Referenser APRILIA RST 1000 FUTURA

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Är i köpdagen på ovanstående hoj av årgång 2001. Har letat och haft mig på de SVENSKA sidorna om denna hoj. Hittade ett och annat. Vet att hojen ska ha nästintill japansk kvalitet, tar några mil att lära sig rätt körteknik för den samt annat "smått och gott". Målet är isf att hämta hojen på måndag 27 aug.

Nu är jag dock mer intresserad av att veta följande:

1. Hur är det med serviceställen på dessa i Skåne-trakten?
2. Reservdelar. Hur lång väntetid och var fixar man dessa bäst i Skåne/Sverige?
Har hittat i Tomelilla, Kristianstad, Landskrona, Olofström, osv.
3. Hur är dessa serviceställen, om man behöver något? Anseende?
4. Några saker att tänka på innan jag bestämmer mig för köp?

Finns väl kanske flera frågor och undringar so säkert kommer att fyllas¨på. Ge mig gärna feed-back på sporttourern FUTURA som det gäller i denna tråd.

Tack, men den har jag ju redan. När det står SVENSKA menar jag ju också svenska och inte andra sidor. Läste du hela min text?

Tack, men den har jag ju redan. När det står SVENSKA menar jag ju också svenska och inte andra sidor. Läste du hela min text?

Det gjorde jag,men jag tyckte det va bättre än ingenting...gällade svenska sidor med aprilia så är det väldigt stor torka på såna. Finns några men inga är till så stor nytta, tro mig jag vet har haft aprilia i 4 år, snabbast lättaste är att beställa grejer m.m från andra länder och informationen m.m får man lättast från icke svenska aprilia sidor. Måste du ha svensk info, forum, sidor m.m så anser jag det är bättre att ta ett annan märke om du har den inställningen.

Ska inte försöka hjälpa till något mer eftersom du värkar inte vilja ha hjälp. Åter till topic.

Det gjorde jag,men jag tyckte det va bättre än ingenting...gällade svenska sidor med aprilia så är det väldigt stor torka på såna. Finns några men inga är till så stor nytta, tro mig jag vet har haft aprilia i 4 år, snabbast lättaste är att beställa grejer m.m från andra länder och informationen m.m får man lättast från icke svenska aprilia sidor. Måste du ha svensk info, forum, sidor m.m så anser jag det är bättre att ta ett annan märke om du har den inställningen.

Ska inte försöka hjälpa till något mer eftersom du värkar inte vilja ha hjälp. Åter till topic.

Förstå mig rätt på den punkten. Ville ha svar på ovanstående frågor från svenska ägare av Futuran. Därför ville jag fokusera just på den modellen och ingen annan. Men verkar väl kanske inte vara många i vårt land som innehar denna modell....?

Förstå mig rätt på den punkten. Ville ha svar på ovanstående frågor från svenska ägare av Futuran. Därför ville jag fokusera just på den modellen och ingen annan. Men verkar väl kanske inte vara många i vårt land som innehar denna modell....?

Är Futura ägare sedan ett år tillbaks.
Då jag inte bor i skåne kan jag inte hjälpa dig med intryck från verkstäder där.

Apriliaforumet ÄR det viktigaste stället att få hjälp och hitta information.
Om du inte har intresse av att meka själv skulle jag nog inte rekommendera denna hojen då det verkar vara få verkstäder som kan den.

Mesta av de kända problemen verkar vara el relaterade som laddning, startrelä samt instrument paneler.

Lycka till

Är Futura ägare sedan ett år tillbaks.
Då jag inte bor i skåne kan jag inte hjälpa dig med intryck från verkstäder där.

Apriliaforumet ÄR det viktigaste stället att få hjälp och hitta information.
Om du inte har intresse av att meka själv skulle jag nog inte rekommendera denna hojen då det verkar vara få verkstäder som kan den.

Mesta av de kända problemen verkar vara el relaterade som laddning, startrelä samt instrument paneler.

Lycka till

Stämmer bra det. Har inget som helst intresse att meka själv. Så jag lämnar hellre in den på verkstad då jag inte har nån plats att meka heller. Så elproblem är vanlig förekommande problem på denna? Något mer? Får väl lusläsa Apriliaforumet vid tid så man kan se vad mer som går galet.

Vad är bränsleförbrukningen på en sådan hoj, tro?

Tack för infon iaf..

Stämmer bra det. Har inget som helst intresse att meka själv. Så jag lämnar hellre in den på verkstad då jag inte har nån plats att meka heller. Så elproblem är vanlig förekommande problem på denna? Något mer? Får väl lusläsa Apriliaforumet vid tid så man kan se vad mer som går galet.

Vad är bränsleförbrukningen på en sådan hoj, tro?

Tack för infon iaf..

Om man löder vissa kontakter och kontrollerar att vissa anslutningar är korrekt åtdragna samt byter batteri innan det är helt slut så slipper man mycket bekymmer. Jag tourade under semestern och kom ner på 0.5 l/mil om jag kan lita på min GPS då hastighetsmätaren nu är ur funktion:mad:

Om man löder vissa kontakter och kontrollerar att vissa anslutningar är korrekt åtdragna samt byter batteri innan det är helt slut så slipper man mycket bekymmer. Jag tourade under semestern och kom ner på 0.5 l/mil om jag kan lita på min GPS då hastighetsmätaren nu är ur funktion:mad:

Men det är väl på en Mille? Samma motor på Millen menar du? Samma elektronik? Samma uppbyggnad.

