Reflexer...har var det nu igen?

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Måste man ha reflexer på hojen vid besiktningen??

Finns det ingenstans man kan kolla exakt vad dom går igenom på en besiktning?

Har ett besiktningsprotokoll från en annan ägare av min hoj,
han hade inte haft på reflexen bak

då hade han fått en anmärkning på det, det skulle fixas men han var inte tvungen att komma tillbaka igen.

det stod ungefär:

Fordonet har föjande fel: (Totalt antal fel: 1)

1. Reflex bak saknas

Besiktningsresultat

Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning.

Ägaren är ansvarig för att felen åtgärdas snarast.
Fordonet behöver inte återkomma till en ny besiktning.

Last edited:
Oddjob skrev:
2048503 Har ett besiktningsprotokoll från en annan ägare av min hoj,
han hade inte haft på reflexen bak

då hade han fått en anmärkning på det, det skulle fixas men han var inte tvungen att komma tillbaka igen.

det stod ungefär:

Fordonet har föjande fel: (Totalt antal fel: 1)

1. Reflex bak saknas

Besiktningsresultat

Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning.

Ägaren är ansvarig för att felen åtgärdas snarast.
Fordonet behöver inte återkomma till en ny besiktning.

Fick likadant i somras. Plus lite annan skit.
Skönt att man inte behövde komma tillbaka iaf.

På vissa ställen kan man köpa reflexer hos bilprovningen.
Sambon missade att sätta reflex under nummerplåten.
För 20kr så fick han köpt ett... :)

Var kan jag lämpligast få fast en reflex tro? Funkar det med dubbelhäftande tejp på kåpan till nrplåtsbelysningen? :musik

Finns det några krav på hur stor reflexen ska vara? :whip

Bifogat

• reflex.jpg
    reflex.jpg
    86.4 KB · Visningar: 635
Bucho skrev:
2087206 Var kan jag lämpligast få fast en reflex tro? Funkar det med dubbelhäftande tejp på kåpan till nrplåtsbelysningen? :musik

Finns det några krav på hur stor reflexen ska vara? :whip

Jag tror inte det finns något speciellt storlekskrav, men dom måste vara E-märkta. (jag skänker bort en hel del cykelreflexer till MC åkare, dom brukar gå igenom med ett påpekande "eftersom du ändå kommer att slita bort den här fram till nästa besiktning se då till att skaffa en som är E-märkt"

Vilken av alla E-märkningar (olika nummer) som är godkänd vet inte jag, men troligen inte besiktningen heller.

På min motorcykel (och många andra vad jag har förstått) är det en bit av lyktglaset som är reflex, men den är inte godkänd, föregående ägare till min hoj limmade helt enkelt fast en e-godkänd reflex över den biten av glaset, inte så snyggt, men praktiskt.
Nu måste jag ändå mecka fast en stänklapp varje besiktning, och på den sitter det också en reflex, så jag vet faktiskt inte vilken av reflexerna dom godkänner.

En kompis har en E-godkänd reflex på en bit farexband (hålband som elektriker/rörmockare använder) som han bara kilar in bakom regplåten när han besiktar, det går igenom. :yoparty

GuW skrev:
2087401 På min motorcykel (och många andra vad jag har förstått) är det en bit av lyktglaset som är reflex, men den är inte godkänd, föregående ägare till min hoj limmade helt enkelt fast en e-godkänd reflex över den biten av glaset, inte så snyggt, men praktiskt.
Nu måste jag ändå mecka fast en stänklapp varje besiktning, och på den sitter det också en reflex, så jag vet faktiskt inte vilken av reflexerna dom godkänner.

Det är ju ändå lite konstigt eftersom det står så här på länken i andra inlägget.

108 § Bakre reflexanordning får kombineras med lykta baktill.

storcken89 skrev:
2092703 Det är ju ändå lite konstigt eftersom det står så här på länken i andra inlägget.

108 § Bakre reflexanordning får kombineras med lykta baktill.

Grejen är den att e-märkningen på baklycktsglaset gäller för lycktglaset, särskild e-märkning för reflexen (annat e-nummer förmodligen) saknas på orginalgrejorna.

Dessutom får den inte sitta högre än 90 cm över backen tydligen, vilket per automatik diskvalificerar alla baklysen som reflex, utom på en minimoto kanske...

En av polarna som jobbar på bilprovningen med att besiktiga hojjar har bara tagit en e-märkt reflex oxh limmat fast på baksidan av regplåten så att halva reflexen sticer ut nedanför kanten på regplåten...det fungerar.
Annars så tyckte han att jag skulle ta en reflex (när jag fixade med min undertail) och sätta direkt på regplåten...en liten rackare som fick plats under skattemärket.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back