reflex på regplåten..

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
nu när skattemärket är borta så har jag sett att många säger att man inte få sätta den röda reflexen (man ska ha) på skattemärkets plats. den vore ju annars perfekt för det. så idan när jag besiktigade hojen så passade jag ju såklart på att fråga om det var ok eller inte. och visst var det det. han blev nästan förvånad att jag inte satt den där från början (hade nämligen satt dit den under skylten med förlängning lite temporärt) var ju kul att veta. fast det kanske skiljer sig från vem som kollar:tungan

bara så ni vet:D

Borde man ju kunna fixa reflextejp som är röd och sätta på, nån som vet vart man kan köpa de?

Ahh ok. Va bra.

Då kan jag sätta dit min reflex igen då, som jag satte dit extremt tillfälligt och extremt provisoriskt för besiktningen förra året. :tummenupp

Nånstans såg jag svart tejp som funkade som reflex, dock vit reflex. Fast det kanske finns som röd också. Diskret som fan

Kanske ska fråga någon annan innan ett stort OK sprids.....................

som jag skrev så kanske det beror på vem man frågar. vet iaf att han jag pratade med, (en snubbe i Vinsta) sa att det var helt ok. har inte sagt att det är lagligt för det så ska man besikta borde man kanske vara på den säkra sidan.:krama

Kanske ska fråga någon annan innan ett stort OK sprids.....................

Här kommer ett till OK.

Jag besiktade en hoj med reflex istället för skattemärke för några dagar sedan och det var helt OK enligt besiktningsmannen.

Reflexen i fråga var en hård plastreflex av självhäftande typ (inte klistermärke dock) och några procent mindre än ett skattemärke.

Den E-märkta reflexen nedan från biltema borde vara helt ok trots att det inte var exakt likadan som den jag använde.

(Illustrativt med en röd reflex mot ljusgrå bakgrund, eller hur. ;) )

.

Bifogat

• 42-159_m.jpg
    42-159_m.jpg
    28.1 KB · Visningar: 190
Last edited:
Jag tyckte också det var en utmärkt ide att sätta en reflex där skattemärket satt innan.
Helt ok enligt besiktningskillen.
De har inget emot reflexen att reflexen sitter just där.
Dock flaggade han för att det är olagligt.
Enligt lagen fick inget fästas i eller på skylten förutom skattemärket då som nu förvunnit.
Polisen kan alltså sätta dit mig om de är på ett grinigt humör.
Men vad fan, jag tror hellre de friar än fäller i detta fallet, vi syns ju bättre.

är de inte i italien dom kör med regskyltar som har en strippa rött reflex på själva plåten ( rött en bit istället för vitt färg)?
kan ha helt fel men har för mig de har sett de ett par gånger

Besilktade i torsdags och hade ingen reflex alls bak...2:a på detta...besiktningsmannens förslag var då att jag skulle åka ner till närmsta mack och köpa vilken röd reflex som helst och klistra över skattemärket då det inte längre behövs. Fick tag på en rund ful sak som sattes fast med dubbelhäftande tejp halvt på skylten och halft utanför...snabbt tillbaka till besiktningen för att få protokollet utskrivet samt betala...Resultat=bes. UA

En varning bara.
På besiktningen så kollar dom om du har reflex som sitter så den syns. Dom skiter egentligen i vart den sitter. Så för dom är det OK om den sitter på regplåten.
Dock är det inte tillåtet att sätta något annat än ett skattemärke på regplåten. Polisen bryr sig om det.
Detta är bara ett av många exempel på att man på besiktningen inte bryr sig om vissa saker som polisen bryr sig om.
Besiktningen kollar om fordonet är trafiksäkert. Därför är reflexens existens viktig. Vart den sitter är inte intressant för dom (Så länge som den inte sitter gömd då förstås.
Polisen bryr sig om fordonet är lagligt och det är det inte med en reflex fastsatt på nummerplåten.

Nu är det säkert så att många poliser inte skulle bry sig men det finns en viss risk att man får böter om man blir stoppad och har reflexen på plåten.

En varning bara.
På besiktningen så kollar dom om du har reflex som sitter så den syns. Dom skiter egentligen i vart den sitter. Så för dom är det OK om den sitter på regplåten.
Dock är det inte tillåtet att sätta något annat än ett skattemärke på regplåten. Polisen bryr sig om det.
Detta är bara ett av många exempel på att man på besiktningen inte bryr sig om vissa saker som polisen bryr sig om.
Besiktningen kollar om fordonet är trafiksäkert. Därför är reflexens existens viktig. Vart den sitter är inte intressant för dom (Så länge som den inte sitter gömd då förstås.
Polisen bryr sig om fordonet är lagligt och det är det inte med en reflex fastsatt på nummerplåten.

Nu är det säkert så att många poliser inte skulle bry sig men det finns en viss risk att man får böter om man blir stoppad och har reflexen på plåten.

visst är det så, tänkte ju mest på dom som försöker besiktiga utan någon alls, som vissa tidigare i tråden, och att då det funkar som eb tillfällig och lätt lösning, för jag antar att besiktigar man utan, så lär man ju ta av den ändå senare om man kör en på skylten:tungan

Här kommer ett till OK.

Jag besiktade en hoj med reflex istället för skattemärke för några dagar sedan och det var helt OK enligt besiktningsmannen.

Reflexen i fråga var en hård plastreflex av självhäftande typ (inte klistermärke dock) och några procent mindre än ett skattemärke.

Den E-märkta reflexen nedan från biltema borde vara helt ok trots att det inte var exakt likadan som den jag använde.

(Illustrativt med en röd reflex mot ljusgrå bakgrund, eller hur. ;) )

.

sån besikta jag min med förra året. satte den under skattemärket. inga problem då hlr

Med tanke på att en reflex inte skymmer mer av nummerplåten än vad ett skattemärke gör så kan jag inte förstå vad polisen skulle kunna invända mot... :)

Med tanke på att en reflex inte skymmer mer av nummerplåten än vad ett skattemärke gör så kan jag inte förstå vad polisen skulle kunna invända mot... :)

det finns en lag som typ säger att platsen inte får ersättas av annat eller nåt sånt, kan den inte ordagrant men olagligt är det.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman