Reg. bes. av importhoj

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Det är som så att jag bor strax utanför Sverige och därmed har en DK reggad hoj. Nu har jag börjat fundera på att flytta hemåt igen och eftersom DK ligger så nära är det inga logistiska problem med att ta med hojen vid ev. flytt.
Men det är lite smågrejer som är bytta på hojen, bl.a. sving och framgaffel och därmed fälgar, bromsar och stötdämpare.
I samband med detta har vissa ingrepp även gjorts på ramen, primärt bakramen men även fästen för fotpinnar är ombyggt. Vidare saknas orginalinstrument. Vid ett snabbt ögonkast ser den väl orginal ut, det är ju en kåpklädd gammal touringmaskin ('93 GSX600F). Värt att nämna att det är väldigt få av orginaldelarna jag fortfarande har kvar, så att återställa den är inget alternativ.

Frågan lyder då, måste ett fordon vara helt orginal för att gå igenom reg. besiktning eller gör jag bäst i att dumpa den från bron på väg hem?

Den borde väl bara vara att regbesikta? Helfordonsgodkänd lär den inte vara iaf.

så länge hjulbasen o gaffelmått osv stämmer med orginal så ska det inte vara några problem, lampor osv ska vara e-märkta också

Det låter ju lovande, lampor är orginal och standardblinkers ligger i någon låda i garaget. Får väl kolla upp hjulbasen men den är nog hyffsat standard. Antar att det inte är millimeterprecision det handlar om med tanke på kedjespännare/justeringsmån?
Här nere är de rätt sura på besiktningen men som tur är besiktas MC endast vid ägerbyte så länge man håller den i trafik.

Om du kan visa att du ägt fordonet minst ett år tar du in den som flyttsak, och får då utnyttja en massa undantag.

Annars import för eget bruk men då ska fordonet vara i originalutförande, och då kan det bli problem.

93 är det inte helfordonsgodkänt, så då ska du kunna ta in den som eget bruk. Som tidigare nämnts - var noga med E-märkta lampor (och e-märkt reflex bak!) och du måste ha positionsljus på den.

Flyttsak tror jag det är lösare regler för, så kolla vilka möjligheter du har där.

Om du kan visa att du ägt fordonet minst ett år tar du in den som flyttsak, och får då utnyttja en massa undantag.

Annars import för eget bruk men då ska fordonet vara i originalutförande, och då kan det bli problem.

Eget bruk, tror ochså att det är original som gäller, annars hur ska de registrera den om det är en ombyggd hoj? Hojen måste ju få en identitet. Och stämmer ej de papper du har då är det tror jag lite bekymmersamt.
Original och utan ändringar i regpapprena så inga problem.
Sälj hojen i Danmark, dumpa i havet känns som att det drar upp priset på försäkringspremierna.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!