Red ut (Michelin)däcksdjungeln åt mig!!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hello.. Många inlägg med idiotfrågor på senaste :gnissla

Köpte ju hoj nyligen, och fick massa hjul och däck på köpet. Dessvärre massa Michelindäck som jag inte har en gram koll på.

Power One
Power Pure
Power One competition (? inte slicks) Osäker på om det är comp. men tror det.

Ett set är helt nytt, ett rätt slitet och det som satt på fräscht, men förmodligen obalanserat för det började bete sig i högre farter (annan tråd).

Frågan gäller lite vad jag vågar åka på imorrn. Jag har som sagt ingen aning om nåt av dessa däck mer än att det körts hyfsat fort på dem.

Vad gäller din fråga? Vilket däck du ska köra på imorrn?

Det beror väl på var/hur du ska köra...

Om du ska åka till mormor och fika så kränger du på purédäcken. Ska du köra bana så smetar du på power one comp. Du ser om det är comp om det finns en bokstav istället för texten street. Antingen A, B eller C. Eller V fram

Vad gäller din fråga? Vilket däck du ska köra på imorrn?

Det beror väl på var/hur du ska köra...

Om du ska åka till mormor och fika så kränger du på purédäcken. Ska du köra bana så smetar du på power one comp. Du ser om det är comp om det finns en bokstav istället för texten street. Antingen A, B eller C. Eller V fram

LMS tisdagsträning..

Och Lkpg ToR i mystempo då hojen är tveksamt populär hos farbror blå.

Man kanske ska fråga om du kör fort ist? Purédäcken räcker ganska långt på bana om man inte åker sketafort. Annars hade jag monterat powerone.

Tack!!!

Man kanske ska fråga om du kör fort ist? Purédäcken räcker ganska långt på bana om man inte åker sketafort. Annars hade jag monterat powerone.

Snabb på gatåkning, rundningsmärke på träning - är väl en ett riktmärke.

1.05 på Sviestad, ish...

Men jag har aldrig kört hojen förut, så ikväll kommer allt gå superlugnt för att lära sig åka sporthoj öht. Men vill ju inte åka på skitdäck som brinner upp efter 4 varv för det.

Last edited:
Skulle gissa att purédäcken kommer hålla bättre för dig. Powerone vill ha sjukt hög arbetstemp. Når du inte den så lär du kallrugga och då slits det FORT

Personlig erfarenhet:

Jag har kört rätt mycket på Puré och tycker de funkar bra. Har aldrig kunnat skylla på däcken när jag tafflat mig på bana och de har bra grepp efter ett uppvärmningsvarv. Dessa har även bra grepp i regn. Hårda på mitten så man kan toura på dem.

Körde på en uppsättning 2 dagar gåsen, sen ett par hundra mil touring Isle of Man tur och retur inkl massa varv på banan där, sedan 4 dagar Gotland Ring innan de var nere på markering.

(Jag kör ofta snabb grupp med SMC men långsammare med andra arrangörer. Inga vettiga varvtider att relatera till.)

Power One Street.- Gatdäck för motorbana(ungefär som Sportsmart)
Bra grepp, kräver ej värmare, inte så många mil ur dem.
Däcktryck ca 2,3 fram och 2,5 bak(ej så lågt som Michelin säger alltså)

Power One Comp - Racedäck, helst värmare på dessa. Hård stomme men ett djäkla bra grepp.
Däcktryck 2,1 fram och 1,5 bak (plus-minus 0,2 beroende på väder)

Power Pure - Nya gatdäcket som kom förra året. Lättviktsstomme och sjukt snabb respons.
På gränsen till nervöst när man pressar hårt. Mycket bra fäste i regn faktiskt.
Däcktryck 2,5 fram och 2,5 bak

Däcktrycket som anges är kalltryck och utprovat på en CBR600RR -05.
Borde funka för dig också.

Skulle gissa att purédäcken kommer hålla bättre för dig. Powerone vill ha sjukt hög arbetstemp. Når du inte den så lär du kallrugga och då slits det FORT

(förutsatt att du har rätt)

Tack för BRA(!!!) svar :tummenupp

Tvivlar på att jag kommer köra mer än 80% av vad jag gjorde med gamla hojen nu första gången. Så Power Puré it is!

Power One Street.- Gatdäck för motorbana(ungefär som Sportsmart)
Bra grepp, kräver ej värmare, inte så många mil ur dem.
Däcktryck ca 2,3 fram och 2,5 bak(ej så lågt som Michelin säger alltså)

Power One Comp - Racedäck, helst värmare på dessa. Hård stomme men ett djäkla bra grepp.
Däcktryck 2,1 fram och 1,5 bak (plus-minus 0,2 beroende på väder)

Power Pure - Nya gatdäcket som kom förra året. Lättviktsstomme och sjukt snabb respons.
På gränsen till nervöst när man pressar hårt. Mycket bra fäste i regn faktiskt.
Däcktryck 2,5 fram och 2,5 bak

Däcktrycket som anges är kalltryck och utprovat på en CBR600RR -05.
Borde funka för dig också.

Ängel! :)

CBR600RR -05 är väl exakt samma som min -06 så det stämmer nog alldeles perfekt.

Har åkt Qualifier RR och Sportsmart tidigare. Gillar dem (släpper snällt).

Så Power One street eller Pure är lite same same?? Jag får la testa. Vill köra slut på ett set iaf så jag kan slänga på slicks på ett set fälgar snart.

Tack för bra input!

Last edited:
Nu har jag rekat lite.

Däcket som satt på när jag nällde om vibrationer var ett hyfsat nytt, men inkört Power Pure, samma fram.

Sen har jag ett välanvänt set, fram&bak, men ok Power One B.

Och ytterligare ett helt nytt Power One B.

Alla på fälg!

Nu har jag tryckt på ett P One B för att testa om vibrationerna försvinner. Har inga värmare eller nåt ikväll. Finns ju viss risk för regn, men jag har inga ambitioner om att vara snabb iaf.

Blir det bara halt och onödigt slitit på One B nu när det ganska säkert blir moderat tempo för att känna på?

Powerone copm kör man inte med när det är minsta tillstymmelse till fukt på underlaget. PuNGt!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien