Reflex bak

Umbriel

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Honda CB1000R
Om man byter ut den här långa och inte allt för snygga rumpan: 8055446336.jpg
mot en lite mindre som t.ex.
img721.jpg

Behöver man då (för att vara laglig) flytta med den nedre reflexen?

Själv tycker jag att den tillför väldigt lite, bakljuset borde räcka och har antagligen redan mer reflexverkan än den lilla undre reflexen?
 
Ska du vara helt laglig så behöver du någon sorts reflex där bak, baklampan duger inte.

Sen finns det inte direkt något som hindrar dig från att köra utan reflex fram tills att du besiktar hojen..
 
Dom hade naturligtvis inte satt dit reflexen om den inte hade behövts. Så min slutsats är att du flyttar över reflexen. Häromdan popnitade vi fast en reflex med en liten bit al-plåt under nummerplåten inför återbesiktning.
Reflex + byte av lampan till nummerplåtsbelysningen var det hela..
 
Klassiker är ju numera att klistra en reflex direkt på regplåten. Inte helt lagligt, men pappa polisen bryr sig inte och inte heller besiktningsmannen om de inte är superkinkiga.
attachment.php
attachment.php


http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/el-i-bilen/belysning-for-hus-och-slapvagn/reflex-pa7168sv
http://www.clasohlson.com/se/Rektangulär-reflex/Pr251131011
 
Last edited:
Saknar du reflex är bötesbeloppet 500:-

Bilprovningen godkänner oftast de som klistrar reflexen på regplåten.

Men... Polisen kan då, om de är på det humöret, bötfälla dig för att du täcker eller har manipulerat regplåten vilket ger dyrare böter (minns ej beloppet).
 
Ok, jag hittade den här på R&G:
img1299.jpg
Antar att det är den man ska ha om man vill vara helt säker på att bli godkänd av både besiktning och polis.
Det känns ganska onödigt, men då vet jag vad som gäller i alla fall, tack för svaren. :)
 
Last edited:
Avsaknaden av reflex måste nog vara århundradets brott. Folk dör som flugor utan den. :död
 
Jag köper alltid en reflex på Biltema 25kr sen delar jag den på mitten och limmar fast den på nummerplåtens underkant.
Detta är helt lagligt och är helt godkännd av både polis och bilprovningen :tummenupp

image.jpg
 
Eftersom den är limmad i kanten så är det ingen fara.
Man får gör ett V-jack i reflexen så nrplåten kommer i där.

Tror mer att lagen säger rakt på nrplåten alltså innan för den svarta kanten och vi limmar längst ut på den svarta kanten.
 
Förr skulle den sitta max 15cm ovanför en tänkt horisontell linje genom centrum på bakhjulet, gäller inte detta längre?
 
Är inte reflexen. Där utifall baklyktan/lampan fallerar? Eller har jag fel.
 
Är det någon som är hemma på det här med vilken författningssamling som gäller för MC?

När jag söker hittar jag bara en gammal..
VVFS 2003:23
Efter 2010 ska de börja på TRVFS men någon sådan hittar jag inte(?)

Om det är den gamla som gäller så finns det krav på höjd mellan 250 och 900mm om hojen inte är äldre än -83, då finns ingen minhöjd..
20200827_132300.jpg

Fast de kan inte vara så nitiska eftersom man inte får fästa något på själva nummerskylten och som jag löst det borde det betraktas som jättefel men det har gått bra hittills och verkar ju göra det för de som klistrat direkt på skylten :tummenupp

Screenshot_20200827-133027_Gallery.jpg
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top