Reedventil

Allround skrev:
Tja,
Hur mycke effekt tar en sleten reedventil??
Och var kan man få tag på en ny till Suzuki RG?

Du får ingen jätte märkbar effekt. Någon som sålde sånna här "trim reeds" här på forumet för nått tag sedan som påstod att dom ökade upp till 3 hästar eller något i samma stil.

Rent skitsnack om du frågar mig. :tomten
 
byter du till flexiblare reeds får du snabbare gasrespons.. kanske lite effekt men knappt märkbart främst gasrespons. Du kan även förändra hela registret beroende på reedsen.. inte riktigt hajat hur de funkar.
 
Allround skrev:
Tja,
Hur mycke effekt tar en sleten reedventil??
Och var kan man få tag på en ny till Suzuki RG?



Tjenare Martin, nu är de så här att en ny reed bör du hitta på www.addemoto.com eller hur de nu stavas annars så tror ja yamaha center / honda center kan beställa hem ett till dig,

Till skillnad från hederliga insug med förgasare direkt på så ska membranet förhindra att bensin / luft inte ska tryckas tillbaka till förgasarn vilket i sin tur ger renare respons å gång i motorn har ja för mig... Ju mer trimmad hojjen är ju mer bensin vill den ha = motorn går bättre med fler läppar på membranet. som i sin tur bidrar till att bensinen kommer in gämnare och motorn går bättre. Jag e inte helt 100 på detta men ja e nästan helt säker... :3freak
 
Vad jag har hört så ska en dålig ventil kunna orsaka effektförlust med några hästkrafter.

Och min RG har ny kolv, och den är avstrypt, och den går hur bra som helst.
Förutom att den har ett klent register. Den får ingen effektkick när den kommer upp i varv, och den toppar endast 130... 140 nerför om man har mycket tur den dagen.
Har gått genom allting, det ända som finns kvar nu som jag ser det är reedventilen, som skall vara effekttjuven.

Låter det rimligt??, vad skulle det kunna vara annars?? förutom avgasporten, den fungerar som den ska.. öppnar vid 7000 varv.
 
Allround skrev:
Vad jag har hört så ska en dålig ventil kunna orsaka effektförlust med några hästkrafter.

Och min RG har ny kolv, och den är avstrypt, och den går hur bra som helst.
Förutom att den har ett klent register. Den får ingen effektkick när den kommer upp i varv, och den toppar endast 130... 140 nerför om man har mycket tur den dagen.
Har gått genom allting, det ända som finns kvar nu som jag ser det är reedventilen, som skall vara effekttjuven.

Låter det rimligt??, vad skulle det kunna vara annars?? förutom avgasporten, den fungerar som den ska.. öppnar vid 7000 varv.

Kanske inte ska gå så mycket snabbare då :7peta
Vet inte hur snabbt dom går annars. Låter konstigt iaf. Kollat sotning krök/ljuddämpare?
 
Martin de e jag simon :rofl

ja har sålt mtn å köpt en lätt mc nu å min e strypt förutom pluggen i avgas går i 140 å accar som ett svin.


Men iallafall, när du borrade cyllen gjorde du den större då? för då kan det mycket väll vara membranet som e effekt tjyven e de hela. eller så har du för liten förgasare :fyllisar ja har en 38mm flatsidare ligandes med 300 munstycke fett :yoparty
 
Rg

Hej jag har trimmat min RG med det mesta. Men jag har inte bytt reeds. Och den går hur fint som hälst gör 150km/h med 13 drev i framm när orginal är 15. Men jag har också funderat på det där med reedsen men har aldrig gjort något åt det. Frågan är om det gör nått. Och var kan man hitta tex. kolfiber reds till en gammal RG
 
Lawbreaker skrev:
Hej jag har trimmat min RG med det mesta. Men jag har inte bytt reeds. Och den går hur fint som hälst gör 150km/h med 13 drev i framm när orginal är 15. Men jag har också funderat på det där med reedsen men har aldrig gjort något åt det. Frågan är om det gör nått. Och var kan man hitta tex. kolfiber reds till en gammal RG


Vad har du för trim då??
När får du effektkicken?
Hur gick den innan du trimmade den då?? som min?
 
Du vet ju Martin att du ska ju köra in den nyborrade cylindern å kolven innan du kan brassa på och få all effekt :näsblod
 
Padde skrev:
Du får ingen jätte märkbar effekt. Någon som sålde sånna här "trim reeds" här på forumet för nått tag sedan som påstod att dom ökade upp till 3 hästar eller något i samma stil.

Rent skitsnack om du frågar mig. :tomten

du får försöka hålla isär saker....

det var jag som sålde jag påstod inget utan jag hänvisade till bänk-papper :kocko

sök på kolfiber membran så ser du tråden
 
RS "Alex" skrev:
du får försöka hålla isär saker....

det var jag som sålde jag påstod inget utan jag hänvisade till bänk-papper :kocko

sök på kolfiber membran så ser du tråden

Jag har sett tråden och ditt "bänk" papper som förövrigt satt på baksidan av kartongen tyckte jag någon sa.

Litar jag på det? Nej.

Skulle du bänkat din hoj med enbart avstrypt rs och sedan satt på den och bänkat igen och såg att den gav upp mot 3hk så visst, då kan man tro på det. Vad som står på baksidan av nån kartong litar jag inte på för 5 öre. :hihi :hihi
 
Padde skrev:
Jag har sett tråden och ditt "bänk" papper som förövrigt satt på baksidan av kartongen tyckte jag någon sa.

Litar jag på det? Nej.

Skulle du bänkat din hoj med enbart avstrypt rs och sedan satt på den och bänkat igen och såg att den gav upp mot 3hk så visst, då kan man tro på det. Vad som står på baksidan av nån kartong litar jag inte på för 5 öre. :hihi :hihi

men snälla padde du påstår att jag påståt något, det var där jag ville rätta dig för det har jag inte :kocko

jag är helt neutral och hänvisar till bänk pappret

sen kan jag hålla med dig till viss del, tror pappret påstod det skulle ge 5 hk och det tror jag inte heller på för 5 öre men någon hk ger det garanterat
 
RS "Alex" skrev:
men snälla padde du påstår att jag påståt något, det var där jag ville rätta dig för det har jag inte :kocko

jag är helt neutral och hänvisar till bänk pappret

sen kan jag hålla med dig till viss del, tror pappret påstod det skulle ge 5 hk och det tror jag inte heller på för 5 öre men någon hk ger det garanterat

Alså vad snackar du om?

Jag snackar om vad som står på baksidan av kartongen på membranet/reedsen inte något du sagt överhuvud taget?
 
Allround skrev:
Vad har du för trim då??
När får du effektkicken?
Hur gick den innan du trimmade den då?? som min?


Nu åker jag med planad topp, portad cylinder, öppet filter, trimmrör, ann :) an tändning, drevad som jag sa och så klart ombestyckad. Effekt kicken kommer typ vid 7000 -7500 rpm, med det är en hyffsat gämn gång. Jag har tyvär aldrig åkt cykeln orginal så jag vet inte hur den går men jag har en helt orginal som jag renoverat som snart är klar. Ska bli skoj o se skilnaden
 
Här har ni ialla fall effekten orginal efter en effektprovning. Min hoj gör iaf 155km/h och är rätt pigg
 

Bifogat

  • Effektsuzukirg.JPG
    Effektsuzukirg.JPG
    63.3 KB · Visningar: 79
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top