Reed efter insug 2-t.

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Rs 125, en Pr2 extreme tuned edit roxXx. Samt skuren 250&Novolette!
Håller på att skruva ihop en högprestanda hoj på 70cc. Cyllindern max varv ligger runt 15.500 så det är ganska noga att allt blir rätt. Cyllinder är matchportad efter blocket o.s.v. Nu undrar jag hur viktigt och hur effekt givande det är att ha reedet och insuget matchportade efter varandra. Så det inte finns några kanter lr nått därinne och alltså minska turbulensen och bättre riktning av gaserna.
Kan man göra som en distans mellen reedblocket och insuget och sedan se till att insug ligger helt jämt med hålet i distansen och sedan en plugg lr vad det kallas i reedet. Hur som helst langar en bild.

reeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeed.bmp

Fattar ni? så att jag har en helt slät kant där inne från förgasaren till reedets slut. Kommer det vara mkt effekt givande? mkt jobb kommer det va ialf.

Jösse skrev:
2626836 Vad är det för motor ?

Det är en derbi motor men enda orginal grejen är väl blocket och växellådan.

Reedet är riktat mot vevhuset (är det de man kallar för slidmatad lr inte).
Nått mer du undra?

Du vill göra en övergång från ett litet runt rör till ett stort fyrkantigt?
Övergången ser ut att vara för skarp för att kunna göra nytta.

Om det är bättre vet jag inte. Det minskar ju gashastighet vilket gör att reedventilerna antagligen kommer stänga tidigare efter att trycket blivit högre i vevhuset. Å andra sidan kommer gasströmmen påverkar en större reedyta.

Skicka in bilder på insug o reed så vi kan kolla mer noga.
Vad har du för cylinder, vevaxel ?

Kolven i min avatar är från en MHR replica (50mm) till just Derbimotorn (vanliga EBS).

Kör endast med V-force3 membranet till Derbin.
Det bästa på marknaden.

Bifogat

• DSCN2816 (Large).JPG
    DSCN2816 (Large).JPG
    72.3 KB · Visningar: 78
Inte för att vara sån men detta är ett hojforum, inte ett moppeforum.

Solid snake skrev:
2626892 Inte för att vara sån men detta är ett hojforum, inte ett moppeforum.
Verkar detta vara en typisk moppefuckofråga?

Jösse skrev:
2626870Kör endast med V-force3 membranet till Derbin.
Det bästa på marknaden.
Vad är det för derbi vi pratar om? Jag har en Hunter.

Last edited:
Lezo skrev:
2626834 Håller på att skruva ihop en högprestanda hoj på 70cc. Cyllindern max varv ligger runt 15.500 så det är ganska noga att allt blir rätt. Cyllinder är matchportad efter blocket o.s.v. Nu undrar jag hur viktigt och hur effekt givande det är att ha reedet och insuget matchportade efter varandra. Så det inte finns några kanter lr nått därinne och alltså minska turbulensen och bättre riktning av gaserna.
Kan man göra som en distans mellen reedblocket och insuget och sedan se till att insug ligger helt jämt med hålet i distansen och sedan en plugg lr vad det kallas i reedet. Hur som helst langar en bild.
Fattar ni? så att jag har en helt slät kant där inne från förgasaren till reedets slut. Kommer det vara mkt effekt givande? mkt jobb kommer det va ialf.

Visst kommer det att ge effekt och många aftermarketreeds utvecklas just för att förbättra flödesegenskaperna runt reeden. Dock så är det ofta betydligt mer jobb än vad man får ut i effekt då reeden som grundkonstruktion ger ett väldigt märkligt flöde så att göra småförbättringar där ger rätt lite.

Har du tid/kunskap/pengar så är det bara att sätta igång men förvänta dig inga underverk, lägg energin på en topp med bra squish istället.

Boris JR skrev:
2627080 Visst kommer det att ge effekt och många aftermarketreeds utvecklas just för att förbättra flödesegenskaperna runt reeden. Dock så är det ofta betydligt mer jobb än vad man får ut i effekt då reeden som grundkonstruktion ger ett väldigt märkligt flöde så att göra småförbättringar där ger rätt lite.

Har du tid/kunskap/pengar så är det bara att sätta igång men förvänta dig inga underverk, lägg energin på en topp med bra squish istället.

Vi har ca 10olika squish förpackningar och kommer labrorera oss fram till det blir helt rätt.
Men tack för svaren ialf!

Bearing skrev:
2627298 Vad menar du mend squishförpackning?

Skrev fel, squish packning. Vet inte om det alltid är så men på den här motorn ställer man squishen med hjälp av cyllinder fotspackningar i olika storlek.

Cyl.fotpackningen varierar kompet OCH squishhöjden OCH porttiderna.
Varför inte använda dom etablerade namn som finns ? Squish-packning; fnys.
/u

Bearing skrev:
2626966

Vad är det för derbi vi pratar om? Jag har en Hunter.

Derbi senda R och SM.
Växelhojen alltså.

Den motorn går det att få riktigt bra klipp i.
Det finns massor med eftermarknadsdelar till denna motor från både stora och små tillverkare.

Derbimotorn sitter i alla Metrakithojar som går i diverse mästerskap världen runt.

Moppe eller motorcykel?????

Solid snake skrev:
2626892 Inte för att vara sån men detta är ett hojforum, inte ett moppeforum.
Jag vill inte heller vara "sån" men som allmän kunskaps upplysning:
Ordet/namnet "moped" är svenskt och betyder typ, motor/pedal. För att få kallas moped så gäller 50cc, 1 hkr samt max 30 km/h. Allt annat är motorcykel.

Ang.slidmatning, kolla bilden på en 12vxl 50cc GP Kreidler motor. Man tävlade med 50cc i GP road racing mellan 1961 och 83. Dessa 50cc GP maskiner toppade över 200km/h, RESPEKT.

MVH
Kalle

Bifogat

• Årsracet-06.JPG
    Årsracet-06.JPG
    91.2 KB · Visningar: 77
  • nickobakker kreidler50cc.jpg
    nickobakker kreidler50cc.jpg
    31.5 KB · Visningar: 76
  • Kreidler 50cc12vxl2.jpg
    Kreidler 50cc12vxl2.jpg
    15.3 KB · Visningar: 95
Rammstein skrev:
2628542 Hur många ärliga hk kan man få ur en derbi motor med 70cc?

Lycka till iaf:tummenupp

Beror ju på. Det finns cyllindrar som hebo manston pata nerga som man ska kunna få 28hk ur enligt *katalogen*
Men Prorace cyllindern vi har på nå ska ge runt 22hk i orginal utförande och den här är portad också.
Men som sagt mkt pill och pengar innan man når upp till så många hk dom flesta landar nog runt 15-17hk!

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd