Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Han hade kanske inte förväntat sig en stor dieselpöl där heller om det hade funnits en? Reka vägen man åker på för dagen om man gasar på eller ta det lugnt, det har funkat förr?
Och varför skulle de lägga ut grus om det inte fanns något att laga, för att motorcyklisterna skulle gå omkull? Du hör ju själv hur det låter, inte speciellt troligt.

Du talar om saker du inte har pejl på...så det kanske är bättre att bara vara tyst då? :D ;)

Nej, det gick inte såpass fort att rekning krävdes.

Nej, eftersom det är en väg jag tar rätt ofta, har jag koll på den, och "lagningen" är underligt gjord på ett underligt ställe - det finns fler exempel (ta Kolsva upp mot korset till Fagersta, fläckvis oljegrusad på ett mycket underligt sätt, även den med fullgod vägbeläggning tidigare).

Så nja, det är någon form av testverksamhet, eller så har man pengar att bränna och lagar icke-problem...

Men det är klart, vi kanske lär börja reka vägar för att kunna köra i rent av laglig hastighet med, skall man vara beredd på allt som kan dyka upp lär man få leda fram cykeln till slut - det där resonemanget går att skruva in absurdum...skärpning.

/J
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Mera säkerhet till kostnaden av mindre frihet! Å det gäller allt i vårat samhälle inte bara hastighetsgränser... så folk blir deprimerade å tar livet av sig. 10 liv sparade på vägen... 20 förlorade på nedanför Angeredsbron! Staten å dess jävla kontrollbehov!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du talar om saker du inte har pejl på...så det kanske är bättre att bara vara tyst då? :D ;)
/J

Du är en vuxen människa och då bör man förstå att de inte kastar ut grus bara för att testa, det faller ju på sin egen rimlighet! Att ens tro något annat :confused:
Men det kanske är de boende som har gjort det, för att ni har "bombat" för mycket där, precis som på bulten :rolleyes:
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du är en vuxen människa och då bör man förstå att de inte kastar ut grus bara för att testa, det faller ju på sin egen rimlighet! Att ens tro något annat :confused:
Men det kanske är de boende som har gjort det, för att ni har "bombat" för mycket där, precis som på bulten :rolleyes:

Som sagt, du var inte med - och lagningarna är på underliga ställen. :) Det är bara ett konstaterande. :)

Kurvan som grabben brakade av i är rätt hårig med torrt väglag, det är blint och riktigt dålig sikt, därav gick det långsamt...men inte ens det hjälpte, det är nog bara tur att han inte fick hojar i ryggen när vi andra kom efter.

/J
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Som sagt, du var inte med - och lagningarna är på underliga ställen. :) Det är bara ett konstaterande. :)

Kurvan som grabben brakade av i är rätt hårig med torrt väglag, det är blint och riktigt dålig sikt, därav gick det långsamt...men inte ens det hjälpte, det är nog bara tur att han inte fick hojar i ryggen när vi andra kom efter.

/J

Jag ska inte käfta emot mer, tycker bara att det var konstigt att du konstatera att de hade slängt ut grus på måfå, du förstår väl varför jag blir konfunderad likaså?
Huvudsaken där är ju att det gick bra trots allt, jag hoppas han överklagar så att VV står för hans skador om de kan anses som vållande. Det har en kompis gjort, han fick rätt till slut.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det roligaste med "artiklar" i skvallerpressen som denna är kommentarerna efteråt. Det är verkligen "snillen spekulerar" med massor av duktiga svenskar som ALDRIG har haft eller gjort fel :). Gillar speciellt han som var 21 år och kört med sommardäck året runt sen 92, det var INGA problem alls... :rolleyes:

Lite matematik...

2009 - 1992 = 17 år

21 - 17 = 4

Han har alltså kört på sommardäck sedan 1992 och började köra då han var 4 år gammal? Det är just sådana personer polisen borde lägga resurser på att jaga, istället för oss som kör lite för fort ibland. Man blir förbannad! :mad:
 

Dr.Bike

Guest
Lite matematik...

