Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Tänk på att bananen är psykolog, han har redan bestämt sig för vad ni ska tycka. Det betyder att det enda han tänker komma fram till, är att få er att tycka som honom.
Psykolog är ett sorgligt yrke, jag hatar de psykologer jag har träffat.
Terapeuter är ungefär likadant, men de finns ju där för folk som inte kan prata med sina bästa vänner/någon annan.
Psykologer är bara där för att ändra på folk. Ändra dem till ett mer "korrekt" sätt.

Peace

Klart att fart dödar, de som inte tror att alla fattar det undrar jag hur de tänker. Men det måste ju finnas respekt för hastighetsgränsen utan det totalt verklöst medan det skapar en sämre trafikrytm.
Här är 3 typ fall som visar att det inte fungerar.

30-sträckor - en kort sträcka ca: 200m förbi en skola de allra flesta saktar ner. 30 igenom ett helt samhälle den som ligger i 30 blir flaskhals.

90 - 110 på stora fina motorvägar. Här har fartskillnaden de 10 senaste åren mellan vänster och högerfil ökat markant. En 2 barnsmorsa i sin Golf håller exakt 110 men hastighetsmätaren visar 10 km/h fel så i själva verket håller hon 100Km/h att hon blir omkörd är inget hon lägger märke till. Efter ett tag kommer hon upp i häcken på en lastbil och ska köra om. Tittar inte särskilt noga slår på blinkersen och svänger ut. Bakom kommer Uffe i sin Audi i 150 km/h som får stampa på bromsen av bara helvete. Denna hastighetsskillnad är en stor risk pga bristande respekt.

70 - Rak och fin landsväg som har några kurvor. VV tycker det är enklare att ge hela sträckan 70. Folk tröttnar och brasar på på raksträckorna och kommer för fort in i kurvorna.

Lösning: 30 endast där det är motiverat dvs. förbi skola, sjukhus etc.
70- sätt upp varnningsskylt "olycksdrabbad vägsträcka" funka för mig.
90 - 110 Höj hastighetsgränsen på våra bästa motorvägar samt inför delat ansvar vid fil byte.

I inget av fallen hjälper lägre hastighet.

Bara min åsikt.

//Dafe

Skulle vara kul om alla här skrev ut en bild på Bingvall och använde som ansiktsmask, sen gasa förbi fartkameror regelbundet i för hög hastighet.

Det skulle vara kul. Hypotetiskt, kul.

Väl talat!

Förklara det för de trötta asen bakom skrivborden som åker taxi överallt för våra gemensama skattepengar. Grattis Sverige!

Klart att fart dödar, de som inte tror att alla fattar det undrar jag hur de tänker. Men det måste ju finnas respekt för hastighetsgränsen utan det totalt verklöst medan det skapar en sämre trafikrytm.
Här är 3 typ fall som visar att det inte fungerar.

30-sträckor - en kort sträcka ca: 200m förbi en skola de allra flesta saktar ner. 30 igenom ett helt samhälle den som ligger i 30 blir flaskhals.

90 - 110 på stora fina motorvägar. Här har fartskillnaden de 10 senaste åren mellan vänster och högerfil ökat markant. En 2 barnsmorsa i sin Golf håller exakt 110 men hastighetsmätaren visar 10 km/h fel så i själva verket håller hon 100Km/h att hon blir omkörd är inget hon lägger märke till. Efter ett tag kommer hon upp i häcken på en lastbil och ska köra om. Tittar inte särskilt noga slår på blinkersen och svänger ut. Bakom kommer Uffe i sin Audi i 150 km/h som får stampa på bromsen av bara helvete. Denna hastighetsskillnad är en stor risk pga bristande respekt.

70 - Rak och fin landsväg som har några kurvor. VV tycker det är enklare att ge hela sträckan 70. Folk tröttnar och brasar på på raksträckorna och kommer för fort in i kurvorna.

Lösning: 30 endast där det är motiverat dvs. förbi skola, sjukhus etc.
70- sätt upp varnningsskylt "olycksdrabbad vägsträcka" funka för mig.
90 - 110 Höj hastighetsgränsen på våra bästa motorvägar samt inför delat ansvar vid fil byte.

I inget av fallen hjälper lägre hastighet.

Bara min åsikt.

//Dafe

På allvar bör man motionera MOT Vägverket i det här.

Jag snudd på hoppas att statistiken blir HELT omvänd mot vad VV förväntar sig 2010 så de fattar hur pantade beslut de gjort.

