Referns/Personbevis

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Två frågor i en tråd!

Ska skicka in en ansökan och skall ha en referens, vilket blir chefen på firman jag sommarjobbade och jobbade extra på under förra året. Behöver jag bara skriva dit chefens namn och jobbnummer eller bör jag fråga/säga till honom att jag tänker ha honom som referens?

Personbevis får man från skattemyndigheten, så står det på ansökan i alla fall, men hur gör jag? Ringer jag nåt nummer och säger att jag vill ha ett? I så fall, vad är nummret?

Tack på förhand. :)

Du skall ringa din gamla chef och kolla med honom att det är ok!

Google är bra

Viktigt att tänka på
* Svenskt personbevis krävs alltid, även om du är utflyttad sedan flera år från Sverige. Du erhåller personbeviset från skattemyndigheten på den ort där du senast var folkbokförd. Det beställs enklast per e-post, adresserna till skattekontoren finns på www.skatteverket.se. Kontrollera att personuppgifterna stämmer, speciellt namn och födelseort, innan ni kommer till ambassaden. Ev. fel måste rättas till innan ansökan görs. Passet utfärdas med den information som finns i den svenska folkbokföringen även om man är avregistrerad sedan länge. Personbeviset får inte vara äldre än 3 månader.

Nästa gång kan du pma mig om du vill! :blah

Last edited:
Det är vanlig artighet att fråga innan man använder någon som referens.

Annars kanske den gamla chefen blir irriterad av ett överrumplande samtal och därför inte lämnar ett positivt omdöme.

En chef som du tror lämnar ett positivt omdöme om dig blir säkert glad om du ringer!

Du skall ringa din gamla chef och kolla med honom att det är ok!

Google är bra

Viktigt att tänka på
* Svenskt personbevis krävs alltid, även om du är utflyttad sedan flera år från Sverige. Du erhåller personbeviset från skattemyndigheten på den ort där du senast var folkbokförd. Det beställs enklast per e-post, adresserna till skattekontoren finns på www.skatteverket.se. Kontrollera att personuppgifterna stämmer, speciellt namn och födelseort, innan ni kommer till ambassaden. Ev. fel måste rättas till innan ansökan görs. Passet utfärdas med den information som finns i den svenska folkbokföringen även om man är avregistrerad sedan länge. Personbeviset får inte vara äldre än 3 månader.

Nästa gång kan du pma mig om du vill! :blah

Jag kollade faktiskt google, lite i alla fall... men jag kollade. :mattias

Det är vanlig artighet att fråga innan man använder någon som referens.

Annars kanske den gamla chefen blir irriterad av ett överrumplande samtal och därför inte lämnar ett positivt omdöme.

En chef som du tror lämnar ett positivt omdöme om dig blir säkert glad om du ringer!

Jag har bara haft en chef så jag får ta det jag har :gnissla

Drysen skrev:
Jag har bara haft en chef så jag får ta det jag har :gnissla

En gammal praktikant ringde mig och frågade om hon fick ange mig som referens, vilket jag lovade.
Så även praktikplatser där du har gjort bra ifrån dig räknas! :tummenupp

Man bör alltid fråga den tänkta referensen om det är ok. Om inte annat så är ju då personen åtminstone förberedd på att få samtal, även om jag har fått en känsla av att referenser sällan kontaktas, det ska liksom bara finnas där.

En annan bra referens man kan ange är lärare.

En gammal praktikant ringde mig och frågade om hon fick ange mig som referens, vilket jag lovade.
Så även praktikplatser där du har gjort bra ifrån dig räknas! :tummenupp

Hur länge är "gammal" i "gammal praktikant"? 3 månader? 1 år? :gnissla Hur långt bak i tiden kan man gå när man vill ha en referens?

Man bör alltid fråga den tänkta referensen om det är ok. Om inte annat så är ju då personen åtminstone förberedd på att få samtal, även om jag har fått en känsla av att referenser sällan kontaktas, det ska liksom bara finnas där.

En annan bra referens man kan ange är lärare.

Har nog ingen lärare som jag vill använda som referens, om jag inte kan använda nån lärare från högstadiet.

Hur länge är "gammal" i "gammal praktikant"? 3 månader? 1 år? :gnissla Hur långt bak i tiden kan man gå när man vill ha en referens?