2009 - 1992 = 17 år

21 - 17 = 4

Han har alltså kört på sommardäck sedan 1992 och började köra då han var 4 år gammal? Det är just sådana personer polisen borde lägga resurser på att jaga, istället för oss som kör lite för fort ibland. Man blir förbannad! :mad:

Det är fult att ljuga om sin ålder!
Hör ni det kvinns!
:hihi
 

Dr.Bike

Guest
Mera säkerhet till kostnaden av mindre frihet! Å det gäller allt i vårat samhälle inte bara hastighetsgränser... så folk blir deprimerade å tar livet av sig. 10 liv sparade på vägen... 20 förlorade på nedanför Angeredsbron! Staten å dess jävla kontrollbehov!

Otroligt bra formulerat! :bow

Slagfärdigt som bara en Jôttlabörrjare kan!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som jag nog skrivit en gång tidigare i en annan tråd...

Varför inte lägga upp en databas över vägnätet och hastighetsgränserna, med en motivering varför de är satta som de är? Då kan man ju gå in och få reda på varför just den där 70-vägen, där man utan problem kan köra 140 på med hojen, är satt just till 70.

Men det kanske egentligen bara hade minskat respekten för gränserna än mer, med den ena dåliga motiveringen efter den andra. :hihi

Teoretiskt sett är det inte någon helt dum idé. I en del fall skulle man säkert kunna förstå motiveringarna.
Dock misstänker jag att det är så att om dom redogör för vilka faror det finns på den vägsträckan och utifrån det kommer fram till att lämplig hastighet är max 70 så skulle säkert jag, och många andra med mig, tycka att med samma riskbedömning så vore 90 en lämplig hastighet.

Vägverket har ju en liten tendens till att överskatta riskerna med farten och hellre lägga sig lågt än lite högt då dom har slutat tänka på att varje förare faktisk har ansvar enligt lagen att sedan anpassa hastigheten neråt om trafiksituationen kräver det.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Teoretiskt sett är det inte någon helt dum idé. I en del fall skulle man säkert kunna förstå motiveringarna.
Dock misstänker jag att det är så att om dom redogör för vilka faror det finns på den vägsträckan och utifrån det kommer fram till att lämplig hastighet är max 70 så skulle säkert jag, och många andra med mig, tycka att med samma riskbedömning så vore 90 en lämplig hastighet.

Vägverket har ju en liten tendens till att överskatta riskerna med farten och hellre lägga sig lågt än lite högt då dom har slutat tänka på att varje förare faktisk har ansvar enligt lagen att sedan anpassa hastigheten neråt om trafiksituationen kräver det.

Du har rätt, att alla har sin riskbedömning och vissa kanske tycker det är lämpligt med 90 på den där 70-vägen även efter att ha läst VV:s motivering. Men utan någon motivering alls håller de kanske istället 130 på samma väg?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du har rätt, att alla har sin riskbedömning och vissa kanske tycker det är lämpligt med 90 på den där 70-vägen även efter att ha läst VV:s motivering. Men utan någon motivering alls håller de kanske istället 130 på samma väg?

Det är väl säkert fallet med en del vägar där fordonsförarna inte alls funderar över de eventuella risker som finns utmed vägsträckan som vägverket tar med i sin bedömning när dom bestämmer hastighetsgränsen.
Och det är nog tyvärr en följd av vägverkets strategi kring hastighetsgränserna.
Vägverket sätter låga hastighetsgränser för att dom ska funka i alla väglag och alla situationer vilket tar bort ansvaret från föraren helt.
En förare som håller lagstadgad hastighet kommer nästan aldrig att behöva sänka hastigheten ytterligare pga att man redan kör så sakta som är nödvändigt i riktigt dåligt väglag. Man har således tagit bort riskmedvetenheten från förarna då dom aldrig måste göra en riskvärdering i dom sammanhangen.

Jag tror faktiskt att det är just grejen att vägverket försöker lagstifta bort alla risker som gör att folk inte funderar över riskerna i samband med deras beteende i trafiken och jag tror att det är en av faktorerna som gör att en stor andel av trafikanterna i dagsläget verkar ha glömt bort hur exempelvis blinkers och backspegel fungerar.

