reg minichopper som 125 cc

peter_anders skrev:
nån som vet hur man går tillväga för att göra detta

måste ju nästan gå , kanske inte gratis men det måste
gå att få in den som ett ombyggd mc i 125 klassen.

vore kul om det gick !

Som sagt, får inte köras på väg men enl vägverket:
"För att en s.k minibike ska få framföras på väg måste en
regstreringsbesiktning genomföras för varje enskilt exemplar av dessa s.k
minibikes. Det är alltså inte möjligt att för en enskild brukare eller
försäljare få ett typintyg. Detta är bara möjligt för en tillverkare.

Att göra en sådan här som uppfyller alla krav på
e-märkning mm mm med bromsintyg etc kostar tillverkaren mycket pengar.

Sätter man typ "press" på import och intresse så kan dem säkert börja beställa in dessa maskiner.
 
klart att det måste gå!:.
kolla med TSV dom borde ju ha all info om just det!
 
CoSmoZ skrev:
klart att det måste gå!:.
kolla med TSV dom borde ju ha all info om just det!

Enl vägverket så går det iaf inte.
Om inte det jag skrev tidigrare tilllämpas.
e-märkning med bromintyg, avgaskontroller. Detta måste fabrik göra. För dem ska först avgöra vad det är för typ av fordon, sedan så ska besktningen godkänna detta.
 
peter_anders skrev:
hur gör alla som har byggt egna amtör fordon då

tex bilar mc mm där krävs inga bromsprov från fabrik. avgaskontroller.

nej får nog bli att kolla mer om detta ämne

Antar att dem som byggt bilar och mc har anv godkända delar från företag som säljs på marknad. Det är inte bara så att man tar ett rör här och där och svetsar ihop och väljer lite däck som ser ut att passa :)

Så då lär det vara speciella fabriker som gör dessa.
När det gäller minimotos/chopper etc så kan det komma från vilken fabrik som helst.
Avgaser är ett annat ämne. Gocart som är reggade måste ha 2 st katalysatorer för att få sina utsläpp godkända.

Jag säger inte att det är omöjligt att få detta gjort, men kostnaden lär bli bra mycket, och säkert lika mycket som en riktig skulle kosta.

Det finns ingen standard när det gäller kvalite på dessa maskiner.
En del får exemplar som funkar hur bra som helst, en del får skrot.

Köper du 5 däck till en minimoto, så kan det vara 5 olika gummi-typer.

Bromsar som är tillverkade är inte kontrollerade, utan bara utförda efter mått, och billigaste material.

En fabrik som tillverkar reservdelar till bilar har vissa grundkrav att följa som då är godkända.

Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Last edited:
Andreas_ace skrev:
Antar att dem som byggt bilar och mc har anv godkända delar från företag som säljs på marknad. QUOTE]
men det borde ju gå att ta bromsar från eu-moppe eller nått då...? eller större hoj?.. jag tycker också att det borde ga på nått sätt att kringgå dessa krav... om inte till 125cc till 50cc eller vad det nu e på en moppe..?

men jag förstår det du har skrivit ovan..!!
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top