De tror ju att Sveriges befolkning inte kan köra.

Vi har ju idag nästan noll döda... jag menar vad är 500 döda utav hur många bilar på vägarna varje år?!? Att spara 10, alltså 2% genom att sänka alla hastigheter till helt onödigt låga sådana för 60 miljoner?

Vägverket skapar enbart IRRITATIONER och borde avvecklas. Någon mupp har fått alldeles för mycket makt på det stället.

Last edited:
Jag håller med om att det kan verka patetisk med sänkta hastighetsgränser. Men jag undrar om det inte, hos den stora allmänheten, anses vara ännu mer patetiskt, när vi som i folkmun bedöms vara de absolut värsta trafiksyndarna ska stå på barriär och torg för att med megafon och flaggor och koskit protestera mot förslaget?

Redan nu och även långt innan eventuella sänkningar, går det ju nästan alltid åt helvete för fort, om man ska se till skyltad hastighet.
De flesta skiter ju i alla fall i hastighetsgränserna och kör så fort som dagsform och andra omständigheter medger?
Så kommer det antagligen alltid att vara?

Men det har ju inte bara sänkts, det har även höjts på vissa ställen. Tillexempel har det blivit 100 i stället för 90 på 2+1 vägen mellan Stockholm och Norrtälje. Det har resulterat i bättre flyt och trafikrytm på den sträckan tycker jag.
Nu kör jag, av andra anledningar, helst inte mc på denna väg, men ändå.

Du ser, du har inget att påpeka som felaktigt!

Jag kan påpeka en tankevurpa i ditt påstående.

Visst är det så att om man höjer körkortgränserna högst avsevärt så får man färre fordon på vägarna och följdaktligen färre olyckor men det har vissa ganska avsevärda ekonomiska effekter.

Som exempelvis att det behövs fordon i trafik för att få vår infrastruktur att fungera. Vem ska transportera gods och köra taxi exempelvis om vi plötsligt stänger ute en hyfsat stor grupp från att göra just det.
För det är inte så att taxibolagen har överskott av förare och det är inte direkt något jätteöverskott på folk som vill köra lastbil heller.

Den åtgärd som du föreslår skulle skapa problem i transportsektorn som skulle leda till längre ledtider och säkerligen dyrare transporter vilket i slutändan med största sannolikhet skulle kosta stadskassan mer än dom liv det skulle rädda. Redan en sänkning av hastighetsgränserna kostar ganska avsevärda summor i form av längre transporttid för företagen.

Sen är det inte helt bevisat att det skulle bli säkrare förare för att man inte får körkort förrän vid exempelvis 25 års ålder. Jag vet att jag körde på ett sätt som jag idag betraktar som ganska farligt när jag var 18 år men jag är fullt övertygad om att om jag inte fått ta körkort förrän vid 25 så skulle fartdjävulen tagit mig då istället.

Din föreslagna åtgärd är illa underbyggd rent samhällsekonomiskt och det är inte helt klarlagt i vilken omfattning man skulle spara liv.

Jag snudd på hoppas att statistiken blir HELT omvänd mot vad VV förväntar sig 2010 så de fattar hur pantade beslut de gjort.

QUOTE]

Om man visstas i trafiken ett antal timmar per dag, flera dagar i veckan...då blir motsatsen bevisad....fy fan va folk INTE kan köra fordon.
De gör ju allt annat ...smsar, pratar mobil och tittar på anteckningar i en pärm, letar efter skit på golvet, kör om där man inte ska, attityd som att bara jag kommer fram, skit i alla andra, slänga sig ut framför andra , osv....

(Då har jag inte ens nämnt fortkörning.) för det är mer en regel än undantag....

Antingen ser ni inte, eller så tillhör ni just den delen av trafikanter som beter sig på just detta sätt.....

Alla som klagar, har antagligen själva bäddat för att just VV kommer med dessa förslag, bara att läsa alla försvarstal om att få bete sig som egoistiska yngel i trafiken.

Om man visstas i trafiken ett antal timmar per dag, flera dagar i veckan...då blir motsatsen bevisad....fy fan va folk INTE kan köra fordon.
De gör ju allt annat ...smsar, pratar mobil och tittar på anteckningar i en pärm, letar efter skit på golvet, kör om där man inte ska, attityd som att bara jag kommer fram, skit i alla andra, slänga sig ut framför andra , osv....

(Då har jag inte ens nämnt fortkörning.) för det är mer en regel än undantag....

