Reg.besiktning - hinner jag innan uppkörning

• Thread starter Thread starter FCM
  • Start date Start date

FCM

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2012
Hoj
BMW R25/3, ER-6n -06
Reg.besiktning - hinner jag innan uppkörning?

Hej gott folk!

Skall köra upp 21/8 för obegränsat A-kort.(hade jag tänkt iaf) Min ER6:a behöver registreringsbesiktigas för att rätt kW skall stå i reg.beviset. Snabbaste tiden i stockholm+10mil omkring var 17/8.
Antar att reg.beviset inte hinner komma med posten då, men någon som vet om besiktningsingenjören kan utfärda ett intyg om vikt, cylindervolym och effekt, och om detta gäller på uppkörningen?

Är det helt kört får jag väl köra upp för begränsat på min "tunga" mc...Om så, övergår A-kortet automatiskt till "obegränsat" efter 2 år?

Last edited:
Tog 2 dagar att få mitt bevis när jag reggade om den

17:e är en fredag och 21:a en tisdag. Nu är det på morgonen den 17:e så om man ringer Transportstyrelsen eller vad myndigheten heter den här veckan så kanske det går.

Man kan ju också fundera på om det går att retroaktivt visa att mc: var "tung" när man körde upp - datumet för regbesiktningen kommer ju att vara den 17:e....?:va

Vad som står i transportstyrelsens register är så klart det som gäller, oavsett om det står på ett papper du har med dig eller ej. Har för mig att det är som en vanlig besiktning, dvs du får en utskrift i handen och sen får du det uppdaterade regbeviset på posten.

Ring bilprovningen och kolla med dem om det och ring transportstyrelsen för att veta vad som gäller vid uppkörningen. Det är alltid mycket bättre att fråga den som eventuellt vill se papperet än okända människor på internet!

Ring bilprovningen och kolla med dem om det och ring transportstyrelsen för att veta vad som gäller vid uppkörningen. Det är alltid mycket bättre att fråga den som eventuellt vill se papperet än okända människor på internet!

Sant! Nu slog det mig att om man "slår" i transportstyrelsen register vid uppkörningen så borde det ju klaffa. Eller måste man ha med sig registreringsbeviset? Verkar så; "Det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln skall finnas tillgängligt vid provet" står det på tidsbekräftelsen. Attans...

Frågade en kvinna på Bilprovningens kundtjänst tidigare idag som sade att "Du får ett besiktningsprotokoll som anger godkänt eller inte godkänt". Enligt henne fanns inga uppgifter om fordonet med på registreringsbesiktningsprotokollet och inte heller kunde man förvänta sig ett skriftligt utlåtande om det. Låter lite märkligt.
Får höra med Trafikverket också om de kan se efter i registret eller om de måste ha cellulosavarianten.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026