Redovisning av projektarbete här på SH, Behöver era synpunkter!

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducatis
Hej!

Jag har gjort ett projektarbete om motorcyklismen idag där jag har inriktat mig på problemen: Buskörningar, olyckor, åtgärder. Detta är mitt slutarbete i åk. 3 på Samhällsprogrammet. Jag har redan redovisat min slutprodukt i skolan men vill också nå ut till likasinnade för att få era synpunkter. Detta är alltså andra delen av min slutprodukt.

Tacksam om ni skriver ner era synpunkter. Var vänliga att inte skriva massa strunt eftersom min lärare ska gå in och bedöma detta den 4 maj :tummenupp .

MVH Niklas Örtengren

www.gjelset.com/Sporthojredigerat.doc

www.gjelset.com/BILAGOR.doc

EDIT! Om texten är röd och konstig på vissa ställen, gör detta: Gå in på fliken "VISA" och tryck sedan på "MARKERING"

Last edited:
Ett bra arbete och framförallt ett ämne som behöver diskuteras!

Tyvärr har det ju redan i år skett ett par mc-olyckor med tragisk utgång, det senaste fallet jag läste om var en kille som körde sporthoj som körde rakt ut i skogen och dog omedelbart... Dessa singelolyckor tror jag skulle kunna förebyggas genom att fler satsade på någon form av vidareutbildning inom mc-körningen, tex. SMC´s broms-och kurvkurser eller dylikt där man lär känna sina egna och motorcykelns gränser. Det är skitlätt att köra snabbt rakt fram med dagens motorcyklar men att lära sig svänga och ev. väja för ett plötsligt hinder samt att bromsa effektivt det är en svår konst som bara förbättras genom övning och åter övning...

Så alla politiker! Satsa på fler banor och andra avskilda platser där vi kan öva på ett säkert sätt!!

Verkar vara ett hyggligt seriöst arbete.
jag har själv läst en del av studien och det är ingen rolig läsning.
Jag tror att kicksökandet, och att grova trafikbrott tas med en axelryckning, också påverkar blivande mc-åkare. Även om vi ibland trimmade moppar när jag var 15 (se ångmaskinens födelse) så är det idag nästan legio med någon form av trim.
Det måste finnas något konstruktivt sätt att bryta trenden, annnars får vi snart en politiker som lagstiftar bort oss och kanske har fog för det.

Bra och välskrivet, intervjun me polisen var intressant

:tummenupp

Superbee skrev:
Bra och välskrivet, intervjun me polisen var intressant

:tummenupp

Vad var det som var intressant? Vad håller du med om och varför? Hur ser du på problemet eller är det ett problem?

Ja du, vad ska man säga om det här. Allt är ju riktigt bra skrivet och sammanställt på ett fint sätt. Själva materialet är inget nytt utan det är ju den diskussionen som är i media och på gatan. Själv tillhör jag inte wheelande gänget (tyvärr) då jag inte kan och så tillhör jag inte "race" gänget (tack och lov) då jag är för feg.

Det viktiga i det här är att när man pratar om att bygga en race bana i Stockholm så måste man tänka på tillgängligheten och priset. Ingen idé att bygga en bana som man måste boka upp sig på 3 månader innan och slänga ett par tusen för att få köra där. Då har man inte fått något gjort när det gäller buskörningen. Jag skulle utan tvekan åka till en bana och brumma runt om det fanns i närheten men då jag inte håller på med race på en seriös nivå så vill man inte boka in sig utan åka när man känner för det.

Då kommer nästa problem, hur ska man kunna driva en sån bana?

Sen att skylla på effektstarka hojar är också bullshit då "problemet" skulle flytta till en annan kategori hojar. Dom som kör som dom gör gör det inte för hojens skull utan för att DOM vill. Visst, dom kan inte köra 300 km/h men hur ofta har man gjort det???? Själv har jag nästan lyckats med den bedriften 1 gång och jag tyckte inte det var varken kul eller speciellt spännande.

När det kommer till biten att hålla till sig på gamla flygfält och andra större parkeringar när man stuntar skulle kunna fungera om det inte vore för att dom som bor i närheten ringer polisen för att det låter för mycket. Polisen i sig har nog inget emot att man stuntar på såna ställen men dom är ju tvungna och hålla ordningen när någon ringer.

Om man ser till hur jag kör så kör jag med en stor del huvudet då jag har 2 barn som jag inte riktigt vill lämna än. Men jag kör även fort på sina valda ställen och kryssar mellan bilarna när det är köer och kör i bussfilerna. Det upplevs som buskörning så fort man accelererar från 0-170.

En av dom sköna känslorna är ju just att dra fullt på 1'an och 2'an för att sedan släppa på gasen och rulla ner till en human fart. Och om en polis står och skjuter en med lasern just vid det tillfället så vete tusan vad man skulle göra, man vill ju inte bli av med lappen för att man accelererade ett par 100 meter...