Men jag är för att man offentliggör resonemangen bakom hastighetsgränserna. Jag är tveksam till hur mycket det hjälper om dom inte samtidigt gör om sin riskvärdering lite men det kommer i vart fall säkerligen inte att göra någon skada.
 

Dr.Bike

Guest
Det är väl säkert fallet med en del vägar där fordonsförarna inte alls funderar över de eventuella risker som finns utmed vägsträckan som vägverket tar med i sin bedömning när dom bestämmer hastighetsgränsen.
Och det är nog tyvärr en följd av vägverkets strategi kring hastighetsgränserna.
Vägverket sätter låga hastighetsgränser för att dom ska funka i alla väglag och alla situationer vilket tar bort ansvaret från föraren helt.
En förare som håller lagstadgad hastighet kommer nästan aldrig att behöva sänka hastigheten ytterligare pga att man redan kör så sakta som är nödvändigt i riktigt dåligt väglag. Man har således tagit bort riskmedvetenheten från förarna då dom aldrig måste göra en riskvärdering i dom sammanhangen.

Jag tror faktiskt att det är just grejen att vägverket försöker lagstifta bort alla risker som gör att folk inte funderar över riskerna i samband med deras beteende i trafiken och jag tror att det är en av faktorerna som gör att en stor andel av trafikanterna i dagsläget verkar ha glömt bort hur exempelvis blinkers och backspegel fungerar.

Men jag är för att man offentliggör resonemangen bakom hastighetsgränserna. Jag är tveksam till hur mycket det hjälper om dom inte samtidigt gör om sin riskvärdering lite men det kommer i vart fall säkerligen inte att göra någon skada.


Mycket bra sagt - och helt i linje med den strategi VV hållit på med i alla år.
D.v.s omyndigförklara folk, och precis som du säger sätta hastighetsgränsen så löjlit lågt att t.o.m moster agda med blankslitna diagonaldäck på sin pendelaxelförsedda gamla VW Bubbla kan köra utan att tänka i snöglopp, blankis och så vidare...

Och precis så sitter ju oxå alla goddagspiltar med hatt som är "Rickard Rättrådig" bakon ratten och kör helt fantasilöst året om i EXAKT skyltad hastighet...
Oavsett underlag.

För man är ju SÄKER om man bara håller hastigheten!

Att samma väg utan vidare tål +20-25% i hastighet mot skyltat, sommartid, reflekterar man ju inte över :pangihuve
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Som jag nog skrivit en gång tidigare i en annan tråd...

Varför inte lägga upp en databas över vägnätet och hastighetsgränserna, med en motivering varför de är satta som de är? Då kan man ju gå in och få reda på varför just den där 70-vägen, där man utan problem kan köra 140 på med hojen, är satt just till 70.

Men det kanske egentligen bara hade minskat respekten för gränserna än mer, med den ena dåliga motiveringen efter den andra. :hihi

Du kan ju gå in på smc:s sida och kolla på karläggningen av var mc-olyckor har skett så kanske det går att tolka ut var det skulle behövas lägre hastigheter. Kolla in bulten t.ex.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du kan ju gå in på smc:s sida och kolla på karläggningen av var mc-olyckor har skett så kanske det går att tolka ut var det skulle behövas lägre hastigheter. Kolla in bulten t.ex.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290

Kollade inte Bulten, eftersom den vägsträckan är ganska ointressant för mig, utan Skåne. En del röda markeringar längs med populära hojvägar. De flesta olyckorna verkar dock hända i städer, vilket kanske inte är så konstigt i och med trafiken är mer intensiv där.

Jag tror inte lägre skyltade hastigheter behövs på olycksställena. Det kanske räcker att de som finns följs lite bättre?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Hastighetsmätarna visar ca 10% fel så redan där har
vägverket en automatisk sänkning. 80km/tim mätarfart är då
72. Kör man med GPS så märker man att många tror de håller
ex 90 men i själva verket kör de ca 80.
 