Har nog ingen lärare som jag vill använda som referens, om jag inte kan använda nån lärare från högstadiet.

Ett par år är väl helt OK, eller din föregående arbetsgivare om du byter från ett jobb till ett annat, gör man det i samförstånd med sin nuvarande arbetsgivare så anger man honom, men söker man nytt bakom nuvarande chefs rygg så kanske man inte ska ange honom som referens :D

Jag skulle aldrig skriva referensen i ansökan, det tar jag efter eventuell intervju om jag tycker att det känns bra. Man ska inte slita på sina referenser.

Ett par år är väl helt OK, eller din föregående arbetsgivare om du byter från ett jobb till ett annat, gör man det i samförstånd med sin nuvarande arbetsgivare så anger man honom, men söker man nytt bakom nuvarande chefs rygg så kanske man inte ska ange honom som referens :D

Kan vara lite kul om man söker nytt jobb bakom chefens rygg och han får ett samtal. :tungan

Jag skulle aldrig skriva referensen i ansökan, det tar jag efter eventuell intervju om jag tycker att det känns bra. Man ska inte slita på sina referenser.

Det finns en ruta på ansökan där det står: "Referenser". Så jag antar att det bara är för mig att skriva i.

Håller med här.
Visst, om den potentielle arbetsgivaren uttryckligen begär att man ska skicka med minst en referens i sin ansökan så är det väl ok men annars är frasen "Referenser lämnas på begäran" helt accepterad.

Och fråga för allt i världen innan du anger någon som referens. :tummenupp

Last edited:
Det måste manväl göra om man ska vara intressant. Annars går det i runda arkivet direkt.
Man fattar att det finns folk som inte får nått jobb, asså.

Jag har aldrig varit utan arbete och aldrig o-fått ett jobb som jag velat ha. Om arbetsgivaren är intresserad av att anställa så får man komma på intervju, då lämnar man ut nummer till sin referens.

Om man inte är intressant nog för att kallas till intervju, vad sjutton ska då arbetsigvaren med referensen till? Ska någon ringa till mina referenser så ska båda parterna (arbetsgivaren OCH jag) mena allvar, annars får det vara.

Anja säger:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3528364&posted=1#post3528364 vad tycker du?
- Gösta säger:
du har en poäng, det känns lite som att man slösar bort referenserna som livlinor i postkodsmiljonären
Anja säger:
ja, precis
Anja säger:
jag är lite mer diskret än så när jag söker jobb
Anja säger:
skriv gärna detdär med postkodsmiljonären, det var bra

Obs, nej jag heter inte gösta

Nu får du skärpa dig,
GÖSTA e jag och ingen annan- JA GÖR`T

:tummenupp
Anja säger:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3528364&posted=1#post3528364 vad tycker du?
- Gösta säger:
du har en poäng, det känns lite som att man slösar bort referenserna som livlinor i postkodsmiljonären
Anja säger:
ja, precis
Anja säger:
jag är lite mer diskret än så när jag söker jobb
Anja säger:
skriv gärna detdär med postkodsmiljonären, det var bra

Obs, nej jag heter inte gösta

Fasen vilken skärpt gosse det måste vara :gnissla

ja nu va du ju kul!!!!

iq fiskmås:pannkyss :D :) :tungan

gösta e kär i anja:pannkyss

Last edited:
Förutom att bara kolla att det är "ok" bör du stämma av att den du tänkt lämna som referens kommer lämna ett bra omdöme. Det är inte fel att coacha din referens i vad frågorna kan tänkas gälla och hur du helst ser att han/hon svarar för att bäst matcha din egen presentation.

Nu pratar jag inte om att be referensen om att ljuga, men att gå igenom jobbet och punkter du kanske vill att din referens skall puffa lite extra för osv. :)

En f.d. "arbetskamrat" hade, helt oförståeligt, lämnat vår chef som referens på en ansökan. När rekryteraren ringde för att stämma av fick han svaret att "Nej, jag kan inte rekommendera den här personen. Hon stal för tiotusentals kronor från arbetsplatsen och blev därför polisanmäld för grov stöld och uppsagd".
Tror du hon fick jobbet?

Alltså, stäm av med din referens ;)

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken