska jag rulla in min importerade M3:a på regbesikting i Västberga Stockholm, & är lite nervös över detta....

Någon som vet hur petiga & tjuriga dom är, vad skiljer en regbes från kontrollbes?

Bilen är en 95:a & original förutom sänkfjädrar & annan ljuddämpare från kattarna & bakåt....

Tacksam för svar!

:tummenupp
 
HönaPower skrev:
Hejs!


På måndag ska jag rulla in min importerade M3:a på regbesikting i Västberga Stockholm, & är lite nervös över detta....

Någon som vet hur petiga & tjuriga dom är, vad skiljer en regbes från kontrollbes?

Bilen är en 95:a & original förutom sänkfjädrar & annan ljuddämpare från kattarna & bakåt....

Tacksam för svar!

:tummenupp

Jag kan inte svara men jag har en fråga till dig.
kör du runt i bilen nu? Hur har du den försäkrad?
 
Ser man jättejättesträngt på saken så ska bilen vara i orginalskick. Har du tur så går den igenom men får du en grinig surgubbe så måste du ställa om den till orginalskick innan du kan regga den i sverige. Kanske läge att glömma en whiskeyflaska på passagerarsätet?
Tur att den inte var trimmad i alla fall.. :)

Lycka till! :pannkyss
 
Själva sänkningen är nog OK, M3:or är ganska låga från början.
Men ljuddämparen kan dom kanske anmärka på.....


Jaja...bara hålla tummarna!
 
Om det är en Europa-import kan de vara gnälliga. USA-import däremot, då åker vad som helst igenom. Min -94 Firebird mullrar rätt bra ur 3-tums Edelbrock catback-systemet och besiktningsmannen som utförde regbesiktningen bara log.
 
Dom är snälla på västberga. Reggade två hojar i somras, första killen var allmänt trevlig och såg ut som en tvåbarnspappa som spelar fotboll med sina barn. Andra gubben lät snällare än jultomten. Skulle vid det tillfället regga in en 125:a, vilken visade sig ha fel effekt i fahrzeugbriefet, istället för att låta mig pynta en summa pengar och vänta i två månader på nästa tid gav han mig sitt mobilnummer som jag skulle ringa till när jag hade fixat strypningspapper. Så gjorde jag en vecka senare och fick redan samma dag komma in med den på kafferasten :tummenupp
 
Last edited:
HönaPower skrev:
Nej nej..klart jag inte kör den!
Den står på hemlig ort i garage & väntar snällt.... :tummenupp

Okej.
Men om man har ett fordon med det tyska reggbeviset och vill köra en sväng, hur göra?
Hur skaffar man då en trafikförsäkring?
Får man ens köra det till besiktningen?
Jag har inga tullhandllingar så jag måste trafikförsäkra det på det tyska pappret eller?
Förlåt för trådkapningen.
 
HönaPower skrev:
Hejs!


På måndag ska jag rulla in min importerade M3:a på regbesikting i Västberga Stockholm, & är lite nervös över detta....

Någon som vet hur petiga & tjuriga dom är, vad skiljer en regbes från kontrollbes?

Bilen är en 95:a & original förutom sänkfjädrar & annan ljuddämpare från kattarna & bakåt....

Tacksam för svar!

:tummenupp

Varför la du inte till ett par tusen o köpte dig en M5?

Jag bara undrar.
 
Victor skrev:
Okej.
Men om man har ett fordon med det tyska reggbeviset och vill köra en sväng, hur göra?
Hur skaffar man då en trafikförsäkring?
Får man ens köra det till besiktningen?
Jag har inga tullhandllingar så jag måste trafikförsäkra det på det tyska pappret eller?
Förlåt för trådkapningen.

Tullhandlingar? Det är väl mer eller mindre öppna grindar och obemannade tullbås mellan tyskland-danmark, danmark-sverige nuförtiden?
Du kan köpa en tillfällig försäkring som gäller i 30 dagar, kan dock inte garantera tiden. Tror det bara är trafikförsäkring också. Ring vägverket och sitt i telefonkö.. eller jag menar fråga vad som gäller :gnissla
 
Hur mycket fick du lägga på bilen, och vad ligger en motsvarande på i sverige?
 
Vill man teckna en trafikförsäkring i Sverige innan bilen är reggad så gör man det på sitt chassienummer, du kan dock inte teckna halv- eller helförsäkring innan den är reggad.
För 105000 bör man hitta en del M3 av samma årgång även här hemma, BMW importeras ju en hel del hit och priserna faller ganska kraftigt, men det är ju lättare att hitta exakt den bilen man vill ha om man beger sig söderut.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top