Dr.Bike

Guest
Hastighetsmätarna visar ca 10% fel så redan där har
vägverket en automatisk sänkning. 80km/tim mätarfart är då
72. Kör man med GPS så märker man att många tror de håller
ex 90 men i själva verket kör de ca 80.

Korrekt.

Det är tidigare nämnt, men tål att påpekas igen.

Jag tror inte lägre skyltade hastigheter behövs på olycksställena. Det kanske räcker att de som finns följs lite bättre?

Exaktemente.

"Fartsträckorna" (Bogan, Bulten, Häckeberga osv) är ju en parentes helt utanför lagen redan som det är, och folk kör "sin" hastighet de finner för gott oavsett vad det står på skylten.
Så de platser SMC markerat blir ju inte säkrare för att man skyltar om.
Folk lär ju iaf hålla "en spännande fart"

Det är ju inte så, att man kör av vägen där i skyltat hastighet direkt... ;)

OM det vore så så hade ju problemet varit löst med ytterligare sänkta hastigheter.

Men så korkade kan väl ingen trafikforskare, eller fartsänkningsivrare, eller säkerhetsnarkoman vara, att de tror att vi kör av vägen på vissa platser i SKYLTAD hastighet???

En vägsträcka blir inte ett dugg säkrare före att man skyltar om (som jag försökt säga här genom hela tåden) Det beror på hur fort/säkert folk kör irl...
(surprise)

Så faktum kvarstår: -Den som ändå ska slå sitt eget rekord på Bulten kommer knappast reflektera över ännu töntigare skyltning.

Vad blir nästa steg neråt där förresten? 50?
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Kollade inte Bulten, eftersom den vägsträckan är ganska ointressant för mig, utan Skåne. En del röda markeringar längs med populära hojvägar. De flesta olyckorna verkar dock hända i städer, vilket kanske inte är så konstigt i och med trafiken är mer intensiv där.

Jag tror inte lägre skyltade hastigheter behövs på olycksställena. Det kanske räcker att de som finns följs lite bättre?

Ja, det är därför som vissa inkl jag själv kan vara moralkärring ibland och "tjata" om att respektera 30- och 50-sträckor, eftersom de flesta olyckorna sker i städerna. (försökte vara lite ironisk med bulten-sträckan...) ;)

Korrekt.

Det är tidigare nämnt, men tål att påpekas igen.



Exaktemente.

"Fartsträckorna" (Bogan, Bulten, Häckeberga osv) är ju en parentes helt utanför lagen redan som det är, och folk kör "sin" hastighet de finner för gott oavsett vad det står på skylten.
Så de platser SMC markerat blir ju inte säkrare för att man skyltar om.
Folk lär ju iaf hålla "en spännande fart"

Det är ju inte så, att man kör av vägen där i skyltat hastighet direkt... ;)

OM det vore så så hade ju problemet varit löst med ytterligare sänkta hastigheter.

Men så korkade kan väl ingen trafikforskare, eller fartsänkningsivrare, eller säkerhetsnarkoman vara, att de tror att vi kör av vägen på vissa platser i SKYLTAD hastighet???

En vägsträcka blir inte ett dugg säkrare före att man skyltar om (som jag försökt säga här genom hela tåden) Det beror på hur fort/säkert folk kör irl...
(surprise)

Så faktum kvarstår: -Den som ändå ska slå sitt eget rekord på Bulten kommer knappast reflektera över ännu töntigare skyltning.

Vad blir nästa steg neråt där förresten? 50?

Japp, håller helt med. Vi behöver hastighetsgränser som trafikanterna kan respektera. Dvs, i stadsmiljö med många trafikanter omkring sig så bör man respektera 30 o 50. Tror att de flesta kan hålla sig någorlunda till det.

Men på landsväg och motorväg med liten trafik kan de gott höja ett snäpp och ifall någon vill gazza på i 180 på de bästa och säkraste motorvägarna så tycker jag inte det är så upprörande.

Angående bulten vet jag inte så mycket om den sträckan eftersom jag aldrig har åkt där vad jag kommer ihåg, men det är trist att se att så många har kört ihjäl sig där, oavsett i vilken hastighet.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: tcg
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top