Reg-besiktiga hoj!

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Gixxer 1000 K7
Tjena!
Jag undrar hur man går tillväga om man ska regga in en hoj som redan har rullat på svenska vägar men har blivit"avregistrerad" av ngn annedning,,
Tror den har blivit inköppt av ett försäkringsbolag lr nått liknande!
intyg från polis finns att den inte e stulen!
vilka papper och sånt behöver jag?
mvh

Om ramnummer finns kvar så får du vända dig till Larmtjänst.
De hjälper dig med att få fram reg nr, och vem eller vad som ägde hojen sist.
Är det tex ett förs bolag så får du försöka köpa loss identiteten av dem. (kan vara både billigt och dyrt)

Finns det däremot inget ramnummer, köp inte hojen!
Jag gjorde en sån affär, har alla papper från polisen, larmtjänst mm Jag kan aldrig regga in min igen. (om jag inte köper en annan ram med papper)

Jag trodde jag var smart och köpte en hoj för 5000 som var utlöst som hittegods i mitten av 90 talet, tänkte att detta är nog enkelt fixat. Nu 25000 senare står jag här och vill aldrig mer se skiten.

Pm om du vill veta mer,känns som att jag snart kan skriva en bok i ämnet.

O du, en sak till... många här på forumet tror sig veta, för dem har hört av nån kussins farmors brorsas pappas son som kände nån som visste nån som ...
äh, du hajjar. Mycket ändrades 2003, då blev det i princip omöjligt att återregistrera ett avregistrerat fordon.

Mina 50 öre
Peter

Det var nog tidigare än 2003, kan vara olika för olika modeller..EU beslut att alla fordon ska vara sk. "HelfordonsGodkända" Vägverket har detta dokument för varje fordon.

Tack för hjälpen!
Så de jag ska göra nu alltså e å kolla ram nummret!
och om de finns så ringer jag larmtjänst och kollar tidigare ägare,,
de e typ de enda jag kan göra i dagsläget lr?
e de bara försäkringsbolag som kräver att man kan ska köpa loss den?
lr måste man göra de hur som hellst?
mvh

Beträffande helfordons godkännande så har det mindre betydelse i detta fall, givetvis måste hojen vara helt orginal vid en regbesiktning om den är helfordons godkänd.

Det som jag menade var att före år 2003 så kunde man tex göra hela hojen stel, regga in den som amatörbygge för att en vecka senare regga om den med fjädringen återmonterad.
Detta går ej att göra längre.

Kolla ramnummer, be larmtjänst ta reda på vilket reg nr den hade, kolla vem som äger/ägde identiteten sist. Sen är det bara att förhandla, vissa bolag vill ha 50000 för att sälja papprena till dig, vissa vill ha 5000.

Men om den är utlöst ifrån polisen så är det med största sannolikhet inga nummer på den.
Tänk oxå på att föregående ägare troligtvis har försökt på alla sätt o vis att regga in den igen... utan att lyckas

//Peter

Nyheter
Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back