Lev med problemet, så länge Staten och kommunerna inte vill/har pengar på att anlägga en bana som är tillgänglig när lusten faller in så kommer detta att finnas kvar. Och även om det finns en bana så tror jag inte att allt försvinner men en stor del av det i alla fall. Den största biten är nog inställningen till busandet. Man får helt enkelt försöka ändra inställningen hos bikers. Nästa steg är väl lobotmi för att få bukt med detta...

Detta är mitt sjuka synsätt på "problemet" och jag talar bara för mig själv och ingen annan. Ledsna personer som känner sig kränkta på något sätt ber jag om ursäkt för redan nu, inget personligt!

//Anders

Intervjun med polismannen är intressant, särskilt då han redogör för sin syn på politiker och hur de mer bör vara (mer motoritresserade). Jag håller med och vill tillägga att utöver att vara mer motorintresserade bör de ha högre utbildning mer arbetslivserfarenhet. Tyvärr är det så att många va våra politiker saknar utbildning, eller möjligen har avbrutna gymnasiestudier bakom sig, och många saknar helt arbetslivserfarenhet. Det tycker jag är märkligt, att det utvecklats en kultur som gjort det möjligt att ha politiker med så låg kompetens att fatta beslut om Sveriges framtid.

Det är klart att när vi har så pass inkompetenta politiker kan vi knappast förvänta oss att de ska fatta kloka beslut inom vårat intresseområde. Jag tänker närmast på att det saknas en räserbana i Stockholmsregionen. Självklart är en motorbana ett stort projekt i kronor och ören men om den politiska viljan saknas kommer det aldrig att bli någon bana i Stockholm.

Det där om att stunta på parkeringar håller jag verkligen med om och har upplevt det själv. Jag och Lars diskuterade det där och man kanske skulle testa att fråga företaget eller liknande som äger parkeringen, om man får tillåtelse att åka på kvällar när den inte används. Är det någon som har testat det?

Verkade bra, men läste inte allt. Dock har Potatoes aldrig stängt av Essingen, eller nån annan Europaväg såvitt jag känner till? Tror de syftar på Birka som ofta stänger av Europavägar för ett enskilt rejs.

Bra skrivet och intressant läsning. Jag är också en som tror att någon form av motorbana skulle få ner "buset på stan" och hela den där diskussionen är ju en lång följetong.

Som dom andra i tråden skrivit så tycker även jag att det va ett välskrivet och intressant arbete. :tummenupp

Det finns nog ingen patentlösning på detta "problem". Bygger man en bana i sthlm kanske fortåkarna på Bogesund och Slingerbulten minskar något, dock tror jag inte att man kommer åt buset i stan. Det är roligt och spännande för en del att få snutjag och leka katt och råtta. Stuntplatser är oxå ett sätt att minska trixandet på gata.

Bygg en bana i storsthlm, ge folk nånstans att stunta då tror iaf jag att olycksstatistiken kommer att förbättras. Buset på gatan kommer dock inte att försvinna.

Edit: Kul att man fick va med på bilderna på framsidan :hihi

Last edited:
Mycket välskrivet! Det märks att du dessutom har satt dig in i problematiken.....Du har gjort grundläggande studier rörande många detaljer inom området du skriver om, mycket bra!
Det enda jag saknar är en eventuell motparts-intervju. Skulle kanske intervjuat något "stadsbus" eller dylikt för att denne skulle kunna få belysa "problemet" från andra hållet. Annars tycker jag det va väldigt intressant läsning.

Och nej! Pmc har aldrig spärrat av E4:an :lol

PMC har spärrat av båten Patricia någon gång (och blivit utkastad) och Mr B's hem borde nog ha spärrats av som miljöfarlig zon efter någon fest eller två, men en hel europaväg är väl ändå att ta i. MÖJLIGEN Tyresövägen, men det låter jag vara en hemlis ;)

Nirre skrev:
Tacksam om ni skriver ner era synpunkter.

Det vore mer intressant med ett projektarbete som handlar om varför MC-åkandet i Sverige blivit så mycket säkrare. Det var 4 gånger fler dödade eller skadade per antal fordon 1980 jämfört med 2001. Det är en minskning med ca 74%. Vilka övriga grupper kan visa liknande förbättringar i säkerhet?

Mycket bra läsning Niklas. Men som ravesmurf påpekade så hade en intervju med "buset" känts rätt trevlig. Nog för att dom flesta här vet hur en sådan intervju skulle låta, men för sakens skull. :hihi

Gammelgalten skrev:
Mycket bra läsning Niklas. Men som ravesmurf påpekade så hade en intervju med "buset" känts rätt trevlig. Nog för att dom flesta här vet hur en sådan intervju skulle låta, men för sakens skull. :hihi

Jo, jag förstår precis vad du menar! Men det mest intressanta för mig var vad en person med erfarenhet av problemet, en som ser detta i vardagen, tycker och tänker.
Den här delen av mitt arbete visar ju också just vad ni tycker. "Buset" har ju faktiskt också givit lite synpunkter på "problemet" i denna tråd. :tungan

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park