Reg bes utan stänklappen bak är det ok?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Är plaststänklappen bak ett måste för att hojen ska gå igenom regbes?
Eller går det med skylt, belysning samt reflex på en smidig hållare dock ej original?

GSXR1000-gold-2008.jpg

Hej, det går bra utan plasten och så som du beskrev för övrigt!

:)

Min hoj är ju något äldre änn den där modellen men hade ju fortfarande en plastkåpa där bak som stänkskärm, tog bort den och bockade en aluplåt o hängde skylten direkt i bakplasten. Sålänge skylten sitter väl synligt så ska dom inte ge en 2a på det, släng dit en påklistrad reflex eller nått baktill också så är du absolut säker.

reg besiktning eller vanlig besiktning? Körde vanlig besiktning med min fd 600 utan och det var inga problem, dock är dom väl kinkigare på regbesiktning men kan inte tänka mig dom gnäller på det.

Besiktning kollar din trafiksäkerhet inte om du modifierat hojen. Om din hoj är äldre än 2003 så behöver du inte heller backspeglar då detta krav infördes då.

Det som KAN hända är att du vid en flygande besiktning av en nitisk aspirant kan få en massa anmärkningar på saker du ändrat om hojen är nyare än -99 då alla hojar efter detta är heltypade och inte får ändras på en enda punkt. Detta händer dock "aldrig" i praktiken, har aldrig hört talas om det.

Dock försökte en polis få till en ombesiktning på min R1a just pga att jag körde utan backspeglar men efter 15 minuters tjafs fick han kolla upp det och kom tillbaka skitsur och bad mig köra vidare....:)

Vid en REG besiktning är dom nogrannare pga att ditt fordon får ett nytt typgodkännande om jag inte har fel?

Last edited:
106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm.
Detta enligt bilprovningens hemsida.
Jag besiktade min hoj i slutet av maj med reflexen ditsatt precis under nummerplåten. Ingen stänklapp eller dylikt.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage