Reedventiler och tändstift

Fick tag i ett annat bladmått med en precision på 0.03-0.10 med flera intervaller. Passade även på att mäta 0.10 på båda bladmåtten. Det visade sig att det första bladmåttet visa ca0.23 och inte 0.10... man blir ju så trött. Hade sparat många timmar om jag tänkt till och kollat det först.

Hursomhelst står det i boken att man ska känna ett "slight drag" när man tar bladmåttet mellan kamaxel och ventil. Hur känner ni? Ska det kännas lite eller mellanmotstånd när man för in och ut måttet?

Började mäta lite igår och det är skillnad nu.

Är det varmare i dit garage nu? Omgivning temperaturen kan ha betydelse.
Men det låter som öm du kan släppa det där med ventil spelet.
Mats

Det finns 2st kamaxlar märkta IN och EX som ska vara i linje med motorns kant. Varje gång jag roterar hjulet 1 varv som kamkedjan sitter på roterar kamaxlarna 1/2 varv. Den främre och bakre är placerade på rätt plats men, det var jag noga med. Finns det något sätt att se om kamaxlarna sitter åt rätt håll? Jag är inte säker men jag kan i min trötthet ha monterat av kamaxlana upp och ner. Har satt ihop det igen och allt känns ok när jag vrider runt för. Men vill vara på den säkra sidan.

Haha 2 st mått satt sammanklistrade! Jag kontrollerade alla bladmått på det nya och gama bladmåttet med mikrometern och avikelsen var minimal och stämde.

Befintliga mått
In 0.10-0.13
Ex 0.16-0.19

Justerat till
In 0.17-0.21
Ex 0.22-0.26

Tolerans
In 0.15-0.24
Ex 0.22-0.31

Obs har inte satt i kedjespännaren på bilden. När kedjespännaren är i då hamnar Ex och In rakt med kanten

Bifogat

• IMAG1573.jpg
    IMAG1573.jpg
    238.3 KB · Visningar: 182
Last edited:
Utgick från att jag tagit isär den med in och ex åt rätt håll då jag gått efter markeringen som sitter på sväng/drivaxeln. Satte ihop det idag och motorn startade omgående med nya ventilspelet.

För att avsluta tråden. Allt ihopsatt och fungerar felfritt sen några veckor tillbaka. Startade på direkten efter ventiljusteringen. Tack för hjälpen! :)

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa