Reedventiler och tändstift

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
97, kawasaki zx6r
Justering av ventilspel, shims (Reedventiler och tändstift)

Har en kawasaki zx6r 1997 som började vara svårstartaf förra säsongen, var nere i garaget med nyladdat batter och försökte. Gick inte igång trots att startmotor går som den ska. Rengjorde tändstiften och upptäckte att det var mycket sot på tändstiften. Som jag förstår är blandningen för fet som gör att det sotar. Passade på att kontrollera och rengöra reed ventilerna. Där upptäckte jag att ena kammaren vara riktigt sotig. Någon som vet vad det kan bero på? Ventilera var hela och fina i övrigt, bifogar en bild.

När jag kör med min öppna GPR ljuddämpare blöddrar den när man släpper på gasen upplever jag det som. Men inte med originalljuddämparen. Kan det ha någon betydelse för sotiga stiften?

Första bilden och andra är hör ihop och den tredje bilden har jag torkat av sotet. 1 av dessa fyra var väldigt sotig de andra 3 var lätt oljiga inuti.

Hur ska det se ut?

Bifogat

• IMAG1545.jpg
    IMAG1545.jpg
    255.2 KB · Visningar: 266
  • IMAG1550.jpg
    IMAG1550.jpg
    238.5 KB · Visningar: 146
  • IMAG1551.jpg
    IMAG1551.jpg
    220.7 KB · Visningar: 156
Last edited:
Dom där Reedventilerna har nog troligtvis med avgasrening att göra, så dom påverkar nog inte startbarheten av motorn.
Sotiga stift säger inte så mycket, smygkörde du på slutet, har du prova att starta den många gånger osv?
Börja med NY bensin i tanken.
Justera ventilerna, troligtvis har ventilspelet på insugsventilerna gått mot NOLL. Vilket gör den svårstartad.
När det är kontrollerat kan du fortsätta om kontrollera om den fortfarande går fett.

Mats

Tack för svar, har inte justerat ventilspelet förr men som tur har jag min Haynes. Började plocka ner hojen idag. Upptäcker till min glädje att långa 17mm hylsan spårlöst försvunnit från igår :/ så fick bryta när jag skulle ta ut tändstiften igen. Får köpa ny hylsa imorgon

Har öppnat motorn och mätt ventilspelet med ett bladmått enligt min haynes verkstadshandbok. Mätte ventilspelet för första 8 ventilerna roterade sedan motorn 360grader och mätte på resterande 8 ventilerna.

Resultatet är att endast 0.05mm bladmåttet går in när ventilerna är i toppläge TDC (top dead center) som det kallas i boken. Det gäller på alla ventiler försökte med 0.10 men det gick inte på någon.

Spelet ska vara:
IN 0.15-0.24
EX 0.22-0.31

Motorn har gått ca 3400 mil sen senaste justering enligt serviceboken om inte någon har gjort det privat.

Är det bara till att byta alla shims?
Kan det stämma att spelet endast är 0.05?

Var det 0.05mm spel på alla ventiler? Isåfall tror jag att du har mätt på fel sätt.

Om ingen justering av ventilspelet har gjorts på 3400 mil så kommer det vara väldigt varierande mått. När jag mätte spelet på farsans Yamaha häromdan så var spelet på insuget allt mellan 0.10mm under lägsta tolerans och 0.03mm över högsta.

Exakt hur mätte du spelet?

Såhär mätte jag det. klippte ihop en bild. Dock var det innan jag tog av själva kåpan som håller fast veven. Bifogar bild på hur jag gjorde dock ej samma motor.

Har mätt shimsen med mikrometern.
Bifogar skiss

Bifogat

• bladmatt.jpg
    bladmatt.jpg
    240 KB · Visningar: 152
  • IMAG1562.jpg
    IMAG1562.jpg
    256.9 KB · Visningar: 127
  • IMAG1563.jpg
    IMAG1563.jpg
    221.4 KB · Visningar: 116
Last edited:
När jag justerar ventilerna gör jag på följande sätt.

Kommer utgå ifrån cylinder #4 eftersom jag drar runt motorn på högersidan på min hoj.

Jag vrider runt motorn så att kamlobens "topp" (som öppnar ventilen) pekar 180 grader från tryckaren, alltså så att tryckaren är helt opåverkad. Därefter för jag in bladmåttet mellan tryckaren och kammens baksida och noterar måttet. Jag brukar börja mäta i mitten av det tänkta toleransområdet. Går bladmåtten inte in då vet man att det kan vara för tight och skulle dom gå in så vet man att man är inom marginalerna och kan gå vidare till nästa (om man inte känner ett måste att justera).

Därefter går jag vidare till cylinder #3 och upprepar samma procedur.

Får gå ner och montera ihop allt igen och göra en ny mätning sen. Tyker också det verkar skumt att alla är mellan 0.05-0.10 i diff.
Har iaf måtten på shimsen så vet vad man bör beställa efteråt. Återkommer om ett tag:)

Diffar det mellan 0.05 och 0.10 så kan det nog vara riktigt, men däremot om det var 0.05mm på alla så hade det varit konstigt.