Antingen ser ni inte, eller så tillhör ni just den delen av trafikanter som beter sig på just detta sätt.....

Alla som klagar, har antagligen själva bäddat för att just VV kommer med dessa förslag, bara att läsa alla försvarstal om att få bete sig som egoistiska yngel i trafiken.

Fri fart? Då hade kanske folk inte vågat göra något annat än att koncentrera sig på vad som händer runt omkring dem av ren självbevarelsedrift?

på vilket sätt skulle sänkt hastighet få bilförarna att fokusera mer på bilkörningen?

Ja fy fan va jävla trött man blir. Vem förutom mupparna på vägverket samt de muppar som är livrädda bakom ratten och i själva verket inte borde ha körkort tycker seriöst att vi ska ha sänkta hastigheter??? Läskigt mörkrädd är vad man blir...

Du skämtar också va?

Tja. Under dom senaste åren så har man satt upp ca 1000 fartkameror. Eller livräddare som dom vill kalla dom. Under samma period har antalet dödade i trafiken ökat år för år i takt med att dom satt upp fler kameror.
Dessutom har dom byggt en herrans massa mil 2+1 väg med vajerräcken som räddar en massa liv och trots det så dör fler i trafiken.

Jag tror personligen att mitträckena säkert räddar liv då dom hindrar fordon från att komma över i mötande trafiks körfält men fartkamerorna kommer jag inte att tro att dom räddar ett endaste liv innan jag sett någonting som är statistiskt vettigt underbyggt som styrker det.

Jag har inte sett några siffror från VV där dom faktiskt visar att fartkamerorna räddar några liv.

För övrigt anser jag att det är fel att lägga dom pengarna på fartbegränsningarna när det samtidigt är närmare hälften av olyckorna som sker på grund av att föraren är påverkad av alkohol eller droger. Man skulle lätt kunna spara fler liv på mer och bättre riktade kontroller av nykterhet.

Jag betalar skatt och jag anser att dom lätt kunde använda mina inbetalade pengar på ett bättre sätt för att göra trafikmiljön säkrare.

Det du pratar om är ju saker som dykt upp för att folk tycker sig kunna göra det då körningen inte kräver deras uppmärksamhet, på vilket sätt skulle lägre hastighet öka uppmärksamheten? Eller är det så att vi skall anpassa farten i trafiken till de som vill skriva SMS, uppdatera Facebook, leta nappar osv osv osv?

QUOTE]

Och om man är någorlunda uppmärksam, har kört i trafiken ex antal år/timmar per dag så finner man snart att just de som jobbar i trafiken (framför fordon av något slag) är ta mig fan värst. Hänsynslösa/respektlösa och i stor brist av kunskap om trafikregler (nu tror jag dock att de flesta har kunskapen men skiter högaktligt i den och vill bara fram) Däremot kan jag slå ett slag för att de brukar vara bättre än allmänheten på att hålla fartbegränsningar...

Tja. Under dom senaste åren så har man satt upp ca 1000 fartkameror. Eller livräddare som dom vill kalla dom. Under samma period har antalet dödade i trafiken ökat år för år i takt med att dom satt upp fler kameror.
Dessutom har dom byggt en herrans massa mil 2+1 väg med vajerräcken som räddar en massa liv och trots det så dör fler i trafiken.

Jag tror personligen att mitträckena säkert räddar liv då dom hindrar fordon från att komma över i mötande trafiks körfält men fartkamerorna kommer jag inte att tro att dom räddar ett endaste liv innan jag sett någonting som är statistiskt vettigt underbyggt som styrker det.

Jag har inte sett några siffror från VV där dom faktiskt visar att fartkamerorna räddar några liv.

För övrigt anser jag att det är fel att lägga dom pengarna på fartbegränsningarna när det samtidigt är närmare hälften av olyckorna som sker på grund av att föraren är påverkad av alkohol eller droger. Man skulle lätt kunna spara fler liv på mer och bättre riktade kontroller av nykterhet.

Jag betalar skatt och jag anser att dom lätt kunde använda mina inbetalade pengar på ett bättre sätt för att göra trafikmiljön säkrare.

Då läste du inte länken jag la upp.
http://www.svd.se/ego/_s185/http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3480749.svd

Med andra ord så har något hjälpt...

jag tror personligen att 2-1sträckorna sänker olycksantalet drastiskt då det inte ger möjlighet till de farliga frontkollisionerna vi har sett tidigare.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra