Reformera försäkringssystemet!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Läste tråden om tjejpremier nyss och en gammal idé som legat och grott kom upp till ytan igen.

Varför har man inte personnumret knutet till ett register som alla försäkringsbolag tar del av, och får en personlig premie baserad på vad du ställt till med?

Innan du belastat försäkringen har du en låg premie men för varje spänn du kostar FB höjs premien, på så vis skulle även en R1-åkare ha råd med helförsäkrat så länge han håller sig på hjulen och odugliga klåpare får på sikt en så hög premie att dom tvingas åka buss istället för att köra något själv.:tummenupp

Det bästa med detta system skulle ändå vara att man tänker till både en och två gånger när man är ute och åker, speciellt om man är prickfri. Jag skulle ta det jävligt piano om jag visste att en självförvållad olycka skulle påverka min försäkringspremie för att framtid.

Rätt pissigt som det är nu när man måste betala en premie som baseras på vad alla andra klantarslen ställer till med.:gnissla
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Denna idé är jag med på, helt klart! Men dom som klotat ett par ggr lär ju vara av en annan åsikt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Framförallt skulle alla oduglingar ha råd med en R1 direkt, köra ihjäl sig, ligga resten av försäkringskollektivet till last för evigt....

Man måste ha in stålarna först, så enkelt är det.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Plus att de som skiter i systemet kan locka över nya kunder till sig.

För många år sedan körde alla bolag med bonussystem vilken man förlorade vid byte av bolag.
Sedan kom någon på att ge samma bonus vid byte och sedan föll konceptet.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Skitbra ide, bara att skaffa stor släkt och en del polare om man är oduglig på hoj.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
ramförallt skulle alla oduglingar ha råd med en R1 direkt, köra ihjäl sig, ligga resten av försäkringskollektivet till last för evigt....

Man måste ha in stålarna först, så enkelt är det.

Exakt, tror inte FB har lust eller möjlighet att "ligga ute" med olyckor tills du betalat igen olyckan med din högre premie, och vad ska höjningen grunda sig på, en uppskattning av att 50% högre premie i 10 år betalar igen olyckan, nja det lär snarare grundas på statistik, och där är vi tillbaka på ruta ett.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Självklart falerar detta direkt då precis som GUW skrev så får alla an bra premie direkt och jobbar ner den så småningom.

Inte fan ska en helt nyexaminerad yngling på en R1:a ha 3500 i premie för att sabba för alla andra. Det säger sig självt att inom en väldigt kort tid när dessa olyckorna räknats in i statistiken så börjar premierna på 50k och fortsätter upp när man smällt.

Det ända som händer med andra ord är att lägsta premie går upp 10-falls jämfört med en lägsta premie man kan få nu.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dessutom lär man ju sluta köra motorcykel när dom har amputerat alla utstickande delar, alltså slutar man betala försäkring när man börjar ta ut på den....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skitbra ide, bara att skaffa stor släkt och en del polare om man är oduglig på hoj.

Ungefär som nu då när man kan skriva hojen på mormor.

Framförallt skulle alla oduglingar ha råd med en R1 direkt, köra ihjäl sig, ligga resten av försäkringskollektivet till last för evigt....

Man måste ha in stålarna först, så enkelt är det.

Jag är med på att det finns vissa luckor i den här idén, förmodligen skulle den funka bättre i en planekonomi där hemliga polisen går loss med knölpåkarna på dom som utnyttjar kryphålen alldeles för uppenbart.

Det här skulle ju inte vara lönsamt för försäkringsbolagen men jag tror att samhället skulle vinna på det på sikt när folk ser en klar ekonomisk vinst i att ta det försiktigt i trafiken.

Detta skulle för övrigt funka på annat än hojförsäkringar också, innebandymuppen som vridit knäet ur led för fjortonde gången får lugnt sitta ett par dagar och tänka över sina prioriteringar medans han ser folk i väntrummet komma och gå.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Varför inte börja på en rimlig nivå då, och redan efter 1 år justera den till dyrare eller billigare beroende hur man skött sig.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ungefär som nu då när man kan skriva hojen på mormor.



Jag är med på att det finns vissa luckor i den här idén, förmodligen skulle den funka bättre i en planekonomi där hemliga polisen går loss med knölpåkarna på dom som utnyttjar kryphålen alldeles för uppenbart.

Det här skulle ju inte vara lönsamt för försäkringsbolagen men jag tror att samhället skulle vinna på det på sikt när folk ser en klar ekonomisk vinst i att ta det försiktigt i trafiken.

Detta skulle för övrigt funka på annat än hojförsäkringar också, innebandymuppen som vridit knäet ur led för fjortonde gången får lugnt sitta ett par dagar och tänka över sina prioriteringar medans han ser folk i väntrummet komma och gå.

Förbjud innebandy, det är alldeles för farligt...
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Plus att de som skiter i systemet kan locka över nya kunder till sig.

För många år sedan körde alla bolag med bonussystem vilken man förlorade vid byte av bolag.
Sedan kom någon på att ge samma bonus vid byte och sedan föll konceptet.

Närdå?
Det är inte vad jag kommer ihåg från min tid i försäkringsbranschen(slutade på 80-talet). Man kunde tjäna in bonus upp till 7(10) år och flytta bonus till andra bolag. Bonussystemet skrotades pga av EU-anpassning i slutet av 90-talet (vilket man undrar lämpligheten av).

I mina ögon var det systemet mer rättvist då det inte tog hänsyn till startålder. Oavsett om man fyllt 40 eller 18 fick man börja på samma premie och sedan visa att man inte orsakade skador för att få bonusrabatt. I dag har nästan alltid en 40 åring lägre premie än en 25 åring trots att 25åringen kan ha kört felfritt i 7 år men 40 åringen har nybakat körkort.

Förbjud innebandy, det är alldeles för farligt...

Fast i fotboll skadas fler så jag tycker vi förbjuder fotbollen också:D
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top