Jag får altså in bladmåttet på 0.05 (går in lätt utan problem) på alla ventiler men om jag försöker få in nästa storlek som är 0.10 går det inte på någon

Hej får jag låna tråden lite?

Reedventilerna, antar att det är dom där plattorna som är på dom första bilderna. Vad gör dom?

Jag plockade loss mina av misstag ( ijakt på annat) för ett tag sedan och dom var helt svarta på insidan, bör jag göra rent dom och med vad isåf?
Hur märker jag skillnad om jag ska mäsrka något alltså?

/G

Hej får jag låna tråden lite?

Reedventilerna, antar att det är dom där plattorna som är på dom första bilderna. Vad gör dom?

Jag plockade loss mina av misstag ( ijakt på annat) för ett tag sedan och dom var helt svarta på insidan, bör jag göra rent dom och med vad isåf?
Hur märker jag skillnad om jag ska mäsrka något alltså?

/G

Det är väl för att späda på avgaserna med friskluft, typ pulsair-system.

Ja det tog ju sin lilla tid. Nu har jag fått axlarna på sin plats otroligt drygt att få alla delar i rätt läge och fasning. mätte hälften av ventilerna igen. och får sama mått 0.05 går in 0.10 går inte in hur jag än lirkar och trycker.

Vad i inlägg #2 är det du inte förstår?
"Dom där Reedventilerna har nog troligtvis med avgasrening att göra, så dom påverkar nog inte startbarheten av motorn.
Sotiga stift säger inte så mycket, smygkörde du på slutet, har du prova att starta den många gånger osv?
Börja med NY bensin i tanken.
Justera ventilerna, troligtvis har ventilspelet på insugsventilerna gått mot NOLL. Vilket gör den svårstartad.
När det är kontrollerat kan du fortsätta om kontrollera om den fortfarande går fett.

Mats

Ja det tog ju sin lilla tid. Nu har jag fått axlarna på sin plats otroligt drygt att få alla delar i rätt läge och fasning. mätte hälften av ventilerna igen. och får sama mått 0.05 går in 0.10 går inte in hur jag än lirkar och trycker.

Du har inga finare bladmått graderat från 0.01 till 0.10mm?

Du ska ju helst ha så exakta mått som möjligt (så när som på en hundradel) när du byter schims annars sitter du snart där igen och ska göra ventiljustering.

Att 0.05 går in och 0.10 inte går in betyder bara att det ligger nånstans mellan dom två, men du har inget exakt mått.

Sen frågar jag samma sak igen, vilka ventiler är det som visar det du har mätt upp? Insugsventilerna eller avgasventilerna? Båda?

Du sa att toleranserna skulle vara följande.

IN 0.15-0.24
EX 0.22-0.31

Har du under 0.10mm i spel på alla ventiler? :va

Det är ett vanligt fel på sportiga hojar. Gäller både Cross och Landsväg. Just insugsventilerna ger sig i tätningsytan och blir ihopbankade. Spelet minskar. Det börjar med att bli svårtstartad varm, sedan svårstartad kall också.
Har man tur går det att justera ventilerna och köra 500 mil utan att det händer så mycket, men blir den inom kort svårstartade igen så är det bara att ta av toppen och byta till NYA ventiler.

Mats

Jag har mätt båda och det är lika på all ungefär. Har betällt ett finare bladmått så kan jag få exaktare mått. har mätt alla ventiler kan ju anta att dessa är någonstans mellan 0.06-0.09. Den tecknade bilder är storleken på shimsen just nu. Återkommer när jag fått bladmåttet förhoppningsvis imorgon

Jag har mätt båda och det är lika på all ungefär. Har betällt ett finare bladmått så kan jag få exaktare mått. har mätt alla ventiler kan ju anta att dessa är någonstans mellan 0.06-0.09. Den tecknade bilder är storleken på shimsen just nu. Återkommer när jag fått bladmåttet förhoppningsvis imorgon

Hoppas bilden du tagit är felvisande. Du ska mäta ventilspelet när smala loben pekar uppåt.
Men jag gissar att du vet det och bilden är konstig eller missvisande bara

Hoppas bilden du tagit är felvisande. Du ska mäta ventilspelet när smala loben pekar uppåt.
Men jag gissar att du vet det och bilden är konstig eller missvisande bara

Vi får hoppas att bilden är från något annat fordon, nockarna verkar spreta åt alla j-la håll. Kanske det är en gammal Volvo?

Mats

Fick tag i ett annat bladmått med en precision på 0.03-0.10 med flera intervaller. Passade även på att mäta 0.10 på båda bladmåtten. Det visade sig att det första bladmåttet visa ca0.23 och inte 0.10... man blir ju så trött. Hade sparat många timmar om jag tänkt till och kollat det först.

Hursomhelst står det i boken att man ska känna ett "slight drag" när man tar bladmåttet mellan kamaxel och ventil. Hur känner ni? Ska det kännas lite eller mellanmotstånd när man för in och ut måttet?

Började mäta lite igår och det är skillnad nu.

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa