Reflexfråga

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Blev stoppad av snuten häromveckan när jag rastade gammelgixxern. Han stod länge och tittade på hojen tills hans ansikte plötsligt sken upp och han sprang iväg till sin bil. Efter en sådär 3min kommer han tillbaka med en lapp i handen och konstaterar att jag får en varning och en liten "påminnelselapp" för att jag inte hade någon reflex baktill ovanför baklyktan.

Nu är det så att jag ska besiktiga hojen asap och undrar då om det verkligen är så att det behövs ytterligare en reflex därbak, jag menar lyktan i sig är ju av rött reflexmaterial.

OM man nu måste ha en, var hittar man "bra" reflexer egentligen :va cykelaffärerna borde väl ha en del att välja mellan?

tror du måste ha en reflex... lampan räknas nog inte

finns mc-reflexer att köpa för runt 30 kr hos närmsta mc-handlare

Vägverkets föreskrifter

Bakre reflexanordning

103 § Motorcykel baktill ha en eller två bakre reflexanordningar som vid belysning återkastar rött ljus bakåt. Reflexanordningarna får inte vara triangelformade.

104 § Bakre reflexanordning skall vara typgodkänd

106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm. Kravet för lägsta höjd gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

108 § Bakre reflexanordning får kombineras med lykta baktill.

eee tja fick bakslag för bakre reflexen får man peta dit den på nummerplåten eller måste den ha en hållare under montro ? ska tillbaka idag så ett snappt svar vore trevligt

tack på förhand

blev en billig cykelreflex från biltema som jag moddade lite sen satt den som en smäck ovanför baklyset (gammelgixxer med feteröv). Bilprovar-snubben berömde mig för att jag hade fixat en sån fin reflex efter att jag fått en flygande besiktning :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman