reg. besiktnings fråga

myGGGan

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki zx9
Hejsan ,

Har införskaffat en Yamaha yzf750r som tidigare stått som strypt i reg. papper.På senaste besiktningen så råkade den ut för en övernitisk besiktningsman och fick nerslag på för stor motorstyrka.
Tänkte nu reg. besikta den på orginal delar nån som vet om det behövs några speciella papper eller intyg?
Vad ska jag göra?

Tacksam för svar

MyGGGan

Svaret från teknisk support bilprovningen:
"Du måste göra en registreringsbesiktning och kunna styrka att fordonet återställts till originalskick. Den som återställt fordonet och anses ha nödig kompetens och trovärdighet bör kunna intyga detta."
 
Last edited:
myGGGan skrev:
Hejsan ,

Har införskaffat en Yamaha yzf750r som tidigare stått som strypt i reg. papper.På senaste besiktningen så råkade den ut för en övernitisk besiktningsman och fick nerslag på för stor motorstyrka.
Tänkte nu reg. besikta den på orginal delar nån som vet om det behövs några speciella papper eller intyg?
Vad ska jag göra?

Tacksam för svar

MyGGGan

Lättast är väl att fråga din lokala bilprovning, men jag skulle anta att dom är ute efter en bänkning med intyg från någon autoriserad handlare/verkstad
 
Det står ju i papprena vad den har för effekt, räcker inte det så borde ju besiktningsmannen få stå för bänkningen. Han kan ju inte gå på känsla. Säg istället att den är neddrevad och känns mycket kraftfullare för det. (Kan kanske funka)
 
Förmodar att besiktningen vill se ett intyg på ursprungseffekten, i så fall köper du det av Yamaha. (har själv fått köpa ett av Honda, kostade 1000:-)

Men gör som wheelieman säger, ring och kontrollera innan du åker dit med hojen.
 
ola_sandin skrev:
Det står ju i papprena vad den har för effekt, räcker inte det så borde ju besiktningsmannen få stå för bänkningen. Han kan ju inte gå på känsla. Säg istället att den är neddrevad och känns mycket kraftfullare för det. (Kan kanske funka)

Sorry, det är tyvärr så att besiktningsmannen kan göra en subjektiv bedömning om han anser att hojen är återställd till ursprungseffekt.
Villket är ganska så enkelt om det stod ca25KW papprena och hojen går som en 75kwattare.
Har själv jobbat på bilprovningen som besiktningsman och provat de flesta hojar.
Det är ju tyvärr så att när man tar bort strypningen så är det ju ägaren som begår felet, då kan man ju knappast skälla på besiktningsmannen när han gjort sitt jobb.
De flesta av oss vet ju vad som gäller, och många tar en chansning. Men när den inte går hem så är det ju bara att bita i det sura.

Men SirCastic sa någonting som ringde en klocka, kan hända att det bara är så enkelt. Men jag tror fortfarande att en auktoriserad firma måste bekräfta att den faktiskt är i orginalskick och skriva ut ett intyg.
Men som sagt enklast är att ringa bilprovningen och få svart på vitt exakt vad det är dom vill ha.
 
hoppas ja inte torskar på det.. men ja köpte ju hojen i skicket som den e nu.. å jag har ju inte nån aning om hur de ska kännas, eftersom de e min första hoj :rolleyes:
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top