Proffesionella program som Premiere Pro etc är overkill om man bara ska klippa och skapa dvd.
Alla program för hemmabruk ser lika ut men de skiljer i hur bra de fungerar när man arbetar med dom.
Tex så tycker jag studio 10 fungerar bättre, än andra program, när man klipper en film men att den är lite väl o-teknisk.
Intervideo och Powerdirector fungerar bra och har en del vettiga finesser men dessa har varit buggiga enligt min erfarenhet.
Ska man bara klippa en mpeg2 film utan att pyssla med texter och effekter så är intervideo ett bra alternativ (vers 2) då den skapar mpeg2 mycket snabbt. Det verkar som den endast renderar själva klippet och låter resterande film vara obearbetad vilket är positivt ur snabbhet och bildkvalitet.
Använder man en effekt så ökar renderingstiden markant till 4-10ggr än om man bara klipper bort oönskad tid och renderar ut i mpeg2 vilket är bäst om man fångar analogt. DV vet jag inget om annat än att det tar upp ofantligt med minne.
Det du behöver skulle kunna vara en plug-in effekt men den finns inte i studio10plus (jag har tittat) så jag misstänker att du enklast rippar ljudet och behandlar den med tex Wavepad och därefter lägger tillbaka ljudet.
När det gäller studio10 ska man köra version 10.5 eller 10.6(med divx fix) för v10.0 är oanvändbar.