Kanske kan hitta något matnyttigt här: http://www.famiglia-aprilia.se/

På den tiden jag hade Aprilia så var det forumet relativt nystartat, men det kanske har utvecklats dom senaste åren

Tackar för den länken. Hade sett den någonstans, men av nån anledning uppmärksammade jag inte den, i tron att det var en Schweisisk sida. heeeh, så är det när man är för snabb. :-o

Last edited:
Det är många Aprilia mille ägare som har fått byta startrelä.

Ofta är det pga dålig laddning som även har orsakat att "starter clutch" har gått sönder.
Futuran har lite annan ledningsdragning och lider ännu mer av laddnings problem delvis pga en laddnings regulator som ger lägre volt ut ju högre varvtal man har:huvet

Läs o lär i Aprilia forumet!

Det är många Aprilia mille ägare som har fått byta startrelä.

Ofta är det pga dålig laddning som även har orsakat att "starter clutch" har gått sönder.
Futuran har lite annan ledningsdragning och lider ännu mer av laddnings problem delvis pga en laddnings regulator som ger lägre volt ut ju högre varvtal man har:huvet

Läs o lär i Aprilia forumet!

Låter ju inget vidare precis. Håller på att läsa där. En kille som hade en Kawa Contour (liknande GTR1000) och köpte en Futura som jämför och delar med sig av erfarenheterna. Det är väl si o så, men läser fortfarande:
http://mcnamee.tzo.net/motorcycle/

Ingen kul läsning, men intressant. Tack igen!

Väl insatta källor berättar för mig att ÅF servicen på Aprilia generellt sätt är under all kritik, dessutom är modellen ganska iskall på marknaden.
Detta gör nog att den går att hitta till riktigt bra priser om man nu hittar någon.

Min korta tid som Aprilia ägare kan jag referera till startrelä problematiken, men har du ett bra batteri så slipper du problemet.
Relät passar från någon ducce modell minns ej vilken,reservdelar finns men det tar tid.Men jag upplevde den som väl ihopatt och hade genongående hög kvalite överlag.

Motorn är densamma i många modeller och inte speciellt svårskruvad, en verkstad med bredd torde inte ha problem med att serva den.Den går ju sällan sönder
Men vill man absolut ha en Italiensk V twin med karaktär skulle jag hellre titta på Ducatis ST4 ?

Last edited:
Väl insatta källor berättar för mig att ÅF servicen på Aprilia generellt sätt är under all kritik, dessutom är modellen ganska iskall på marknaden.
Detta gör nog att den går att hitta till riktigt bra priser om man nu hittar någon.

Min korta tid som Aprilia ägare kan jag referera till startrelä problematiken, men har du ett bra batteri så slipper du problemet.
Relät passar från någon ducce modell minns ej vilken,reservdelar finns men det tar tid.Men jag upplevde den som väl ihopatt och hade genongående hög kvalite överlag.

Motorn är densamma i många modeller och inte speciellt svårskruvad, en verkstad med bredd torde inte ha problem med att serva den.Den går ju sällan sönder
Men vill man absolut ha en Italiensk V twin med karaktär skulle jag hellre titta på Ducatis ST4 ?

Kul och intressant med så mycket info. Nu har jag hämtat min hoj idag, måndag. Det blev en Aprilia RST1000 Futura -01 med endast 1060 mil på mätaren. Så det lär bli en service för genomgång på MC-verkstad då jag inte vill göra något själv.

Det verkar klart vara mycket hoj för pengarna och fattar inte riktigt varför inte Aprilia gått bra i Sverige på försäljningsstatistiken. Genomgående verkar ju hojen ligga över "italiensk kvalitet" och "nära japansk" om man läser rätt. Dock ej på finishen.

Så om jag gjort ett bra köp eller ej, återstår att se framöver. Om inte, var det iaf en rätt så skön "provkörning", tills den säljs nångång.

Beträffande serviceställen verkar det faktiskt vara på den "bättre" sidan än för några år sedan. Har ringt runt och upptäckt att fler än jag trodde i Skåne sysslar och pysslar med Aprilia. Hur mycket detta sedan är värt i praktiken, får vi se när denna används. Reservdelarna skulle tydligen också finnas till hands. Kollade iofs mest på förbrukningsmaterial, lampor, avgas osv...

Ska dock hålla startreläet i åtanke.

Angående startreläet så går det sällan om man är försiktigt med start knapen...det säga man slår på hojen med lyset av(går göra på vissa modeler) och man gnugar ej på starten..startar den inte direkt så väntar man några sekunder och testar igen. Inga av mina aprilior har varit svår startade eftersom de har insprutning...vinter dvala i norrland i kall garage, hojen startar direkt på våren!

Angående startreläet så går det sällan om man är försiktigt med start knapen...det säga man slår på hojen med lyset av(går göra på vissa modeler) och man gnugar ej på starten..startar den inte direkt så väntar man några sekunder och testar igen. Inga av mina aprilior har varit svår startade eftersom de har insprutning...vinter dvala i norrland i kall garage, hojen startar direkt på våren!

Tack för tipset.....än verkar den ju funka. Trots att hojen gått ca 1070 mil så väntar jag med service tills vintern är här......

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025