reflex på regplåten..

Jag har sett massor med olagliga bilar isåfall, för några år sedan såg jag flera bilar med majblommor i fram mellan texten och siffrorna på regplåten. Hoppas att Agda, 84, inte fick böter för det.

När jag besiktigade hojen satte besiktningsmannen själv på reflexen över skattemärket (var tvungen att köpa en reflex eftersom jag inte hade det..)

Text saxad från überstorebror Transportstyrelsen:

Man får inte klistra några andra märken än tidigare utfärdade kontrollmärken på en registreringsskylt, oavsett vilken typ av klistermärke det är. Detta finns reglerat i förordningen om vägtrafikregister (2001:650) §8, 7 kap.

”På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.”

Stod och pratade med en polis angående det här, och han sa då precis samma sak som står på transportstyrelsens hemsida (konstigt va...?) Att det ej är tillåtet att sätta någon form utav klistermärke där, så tex Agdas majblomma är ej tillåten..

Hur många skruvar får användas till fastsättning??
storlek på skruv??

någon som vet??

Jag har c:a 40 st svarta Gipps skruvar fram i min skylt på bilen.

Last edited:
Jag besiktigade bilen, den gick igenom utan anmärkning.
Trots att den var både oförsäkrad & oskattad,(kördes dit på bilsläp).
Betyder det att det är ok att köra med den för det?

skulle inte tro det!

Står ju att märke inte får klistras på, men en reflex är väl inget märke, meningen med lagen är ju att man inte ska få sätta dit något som kan förändra registeringsnumret för den som ser det.

Fick ombesiktning eftersom jag saknade reflexen, nu har jag två, en på plåten och provisoriskt på sidan om skylten, hoppas den går igenom på torsdag :)

Står ju att märke inte får klistras på, men en reflex är väl inget märke, meningen med lagen är ju att man inte ska få sätta dit något som kan förändra registeringsnumret för den som ser det.

Fick ombesiktning eftersom jag saknade reflexen, nu har jag två, en på plåten och provisoriskt på sidan om skylten, hoppas den går igenom på torsdag :)

antar att du inte fick ombesiktning bara på grund av att du saknade reflex, så har du ordnat det så lär du knappast ha några problem att gå igenom med 2 reflexer:tuttar

Sådär, nu är reflexen flyttad till regplåten. En kompis till mig besiktigade sin HD häromdan, och vart tillsagd att sätta sin reflex (hade ingen bak alls) där.
Tycker att det vart bättre att sätta reflexen där än på skyltbelysningens kåpa där det står yamaha. :)

Bifogat

• regplåt.jpg
    regplåt.jpg
    255.1 KB · Visningar: 161
Jag har tänkt på det här i några dagar. Att det skulle vara en bra plats att sätta reflexen jag köpte på OK på regplåten. Så jag googla och hitta denna tråden. Då ser man att man inte är ensam om tanken.

Någon som vet hur höga eventuella böter är ifall någon polis stoppar en och som har en reflex där?

SUCK !

Sammanfattning: Det går att besikta hojen med reflexen på nummerplåten.:)

Blir du stoppad, så lär du åka på böter.:gnissla

De ä fredag, jag går och tar en öl:banana:banana:banana

Tur du har kedjat fast hojen Stefan, jag menar ifall du skulle få ett gashäng när du startar upp den, så slipper du krascha rakt in i mattställningen:död

Snygg reflex men du kommer att åka dit på att du har suddat bort reg.numret:tungan

Bifogat

• REGPLT~1.JPG
    REGPLT~1.JPG
    15.8 KB · Visningar: 255
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT